Organizatorzy katowieckiego festiwalu postanowili uczcić 200 rocznicę urodzin Oskara Kolberga przeznaczając jeden dzień z programu Sceny Eksperymentalnej na muzykę, która swoją inspirację czerpie z muzyki tradycyjnej. ''To nasz hołd dla Kolberga i zarazem zachwyt nad tym, jak fascynująca, wielobarwna i awangardowa może być szeroko pojmowana muzyka folkowa'' – piszą organizatorzy festiwalu zastrzegając, iż nie jest to jednorazowa akcja – ''Rok Kolbergowski potrwa tylko do grudnia, ten wieczór z muzyką świata wejdzie do programu Sceny Eksperymentalnej OFF Festivalu już na stałe.''
"Urodziłem się w miasteczku Przysusze, (...) na rynku polskim – bo są tam trzy rynki: polski, żydowski i niemiecki(...). Pamiętam, żem miał mamkę Zuskę wieśniaczkę, która mi ciągle nad kołyską wyśpiewywała (a była jeszcze u nas w służbie w Warsz. 1822)". Przeczytaj artykuł o życiu Oskara Kolberga.
Podczas kolbergowskiego dnia na OFF Festivalu wystąpi Kapela Brodów, zespół Same Suki, gitarzysta i śpiewak tkwijący w Appalachach, czyli Frank Fairfield, międzynarodowy projekt Jerusalem In My Heart, ukraińscy muzycy z DakhaBrakha, zasłużony dla muzyki eksperymentalnej duet Karpaty Magiczne oraz berliński klasyk techno Mark Ernestus z perkusyjnym zespołem Jeri Jeri.
Kapela Brodów
Prowadzi ją Witold Broda, który od 15 lat prowadzi badania terenowe na terenie rzeszowszczyzny. Twórczość ludowych muzykantów jest dla niego nie tylko obiektem badań naukowych (swoje nagrania przekazuje do archiwów IS PAN i wydawnictwa Muzyka Odnaleziona), stanowi ona także podstawę twórczości Kapeli Brodów. W ich repertuarze znajdują się zarówno pieśni świeckie, jak i religijne (niektóre z nich sięgają XVII wieku) – mazurki przenikają się z pieśniami maryjnami, oberkom towarzyszą pieśni dziadowskie. W swoich wykonaniach kapela zachowuje oryginalne maniery wykonawcze oraz - w przypadku muzyki religijnej - właściwy jej tematyce kontekst Na koncertach Kapeli usłyszymy tradycyjne instrumentarium: lirę korbową, sukę biłgorajską, basy kaliskie i inne.
Same Suki
Same Suki to kobiecy ansambl porno folkowy, który powstał z miłości do suki biłgorajskiej – staropolskiego instrumentu smyczkowego. W niektórych regionach suki biłgorajskie brzmiały jeszcze w XIX wieku, ale do dzisiejszych czasów nie zachował się żaden z oryginalnych egzemplarzy instrumentu, zrekonstruowano go dopiero w latach 90. XX wieku. W ich muzyce usłyszymy też inne instrumenty: wiolonczelę, fidel płocką, bułgarskie gadułki, rebab turecki i afrykańskie instrumenty perkusyjne: bendir oraz cajon. W muzyce Samych Suk tradycyjne melodie ludowe potraktowane są bardzo swobodnie, a towarzyszące im teksty mają muzykę ludową uwspółcześnić i zaśpiewać ją z perspektywy kobiecej.
Karpaty Magiczne
Karpaty Magiczne, czyli duet tworzony przez Annę Nacher i Marka Styczyńskiego to spoiwo łączące muzykę eksperymentalną z muzycznymi tradycjami, które wykraczają daleko poza Karpaty. Krytycy porównują ich do "wschodnioeuropejskiego Art Ensemble of Chicago", a głos Nacher do Diamandy Galas. Muzyczny język Karpatów Magicznych czerpie inspiracje zarówno z folku (nie tylko karpackiego, Nacher i Styczyński podróżują po całym świecie, ostatnio napisali książkę o kulturze ludu Samów), jak i ze współczesnej muzyki elektronicznej. Projekt Karpaty Magiczne koncertuje intensywnie w Polsce i za granicą, a w tym roku obchodzą 15. rocznicę pracy twórczej.
Źródła: OFF Festival, materiały własne, maj 2014.