Kleczewska hejtuje w radiu
Zrealizowane dla Radia Kraków słuchowisko to pierwsza w biografii Mai Kleczewskiej próba zmierzenia się z ta niezwykle trudną materią sztuki radiowej. Spektakl nawiązuje do prezentowanego przed laty na Reminiscencjach słuchowiska "Hate radio" , w którym autorzy z International Institute of Political Murder przypomnieni wstrząsającą historię ludobójstwa w Rwandzie, w którym podżegające do nienawiści radio odegrało kluczowa rolę.
Maja Kleczewska w swojej wersji słuchowiska wykorzystuje mowę nienawiści obecną w polskim internecie: na prawicowych forach internetowych, w biuletynach informacyjnych, w prasie codziennej, profilach facebookowych. - Chcemy, by polskie "Hejt radio" stało się pretekstem do zadania pytań o zależność między językiem a działaniem, o skutki wolności słowa, o odpowiedzialność za słowo. Projekt Mai Kleczewskiej jest równocześnie jednym z elementów szerokiej akcji antenowej Radia Kraków "Stop językowi agresji", który ma za zadanie przemyślenie tego, czym jest komunikacja w języku. - mówią organizatorzy.
Słuchowiska transmitowane są w specjalnych audiowizualnych salach, a także na antenie Radia Kraków.
Dance Moves Cities - pokaz choreografii Koena Augustijnena
Co łączy kulturę pogańską z disco polo? Jaka jest pozycja kobiety we współczesnym społeczeństwie? Czy wpływ zachodniej kultury zniszczył nasze słowiańskie korzenie?
Te pytania były punktem wyjścia do stworzenia pokazu" Galeryja Krakoffska". Projekt jest inspirowany rozmową między dziewięcioma młodymi polskimi tancerkami i belgijskim choreografem Koenem Augustijnenem. Ich dyskusje o przestrzeni publicznej, wpływie globalizacji na Kraków, pozycji młodych kobiet oraz ich spojrzenia na taniec ludowy były podstawą trzytygodniowych warsztatów, w których starali się przełożyć słowa na pokaz taneczny.
Efekty współnej pracy będzie można oglądać 21 października, "Galeryja Krakoffska" jest realizowana w ramach projektu Dance Moves Cities, dwuletniego projektu edukacyjno-artystycznego, realizowanego przez Krakowskie Reminiscencje Teatralne, New Theatre Institute of Latvia (Ryga, Łotwa) oraz Indisciplinarte (Terni, Włochy). Jego ideą jest zbudowanie kontaktów między środowiskami tanecznymi miast, biorącymi udział w projekcie, rozwijanie potencjału lokalnych artystów, a także odkrywanie miejsc, które w przyszłości mogłyby stać się miejscami dla tańca, oraz zwiększenia obecności tańca współczesnego w świadomości mieszkańców.
Kongres kuchenny
Polityczny wymiar kuchni weźmie na warsztat Dagna Jakubowska i zaproszeni przez nią do projektu artyści. Wspólnie przez pryzmat sztuki przyjrzą się gastronomii i polityce. Kongres kuchenny jest serią sytuacji zaaranżowanych w krakowskich mieszkaniach we współpracy z Ukraińcami mieszkającymi w Polsce. Kongres jest połączeniem spaceru i kulinarnego performansu. Inspiracją są rytuały kulinarne i praktyki artystyczne, w których artyści wykorzystują jedzenie i obyczaje kuchenne, w szczególności takie, które przekraczają granice między sztuką a życiem codziennym. Kuchnia, jak pisze Jakubowska, ma stać się przestrzenią debaty i namysłu nad globalną polityką, etyką związaną z produkcją żywności, dystrybucją czy konsumpcją.
Krakowskie Reminiscencje Teatralne pod patronatem Culture.pl odbywać się będą w Krakowie od 4 do 12 października 2014r.
Szczegóły na stronie internetowej festiwalu
źródła: materiały prasowe, oprac. AL