Pomysł stworzenia Festiwalu Muzycznego Polskiego Radia powstał w roku 1996 z potrzeby szczególnego uczczenia rocznicy śmierci
Karola Szymanowskiego. Jego inicjatorką była Elżbieta Markowska, która nad formułą festiwalu i jej realizacją współpracowała z Michałem Bristigerem i Grzegorzem Michalskim. Intencji powołania imprezy do życia towarzyszyła świadomość, że - jak twierdzi Markowska w jednym z wywiadów udzielonych na łamach
"Ruchu Muzycznego":
"Polskie Radio nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału artystycznego i organizacyjnego, a jest to instytucja mająca zespół wybitnych fachowców, utrzymująca zespoły muzyczne - chór oraz trzy orkiestry, działające zarówno w Warszawie, jak innych ośrodkach".
Każda z edycji festiwalu eksponuje postać jednego - najczęściej polskiego - wybitnego kompozytora. W 1997 roku był to
Karol Szymanowski - "Szymanowski i jego Europa";, w 1998 roku
Mieczysław Karłowicz - "Pokrewieństwa z wyboru", w 1999 -
Fryderyk Chopin - "Chopin '99 - źródła i konteksty", w 2000 - Jan Sebastian Bach - "Bach Tysiąclecia", a w roku 2001 -
Witold Lutosławski. Kolejna szósta edycja imprezy w 2003 roku została poświęcona
Stanisławowi Moniuszce - "Romantyczne Ojczyzny Stanisława Moniuszki", a jedną z głównych jej atrakcji było wykonanie operetki Beata - ostatniego utworu Moniuszki, zachowanego w postaci wyciągu fortepianowego, zinstrumentowanego przez
Krzysztofa Baculewskiego. Siódmy festiwal w 2004 roku odbywał się pod tytułem "Paryżanie" - sześć koncertów festiwalowych wypełniły dzieła nie tylko kompozytorów francuskich, ale także polskich, którym bliskie były związki z Paryżem:
Antoniego Szałowskiego,
Michała Spisaka,
Aleksandra Tansmana,
Stefana Kisielewskiego,
Grażyny Bacewicz,
Feliksa Łabuńskiego,
Romana Palestra,
Romana Maciejewskiego i
Piotra Perkowskiego.
Ósma edycja festiwalu w 2005 roku w związku z przypadającym jubileuszem 80-lecia Polskiego Radia zatytułowana została "80 lat na antenie".
Dziewiąty festiwal w roku 2006, nawiązując do rozpoczynającego się w połowie października
XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, odbywał się natomiast pod hasłem "Prolog Wielkiego Konkursu - Wieniawski i przyjaciele, mistrzowie i kontynuatorzy".
Organizatorzy, realizując założoną formułę festiwalu, starają się przede wszystkim zwrócić uwagę na kontekst europejski twórczości danego kompozytora, a także odkrywać nowe wartości polskiej muzyki i wprowadzać polskich twórców na międzynarodowe forum muzyczne. Promocji tej służy przede wszystkim współpraca z Europejską Unią Radiową, za pośrednictwem której koncerty festiwalowe transmitowane są do dwudziestu krajów europejskich oraz do Kanady i Australii.
Festiwalowi towarzyszą wydawnictwa książkowe, które ukazują się w polskiej i angielskiej wersji językowej. Odgrywają one dużą rolę w promocji muzyki polskiej. Zawierają - oprócz programu koncertów, komentarzy i not biograficznych - także teksty o kompozytorze, o epoce, w której żył i tworzył oraz dokumentację nagrań Polskiego Radia.
Koncerty festiwalowe odbywają się w
Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Biorą w nich udział wszystkie orkiestry Polskiego Radia:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna,
Polska Orkiestra Radiowa i
Orkiestra Kameralna "Amadeus"; kierowana przez
Agnieszkę Duczmal oraz - gościnnie - orkiestra
"Sinfonia Varsovia".
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
styczeń 2002
aktualizacja: Anna Iwanicka-Nijakowska
listopad 2006
Ostatnia edycja Festiwalu odbyła się w dniach od 1 do 7 października 2007.
ul. Jana Pawła Woronicza 17
02-625 Warszawa
Tel: (+48 22) 645 51 72
Fax: (+48 22) 843 44 62