Zaproszeni artyści odwołują się do doświadczeń fotomontażu, filmu, muzyki i nauki, dążąc do zmiany rozumienia tego, czym może być zdjęcie.
Zgromadzeni w MoMA artyści badają relacje między abstrakcją, a sztuką przedstawiającą, dokumentem, a sztuką konceptualną, tym co wykonane ręką ludzką, a reprodukcją mechaniczną oraz między technikami analogowymi i cyfrowymi - podkreśla kuratorka Roxana Marcoci.
Niezależnie od eksperymentów formalnych, artyści biorący udział w "New Photography 2013" podejmują istotne dla współczesnego świata problemy i tematy.
Mieszkająca w Nowym Jorku krakowianka Anna Ostoya łączy fotomontaż z malarstwem i tekstem. Większość z kilkunastu pokazanych zdjęć należy do projektu "Autopis. Notatki, kopie i arcydzieła", którego pierwszą część prezentowała w Warszawie w galerii Foksal. Jej twórczość to refleksja nad sztuką, zwłaszcza awangardy, jak też nad rolą kobiet w kulturze XX wieku.
Odtwarzając pamięć oraz symbole kultury współczesnej, prace Ostoi (...) zrywają z konwencjami narracji sztuki zachodniej, otwierając historię dla niezbadanych jeszcze dotąd sposobów narracji" - ocenia kuratorka.
Marcoci porównuje Polkę do związanego z ruchem awangardowym rzeźbiarza Edwarda Krasińskiego, który od roku 1968 oznaczał przestrzeń ciągłą linią, przylepiając wszędzie niebieską taśmę, co stało się znakiem rozpoznawczym jego sztuki.
Anna dla stworzenia kolażu w przestrzeni przyswaja ją sobie (...). Kojarzy wizualnie podobne postaci tworząc nowe fascynujące wizerunki" - przekonuje kuratorka.
Widać to na przykładzie zestawienia Brigitte Bardot z Kaliną Jędrusik, czy Jacqueline Kennedy Onasis z Niną Andrycz. Artystka używa też kadrów z ocenzurowanych niegdyś filmów Luisa Bunuela "Pies Andaluzyjski" oraz Davida Wojnarowicza "Untilted".
Anna Ostoya, Untitled (Scroll) 2011, źródło: www.moma.org
"New York Times" nazwał w recenzji Ostoyę artystką "wyjątkową". "Jej małe, czarno-białe kolaże i fotomontaże ustosunkowują się do problemów społecznych i politycznych z bezpośredniością, która jest orzeźwiająca pośród powszechnej nieszczerości" - pisze gazeta, która komplementuje też artystkę za dowcip prezentowany z kamienną twarzą, co kontrastuje z innymi, pozbawionymi humoru pracami na wystawie.
Anna Ostoya (ur. 1978) studiowała w Paryżu, Frankfurcie i Nowym Jorku. Jej prace pokazywano m.in. na Manifesta 7 w Rovereto (2008), Biennale w Atenach (2009), Lisson Gallery w Londynie (2009) i Galerii Kronika w Bytomiu (2010).
Zobacz prace Anny Ostoi i posłuchaj komentarza artystki
"New Photography 2013" pokazuje też prace Brytyjki Josephine Pryde i Eileen Quinlan z USA, które zajmują się problemami społecznymi, nie rezygnując z eksperymentów formalnych, a także Niemki Annette Kelm. Parodiuje ona w zawoalowany sposób fotografię komercyjną.
Adam Broomberg z Republiki Południowej Afryki oraz Brytyjczyk Oliver Chanarin przygotowali całą serię "książek". Wybranym z Google zdjęciom znalezionym pod hasłem "Wojna z terrorem", dokumentującym np. Baracka Obamę oglądającego z współpracownikami akcję zabicia Osamy bin Ladena, towarzyszą fragmenty tekstów Bertolda Brechta.
Amerykanka Lisa Oppenheim ilustruje w róznych technikach takie hasła, jak "ataki bombowe", czy "zanieczyszczenia przemysłowe". Brendan Fowler, amerykański perkusista rockowy, w serii zdjęć łączy fotografię z rzeźbą, malarstwem i performance. Wbija oprawione i oszklone zdjęcia jedne w drugie, roztrzaskując je przy tym. Nakłada na zdjęcia przyjaciół kwiaty, lustra itp. zasłaniając je odwróconymi tyłem drewnianymi ramami.
Wystawa w MoMA potrwa do 6 stycznia 2014 roku. Przegląd "New Photography" odbywa się w Nowym Jorku od 1985 r.
Źródło: PAP, www.moma.org; oprac. Lucyna Szura; 20.09.2013