Content anchor

Zderzak na 10. Berliner Liste

Kiedy: 
19wrz'13
22wrz'13
 Monika Chlebek, The Game, olej, płótno, 25 x 33 cm, 2012_Galeria Zderzak.jpg
Monika Chlebek, "The Game" 2012, olej na płótnie, 25 x 33 cm, fot. Galeria Zderzak

W dziesiątej edycji międzynarodowych targów sztuki współczesnej Berliner Liste biorą udział "nowi surrealiści": Monika Chlebek, Dawid Czycz, Łukasz Stokłosa i Erwina Ziomkowska.

Na liście uczestników tegorocznej edycji znalazły się galerie z Nowego Jorku, Londynu, Tokio, Waszyngtonu, Moskwy, Warszawy. Wśród 131 wystawców z 30 krajów swoje stoisko otworzy również krakowska galeria Zderzak, która w międzynarodowych targach sztuki uczestniczy już od 20 lat. Tym razem prezentuje artystów młodego pokolenia, określanych mianem "nowych surrealistów".

Urodzeni w latach 80-tych, po raz pierwszy pojawili się w Zderzaku na zbiorowej wystawie "Moon Hostel" (2009; kurator: Marta Tarabuła); potem, mieli tu wystawy indywidualne. Nie interesuje ich polityka ani pedagogika społeczna, uniwersum reklamy ani newsy z pierwszych stron gazet. Nie zajmują się życiem codziennym, chociaż po formy i obrazy sięgają do rzeczywistego świata. Realizmu używają jednak po to, by odsłonić inną, nieoczywistą stronę rzeczy i miejsc – tych, które dotąd wydawały się nam znajome. Prezentacja na Berliner Liste będzie ich kolejnym wspólnym wystąpieniem (po wystawach Mambo Spinoza, 2010 i Blue Velvet, 2011) pod auspicjami Galerii Zderzak.

 Dawid Czycz, Bez tytułu, olej na płótnie, 65 x 56 cm, 2011,Galeria Zderzak
Dawid Czycz, "Bez tytułu", 2011, olej na
płótnie, 65 x 56 cm, fot. Galeria Zderzak
Berliner Liste u swych początków były targami "satelitarnymi" i uzupełniały imprezy o znacznie większym zasięgu, jak chociażby Art Forum Berlin. Dziś targi stanowią ważny przystanek na mapie wydarzeń promujących współczesną sztukę światową. Organizatorzy stawiają głównie na młodą sztukę i odkrywanie najbardziej obiecujących twórców. Prezentowane jest malarstwo, rysunek, rzeźba, instalacja, video, performance i fotografia (nowa sekcja).

Galeria Zderzak powstała w 1985 roku w Krakowie, jako prywatna, niezależna instytucja kultury. Działała poza cenzurą, w opozycji zarówno do oficjalnego obiegu sztuki kontrolowanego przez reżim komunistyczny jak i drugiego obiegu firmowanego przez kościół katolicki. W latach 90. debiutowali tu m.in. Wilhelm Sasnal, Joanna Rajkowska, Ryszard Grzyb, Grzegorz Sztwiertnia, Basia Bańda, Rafał Bujnowski, i wielu innych.

Dawid Czycz (ur. 1986 r.) mieszka i tworzy w Krakowie. Studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP. W 2011 r. obronił dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka. Jeszcze przed zakończeniem studiów debiutował w Zderzaku udziałem w letniej wystawie “Science&Fiction" (2009). Potem był "Moon Hostel", a w kolejnych latach pokazy indywidualne: "O wadach" (2010) i "Ciała stałe" (2011), także w Zderzaku.

Styl Czycza to przeciwieństwo konsumpcyjnej estetyki Grupy Ładnie sprzed dziesięciu lat. Chętnie posługuje się groteską i parabolą, układa swoje prace w narracyjne sekwencje. Z jego obrazów wyłania się świat, w którym uwypuklona została mroczna strona rzeczy – lęki człowieka współczesnego, o których raczej się milczy. Jego znak szczególny to zamiłowanie do świata małych stworzeń - owadów, dziennych i nocnych. Maluje ćmy, muchy, mrówki, żuki, pająki, ale nie tylko.

Erwina Ziomkowska, "Bez tytułu" (buty), 2012, fot. Michał Ramus
Erwina Ziomkowska, "Bez tytułu" (buty), 2012, fot. Michał Ramus

Erwina Ziomkowska (ur. 1983), absolwentka ASP w Katowicach (2008 - Dyplom z malarstwa i rysunku w pracowni prof. K. Cieślika i L. Tetli) zaskoczy widzów swoimi ulotnymi tematami. Debiutowała w Zderzaku udziałem w zbiorowej wystawie "O dziwnych uczuciach" w marcu 2011 roku. Ponadto brała udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą, m. in. w Galerii Zero w Berlinie (2010).

Artystka swoje prace określa jako "zaburzenia", czyli coś, co uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie przedmiotu przez odwrócenie właściwości i przeznaczenia wykorzystanej materii: "Jest to rodzajem przewrotnej gry z zastaną strukturą świadomości naszego postrzegania". Buty nakłute szpilkami, których nie można nosić, huśtawka obciążona cegłą, na której nie da się swobodnie bujać, koszula nocna utkana ze szpilek, rysunki perforowane ukłuciami szpilek – to przykłady niezwykłej wyobraźni artystki, która ma wiele wspólnego z okrucieństwem i erotyzmem modernistów.

Monika Chlebek (1986 r.) ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie. Dyplom z malarstwa na krakowskiej ASP w pracowni prof. Leszka Misiaka obroniła w 2011 r. Jeszcze przed dyplomem debiutowała w Zderzaku na zbiorowej wystawie "Moon Hostel" (2009). Rok później miała swoją pierwszą wystawę indywidualną "Złe sny". W 2011 r. pokazała cykl pod tytułem "Mrówka kryje się pod ubraniem", do którego Galeria Zderzak wydała unikatowy album.

Zajmuje się malarstwem, kolażem i rysunkiem. Należy do pokolenia artystów, którzy "odwrócili się od rzeczywistości": nie interesuje ich polityka ani sprawy społeczne, obojętnie mijają reklamy i newsy z pierwszych stron gazet. Monika Chlebek, jeśli sięga po znane nam wizerunki przedmiotów, to tylko po to, by – jak to się zdarza w snach – nieznacznie przesunąć granicę rzeczywistości.

Łukasz Stokłosa, "Poczdam:, 2013, olej napłótnie,70 x 80, fot. Galeria Zderzak
Łukasz Stokłosa, "Poczdam", 2013, olej na płótnie,70 x 80, fot. Galeria Zderzak

Łukasz Stokłosa (ur. 1986), pochodzi z Kalwarii Zebrzydowskiej. W 2010 roku ukończył studia na krakowskiej  ASP w pracowni prof. Jacka Waltosia. Swój dyplom "Śmierć i pożądanie" poświęcił motywowi św. Sebastiana w kulturze. Jego pierwszą indywidualną wystawą w Zderzaku była "Zimowa opowieść" (2011) – pałacowe wnętrza, zimowe pejzaże i portrety gwiazd filmowych utrzymane w ulubionym przez artystę klimacie romantyzmu i dekadencji. W podobnym tonie utrzymana była również jego druga indywidualna wystawa "Skład obrazów" (2013, Galeria Zderzak), która przyciągnęła uwagę wielu kolekcjonerów i miłośników sztuki.

Inspiracje najczęściej czerpie z kultury masowej, filmów i seriali. Dobrze czuje się w estetyce kiczu. Obrazy Stokłosy są zmysłowe i inteligentne, pociągają i odpychają, miewają swoje drugie i trzecie dna, podobnie jak filmy noir.
 

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
SUPERHOT, fot. materiały promocyjne

Nowa technologia wiąże się z koniecznością stosowania nowych rozwiązań. Ich konsekwencje wykraczają poza kwestie techniczne – to, w jaki sposób oglądamy wirtualne światy za pomocą okularów VR, wpływa na ich estetykę i dramaturgię. Czytaj dalej about: Nowy język

Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach