Po raz pierwszy Culture.pl pojawiło się w internecie w lipcu 2001 roku, po trzech miesiącach przygotowań i około rok od chwili założenia Instytutu Adama Mickiewicza – państwowej instytucji powołanej przez Sejm w celu promocji kultury polskiej za granicą. Strona od początku była pomyślana jako samodzielne, wyczerpujące źródło wiedzy o polskiej kulturze – dla polskich, ale przede wszystkim dla zagranicznych odbiorców. Twórcą i wieloletnim Redaktorem naczelnym Culture.pl był Andrzej Lubomirski; koncepcja, struktura logiczna i architektura portalu powstawały we współpracy z Moniką Rencławowicz.
Strona granatowa z żółtym paskiem
Pierwsza odsłona oparta była na języku HTML. Na zawartość portalu na tym najwcześniejszym etapie składały sie treści kalendarza przygotowanego dla Europaliów (w 2001 roku Polska była głównym gościem tego festiwalu sztuki) oraz treści kalendarza wydarzeń kulturalnych organizowanych przez IAM, a także broszur wydawanych przez Instytut. W lipcu 2001 r. ruszyło też kalendarium polskich wydarzeń kulturalnych obejmujących Polskę i świat, które szybko stało się najlepszym źródłem wiedzy o bieżących wydarzeniach kulturalnych na świecie (wystawy, koncerty, festiwale, spektakle).
Szybko nawiązano współpracę z autorami zewnętrznymi – historykami sztuki, krytykami, badaczami, ekspertami w swoich dziedzinach, związanymi z takimi instytucjami jak Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Narodowe czy Związek Kompozytorów Polskich. Zaczęła powstawać Baza Wiedzy, która wkrótce stała się jednym ze znaków rozpoznawczych Culture.pl. Jej zręby w tych pionierskich latach istnienia portalu tworzyły - obok wspomnianej Moniki Rencławowicz - redaktorki: Anna Kowalska (literatura), Paulina Kucharska (sztuki wizualne) i Joanna Bębenkowska (muzyka).
Wielki błękit
Druga odsłona portalu, wprowadzona w czerwcu 2002 roku, przyniosła nową grafikę i technologię Zope z zastosowaniem systemu CMS. Projekt przewidywał wprowadzenie oprócz tekstu i ilustracji także plików audio i wideo. Obok podstawowych wersji językowych, polskiej i angielskiej, pojawiły się zasoby w innych językach: francuskim, niemieckim, hiszpańskim – rozwijane w powiązaniu z projektami prowadzonymi przez IAM (m.in. Rok Polski w Hiszpanii w 2001, w Austrii w 2002 czy we Francji w 2005). W tych wczesnych czasach internetu (przypomnijmy, że najsłynniejsza encyklopedia internetowa Wikipedia powstała na początku 2001 roku) portal bardzo szybko zdobył popularność i wkrótce wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Odsłona brązowa
Kolejna odsłona zaprezentowana w kwietniu 2008 roku, pozwalała m.in. na tworzenie odrębnych stron projektów specjalnych o innej grafice i strukturze, co wychodziło naprzeciw coraz większej liczbie projektów prowadzonych przez IAM, jak np. kolejne sezony polskie: Rok Polsko-Niemiecki (2005/2006), Polska-Rosja (2008), Rok Polski w Izraelu (2008/09). Pojawiła się też możliwość personalizacji biuletynu informacyjnego (to cały czas epoka sprzed masowej popularności portali społecznościowych).
Idziemy w czerwień
W listopadzie 2009 roku uruchomiona zostaje czwarta już wersja portalu. Autorem logo, grafiki i koncepcji nowej odsłony – wprowadzającej m.in. nową strukturę stron zbiorczych, interaktywność czy galerie zdjęciowe – był Marek Zalejski, grafik, autor layoutów licznych gazet i magazynów (m.in. "Rzeczpospolitej" czy "Tygodnika Powszechnego").
Prezydencja zobowiązuje
Kolejna duża zmiana nastąpiła 1 czerwca 2011 roku, kiedy to Polska przejęła przewodnictwo w Unii Europejskiej, a adres Culture.pl (teraz w wersji "cegiełkowej"; strona czerwona została gruntownie odświeżona) stał się na pół roku oficjalną stroną programu kulturalnego polskiej prezydencji, szczegółowo informując o 400 polskich wydarzeniach kulturalnych w 10 stolicach na całym świecie.
Biel widzę
Kolejny lifting nastąpił w listopadzie 2013 roku, kiedy to strona zaprezentowana została w zupełnie nowym layoucie, z nową architekturą, bardziej intuicyjną nawigacją i nowymi funkcjonalnościami.
Artykuły zostały podzielone w ramach dwunastu dziedzin: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka, literatura, komiks, taniec, architektura, fotografia, design, kuchnia polska i jazz. Każda z kategorii zawiera wewnętrzny podział ze względu na typ treści, czyli: aktualności, twórcy, dzieła i artykuły przekrojowe. Dzięki niemu łatwo przeglądać daną kategorię i znaleźć interesujący nas artykuł. Oczywiście jeśli wiemy, czego szukamy, możemy od razu skorzystać z wyszukiwarki.
W trosce o atrakcyjność i nowoczesność swoich materiałów, Culture.pl uruchomiło też własne kanały na Vimeo i YouTube, gdzie oglądać można wszystkie filmy i multimedia wyprodukowane przez portal. Culture.pl to także bogate zbiory fotograficzne - ponad tysiąc galerii foto zawierających portrety twórców, zdjęcia dzieł czy fotografie archiwalne.
Dzięki wysokiemu pozycjonowaniu w internecie Culture.pl to – szczególnie dla zagranicznego odbiorcy – pierwszy kontakt z polską kulturą w jej najbardziej wartościowym wydaniu.
W 2015 roku powstała sekcja rosyjska portalu.
Wciąż rośniemy
Dziś portal zawiera ponad 50 tysięcy artykułów, biogramów, opisów dzieł i instytucji, wydarzeń i in. w następujących językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim, koreańskim, japońskim, chińskim (znaki tradycyjne i znaki uproszczone). Dzięki obecności na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Pinterest) możemy dziś szybciej i dokładniej docierać do wszystkich amatorów polskiej kultury – także do tych, którzy jeszcze nie wiedzą, że nimi są.
W czerwcu 2016 Culture.pl opublikował cztery przewodniki multimedialne "A Foreigner's Guide to Polish Culture" poświęcone tematowi kina, muzyki elektronicznej, fotografii oraz polskiemu alfabetowi.
W sierpniu 2017 sekcja angielska portalu udostępniła swój pierwszy podcast z serii "Stories From The Eastern West". Słuchowisko promowano jako "zbiór mało znanych historii ze Środkowej i Wschodniej Europy, które odmieniły nasz świat". W sierpniu 2019 Culture.pl opublikował miniserię zatytułowaną "The Final Curtain", opowiadającą o upadku bloku wschodniego.
W grudniu 2018 wydano, przygotowaną w całości przez redakcję Culture.pl, książkę pt. "Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words", poswięconą jezykowi polskiemu i skierowaną przed wszystkim do zagranicznego odbiorcy. Anglojęzyczna publikacja jest rozwinięciem internetowej serii "Poland Word by Word", upamiętniającej 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Autorami książki są Mikołaj Gliński, Matthew Davies i Adam Żuławski, a ilustracje wykonała Magdalena Burdzyńska. Pomysłodawczynią projektu jest Sylwia Jabłońska.
W 2018 roku, również z okazji święta państwowego, powstał projekt "Metafory niepodległości". Sto zdjęć, wybranych i opisanych przez Michała Dąbrowskiego, przybliża czytelnikom polską fotografię współczesną. Wielbicieli tego medium z pewnością zainteresuje także cykl "Wokół domu", zrealizowany w czasie pandemii COVID-19 w 2020 roku.
W lutym 2019 opublikowano multimedialny przewodnik "Where's Poland?", w którym przedstawiono, jak polska tozsamość narodowa za sprawą kultury przetrwała 123 lata zaborów.
Również w lutym 2019 wydano "Unseen", pierwszy spacer dźwiękowy (soundwalk). Dwa cykle spacerów są dostępne zarówno w formie podcastu, jak i w aplikacji Echoes, która wykorzystuje narzędzie geolokacji.
Na jesieni 2019 roku zaprezentowaliśmy dwa projekty specjalne. "Śladami Polaków" to podstrona prezentująca biografie i dokonania Polek i Polaków, którzy zdecydowali sie na życie na emigracji. "Przerwane historie", opublikowane w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej, opowiadały o dziewięciu niezwykłych dziełach polskiej kultury, których historię brutalnie przerwała wojna.
Pod koniec 2020 roku odbyła się premiera projektu sekcji rosyjskiej "Polski z Polą" – cyklu filmów wideo o języku polskim, w zabawny i atrakcyjny sposób opowiadających o języku, jego historii i ciekawostkach.
Doceniają nas
W 2010 portal zajął pierwsze miejsce w rankingu polskojęzycznych portali kulturalnych według miesięcznika "Press".
W 2015 portal zdobył "Gwarancję kultury" przyznawaną przez TVP Kultura w kategorii "Kultura w sieci" za "staranne i konsekwentne budowanie internetowej bazy wiedzy o współczesnej polskiej kulturze w kraju i za granicą. Za wysoką jakość treści w atrakcyjnej wizualnie formie. Za poszerzanie kręgu odbiorców na świecie poprzez stworzenie rosyjskojęzycznej i anglojęzycznej odsłony portalu".
W 2019 książka "Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words" otrzymała nagrodę dla Najpiękniejszej Książki Roku 2018 w kategorii przewodniki według Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. W tym samym roku publikację nagrodzono w konkursie na książkę edytorsko doskonałą ,,Edycja 2018/2019" podczas Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie.
W 2019 roku po raz pierwszy Culture.pl miał ponad 7 mln użytkowników, w roku 2020 przekroczył zaś liczbę 8 mln.
Redaktorzy naczelni Culture.pl:
lipiec 2001- lipiec 2008 - Andrzej Lubomirski
sierpień 2008 - styczeń 2009 - Marek Hancke
luty 2009 - kwiecień 2012 - Elżbieta Sawicka
kwiecień 2012 - listopad 2016 - Weronika Kostyrko
grudzień 2016 - sierpień 2017 - John Beauchamp
wrzesień 2017 - wrzesień 2019 - Joanna Stryjczyk
październik 2019 - Marcin Pieszczyk