Zdaniem dyrektora naczelnego Waldemara Dąbrowskiego repertuar został zbudowany wokół "archetypu kobiecości".
- Na scenach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pojawi się galeria kobiet niezwykłych: legendarnych, mitycznych, jak i tych, których mit dopiero pisze współczesność. Manon, Lady Sarashina, Qudsja Zaher, ale i Emilia ze "Sprawy Makropulos", Księżna Eboli z "Don Carla"... Kobiety tajemnicze, niepokojące, budzące lęk i niekiedy wręcz odrazę; tragiczne, z determinacją przeciwstawiające się losowi i regułom, narzucanym im przez otaczającą rzeczywistość - wyjaśnił Dąbrowski w rozmowie z PAP.
Pierwszą ważną premierą sezonu będzie "Manon Lescaut" Pucciniego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Dyryguje Patrick Fournillier. To koprodukcja - partnerami TWON są Théatre La Monnaie w Brukseli i z Welsh National Opera. Z kolei szykowany z okazji 200. rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego "Don Carlo" w reżyserii Willy'ego Deckera powstał w De Nederlandse Opera w Amsterdamie.
Wydarzeniem powinna być "Sprawa Makropulos" Janaczka. Spektakl przygotował Christoph Marthaler, wybitny szwajcarski reżyser, współpracownik Franka Baumbauera oraz Franka Castorfa. Libretto "Sprawy Makropulos", oparte na utworze Karela Czapka, opowiada historię śpiewaczki, która po wypiciu eliksiru wiecznej młodości przeżyła – w różnych miejscach i pod różnymi nazwiskami – ponad 300 lat. Marthaler przygotował tę operę na zeszłoroczny festiwal w Salzburgu, kilka lat temu reżyserował ją w Paryżu Krzysztof Warlikowski.
W kwietniu ma też dojść do skutku wielokrotnie przekładana prapremiera zamówionej przez Teatr Wielki u Pawła Szymańskiego opery "Qudsja Zaher" w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Libretto napisał Maciej Drygas. Ma to być "pierwsza polska opera eschatologiczna, o akcji pośmiertnej". Rolę tytułową zaśpiewa Olga Pasiecznik. Zmarła Afganka, wśród szlochów umarłych czekając na wieczność, "odkryje swój los w dziejach niewiasty z plemienia Wikingów sprzed tysiąca lat".
"Qudsja Zaher" będzie pokazana w ramach udanego cyklu "Terytoria" prezentującego odważne inscenizacje mało znanych w Polsce dzieł operowych i baletowych (ostatnio "Medeamaterial" w reż. Barbary Wysockiej, wcześniej m.in. "Jakob Lenz" w reż. Natalii Korczakowskiej, "Sudden Rain" i "Between" w reż. Mai Kleczewskiej, "Oresteja" w reż. Michała Zadary).
Zaplanowano dwie premiery baletowe - wieczór baletowy w trzech częściach "Echa czasu" oraz "Sen nocy letniej". Ten ostatni to początek obchodów przypadającej w 2016 roku 400. rocznicy śmierci Szekspira.
Intrygującą częścią zapowiedzi jest "Projekt P", trzyletni cykl promujący młodych polskich kompozytorów. W każdym roku swe dzieła zaprezentuje dwóch kompozytorów - już teraz nowe utwory na 2013 rok piszą Jagoda Szmytka i Wojciech Blecharz. Prapremiera w maju.
Oprócz tego jesienią planowany jest recital wybitnego śpiewaka Piotra Beczały z okazji 20-lecia pracy artystycznej, a wiosną już ósma edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki.
15 czerwca zaczyna się sprzedaż abonamentów na nowy sezon. Więcej na stronie: www.teatrwielki.pl
Autor: Jacek Świąder