Jak dodała, wrażenie to potwierdził nowojorski występ Zubel w maju minionego roku. Przekonała się, że wokalistka może śpiewać wszystko, a jej muzykalność i sztuka doboru dźwięków są "genialne".
Wrocławianka zaprezentowała na festiwalu swój utwór "Between". Łączy on przygotowany wcześniej zapis muzyki elektronicznej wykorzystującej efekty dźwiękowe – np. szepty, oddechy, bądź recytację – ze śpiewem w wykonaniu kompozytorki i grą na żywo wiolonczelisty. Wzbogaca to układ choreograficzny prezentowany przez trzy tancerki, a także gra światłem.
Zubel nazywa "Between" operą-baletem. Jak podkreśla, używa w swej kompozycji abstrakcyjnego języka.
Wydawałoby się, że mówię i śpiewam jakieś słowa, ale tak naprawdę to nic nie znaczy. Nie ma libretta, natomiast w przekazie muzycznym i +słownym+ są emocje, próba przekazania treści, której w istocie nie ma. Zależało mi, by napisać utwór śpiewany, ale o niczym. Taniec jest zresztą też językiem. Nieliterackim. Tancerze opowiadają coś swoim ciałem, lecz w stu procentach nie rozumiemy tej historii. Musimy ją sobie sami dopowiedzieć – wyjaśniła artystka.
Według kompozytorki, muzyka niezależnie od tego, czy zawiera tekst (np. w pieśniach i utworach wokalno-instrumentalnych), czy też nie, zawsze jest przede wszystkim przenośnikiem emocji.
"Between" napisany jest na głos i taśmę sześciokanałową. Publiczność otacza płynący zewsząd dźwięk. Z każdego głośnika pojawia się coś innego. Stwarza to rodzaj przestrzenności, którą wzmacnia obecność tancerek.
Polka była zadowolona z przyjęcia jej kompozycji w Nowym Jorku. Zwracała uwagę, że National Sawdust jest miejscem, gdzie twórczość, czasem dziwna, trudna, spychana na margines, znalazła świątynię sztuki.
Artystce towarzyszył podczas festiwalu wiolonczelista Jeffrey Zeigler, znany wcześniej z zespołu Kronos Quartet i wyróżniony prestiżową nagrodą Avery Fishera. Wystąpiły też trzy tancerki w układzie choreograficznym przygotowanym przez choreografkę Ashely "Robi" Robicheaux.
37-letnia Zubel w stosunkowo krótkiej dotychczasowej karierze stała się jedną z najbardziej utalentowanych współczesnych kompozytorek i wokalistek europejskich, odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Pisze utwory zamawiane na światowe festiwale i przez orkiestry od Seattle do Tel Awiwu – komplementował Polkę "New York Times".
Dziennik powoływał się też na opinie muzyków, którzy podkreślali, że bycie kompozytorką i zarazem wokalistką to rzadkość w klasycznej muzyce współczesnej.
Już 19 stycznia 2016 dzięki wsparciu programu IAM Polska Music kalifornijska publiczność będzie mogła usłyszeć utwór "Chapter 13" na sopran i zespół kameralny, napisany przez Zubel w oparciu o tekst "Małego Księcia", podczas koncertu Contemporary Poland w ramach prestiżowego cyklu Green Umbrella w filharmonii w Los Angeles.
Wrocławianka jest m.in. laureatką I nagrody Trybuny Kompozytorów UNESCO oraz pierwszej edycji Wrocławskiej Nagrody Muzycznej "Polonica Nova".
Trzecia edycja Ferus Festival potrwa do 17 stycznia 2016. Koncert Zubel zorganizowano m.in. przy współpracy Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.
Źródło: PAP, oprac.: PW, 15 stycznia 2016 r.