W przeszłości każda polska uczelnia artystyczna charakteryzowała się odrębną specyfiką. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, słynęła z projektowania tkaniny i ubioru, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – szkła i ceramiki, a uczelnia poznańska – głównie mebli.
Obecnie różnice między uczelniami się zacierają, ale jednocześnie każda z nich zachowuje unikalny charakter, który zobaczyć można na wystawie "POLISH DESIGN. Tomorrow is today".
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku dzięki położeniu nad Zatoką Gdańską, słynie z projektowania statków i okrętów. Na wystawie w Mediolanie zobaczyć można je w formie prezentacji multimedialnej oraz jako obiekt w mniejszej skali – kajak "Rower wodny – zrób to sam" Roberta Mrowca. Drugim ważnym aspektem, bazującym na bogatej historii Gdańska, który leży na szlaku bursztynowym, jest projektowanie biżuterii.
Kolejną uczelnią, która zaprezentuje się na tegorocznym Salone del Mobile 2017, jest Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, inicjator polskiej wystawy. Położona w historycznie ważnym centrum włókiennictwa, akademia od lat słynie z projektowania ubioru i tkanin. Z tej wiodącej w Łodzi dziedziny w Mediolanie zostaną zaprezentowane relacje z dyplomowych pokazów mody oraz pokaz projektów kostiumów teatralnych.
Trzecim przykładem dopełniającym różnorodny obraz polskich szkół projektowych jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, która słynie z pracowni animacji i grafiki. To właśnie w tej części Polski historycznie istniały najważniejsze wytwórnie filmów animowanych. Dlatego też na wystawie w Mediolanie będzie zaprezentowanych wiele projektów z tej dziedziny, a także z dziedziny ilustracji. Ciekawym wątkiem działalności katowickiej uczelni, położonej w najbardziej uprzemysłowionej części Polski, są projekty związane z problematyką socjalną i rewitalizacją miast. Zaprezentowane zostaną innowacyjne projekty przygotowane dzięki współpracy ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach oraz Fundacją Rozwoju Kardiologii w Zabrzu, m.in. "Detektor tętna płodu" Klaudii Gołaszczyk.
Wybiegający w przyszłość, futurystyczny projekt zaprezentuje najstarsza polska uczelnia artystyczna. Wydział Form Przemysłowych ASP Kraków pokaże instalację MARS 2030 – projekt konfigurowalnej przestrzeni mieszkalnej dla załogowych statków kosmicznych, inspirowany planowanym na 2030 rok lotem załogowym na planetę Mars. Projekt ten powstał na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie we współpracy z NASA Ames Research Center, w konsultacji z dr Jessicą Marquez i dr. Jurkiem Parodi.
Poznański Uniwersytet Artystyczny zaprezentuje się w Mediolanie nie tylko z wiodącym kierunkiem projektowania mebli, ale też z grafiką, projektowaniem produktu oraz architekturą.
Podobnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu zaprezentuje efekty pracy na wiodących kierunkach kształcących w zakresie wzornictwa szkła i ceramiki oraz wybrane przykłady innych dziedzin, jakie studiuje się we Wrocławiu, w tym projektowanie środków transportu.
Z kolei najmłodsza, ale za to wyjątkowa uczelnia, łącząca sztuki wizualne, projektowanie oraz muzykę – Akademia Sztuki w Szczecinie – zaprezentuje się w Mediolanie z projektami wnętrz, mebli, grafiki i animacji.
I w końcu zaprezentuje się również warszawska Akademia Sztuk Pięknych z projektami mebli oraz przedmiotów powstałych w ostatnich latach na tej najstarszej w kraju uczelni artystycznej.
Ważną częścią wystawy jest multimedialna prezentacja systemu szkolnictwa artystycznego w Polsce. W Polsce design studiuje się głównie w akademiach sztuk pięknych, które mają rangę uniwersytecką i oferują studia na trzech stopniach: licencjackim, magisterskim i doktoranckim. Polskie uczelnie artystyczne przyznają honorowe tytuły doktora honoris causa wybitnym osobistościom ze świata kultury, sztuki i designu m.in. guru międzynarodowego designu – Alessandro Mendiniemu, któremu tytuł przyznała Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, czy Peterowi Greenaway’owi – uhonorowanemu przez Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Wystawa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 oraz środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem wydarzenia jest Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Mediolanie. Ekspozycja została objęta patronatem honorowym: Prezydenta Miasta Łodzi, Prezydenta Miasta Szczecina, Prezydenta Miasta Katowice, Prezydenta Miasta Gdańska.
„POLISH DESIGN. Tomorrow is today”
4–9 kwietnia 2017
Superstudio Più, via Tortona 27, Mediolan
Głównym organizatorem wydarzenia jest Akademickie Centrum Designu realizujące wystawę we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza działającym pod marką Culture.pl oraz Konsulatem Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Mediolanie.
Akademickie Centrum Designu
Od 2014 przy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi funkcjonuje Akademickie Centrum Designu. Powstało ono w celu zintegrowania wydziałów projektowych wszystkich państwowych wyższych szkół artystycznych, stymulacji ich rozwoju, innowacyjności procesów dydaktycznych, a także zacieśnienia współpracy z podobnymi jednostkami w Europie i na świecie. Kluczowym zadaniem instytucji ma być promocja krajowych szkół designu i kreowanie wizerunku polskiego wzornictwa poprzez stworzenie platformy łączącej potencjał naukowy, dydaktyczny i aparaturowy oraz podniesienie konkurencyjności i atrakcyjności studiów na kierunkach projektowych w państwowych uczelniach artystycznych.
Źródło: materiały własne, materiały prasowe; opr. AJS; 28.03.17