Content anchor

Wystawa "Body of work"

Gdzie: 
Szwecja
Slupskjulsvägen 26A
Sztokholm
Kiedy: 
16lut'17
14maj'17
Aneta Grzeszykowska, "Negative Book № 54", 2012-2013, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster

Aneta Grzeszykowska, "Negative Book № 54", 2012-2013, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster

Prace Anety Grzeszykowskiej zostaną zaprezentowane na wystawie "Body of work" w galerii Mindepartementet Art and Photography w Sztokholmie. Wystawa rozpocznie się 16 lutego 2017. 

Polska artystka mieszka i pracuje w Warszawie. Przez ostatnich kilka lat jej prace były prezentowane na licznych wystawach na całym świecie. Teraz po raz pierwszy zostaną pokazane na indywidualnej wystawie w Szwecji.

Aneta Grzeszykowska jest jedną z najważniejszych artystek polskiej sztuki współczesnej. Głównym medium, w którym pracuje, jest fotografia. Artystkę interesuje rola, jaką odgrywa fotografia w tworzeniu i dokumentowaniu tożsamości człowieka. W jej projektach filmowych figura ludzka ma charakter marionetek, podobnie zresztą jak w jej rzeźbach-lalkach.

Jednym z głównych tematów twórczości Grzeszykowskiej jest jej własna tożsamość, którą analizuje i z którą "gra" na wielu poziomach: wymazując  własną postać z rodzinnego archiwum fotografii ("Album") czy wcielając się w postać Cindy Sherman ("Untitled Film Stills"). W niektórych swoich projektach - jak chociażby w cyklu portretów nieistniejących ludzi ("Untitled") - Grzeszykowska wykorzystała możliwości cyfrowej manipulacji obrazem, w innych posłużyła się fotografią i filmem w klasyczny sposób, kładąc nacisk na performatywny wymiar działalności artystycznej. Motywy, które powracają w twórczości Grzeszykowskiej, to m.in. nieobecność, niewidzialność, znikanie oraz konfrontacja ciała i myśli z niebytem.

Aneta Grzeszykowska, "Album", 2004, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster
Aneta Grzeszykowska, "Album", 2004, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster

Na sztokholmskiej wystawie zaprezentowane zostaną jej prace z różnych okresów: serie fotograficzne "Untitled Film Stills""Negative Book""Selfie""Halina" czy wideo  "Bolimorfia" i "Negative Process".

Centrum wystawy stanowić będzie słynna seria fotograficzna "Selfie" - refleksja o tym, jak tworzymy obraz nas samych. "Selfie" lokuje się na styku praktyki fotograficznej i rzeźbiarskiej. Grzeszykowska dokonała radykalnego zwrotu w stronę groteski; na gładkich, skórzanych tłach wyeksponowała naturalistycznie opracowane modele frag­mentów własnego ciała wykonane ze świńskiej skóry. Cielesność, zmysłowość i autoerotyzm potraktowała ze specyficznym humorem, który doświadczenie estetyczne przemienił w zmaganie się z podstawowymi, egzystencjalnymi emocjami.

Aneta Grzeszykowska "Negative Book № 62", 2012-2013, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster
Aneta Grzeszykowska "Negative Book № 62", 2012-2013, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raste

W najnowszej serii "Halina" Aneta Grzeszykowska przyjęła zarówno rolę artysty jak i podmiotu jego sztuki. Korzystała z prac artysty Wojciecha Zamecznika, zastępując Halinę Zamecznik - jego żonę i modelkę - kolażem utworzonym z własnego nagiego ciała. W ten sposób rzuciła wyzwanie pasywnej roli, jaką odgrywa nagie kobiece ciało w sztuce.

“Aneta Grzeszykowska jest niebywale interesującą artystką. Punkty wyjścia dla jej działań: sztuka feministyczna, ciało i tradycja performance'u lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zapewniają jej coraz bardziej oczywiste miejsce na arenie międzynarodowej  -  mówi  Estelle af Malmborg, kuratorka i założycielka Mindepartementet. - Wystawa jest pierwszą w Szwecji tak wnikliwą prezentacją dzieł Anety”.

Aneta Grzeszykowska, "Bez tytułu #17 " (fragment), 2005, c-print, dibond, plexi, 81x64 cm, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster
Aneta Grzeszykowska, "Bez tytułu #17 " (fragment), 2005, c-print, dibond, plexi, 81x64 cm, fot. dzięki uprzejmości Galerii Raster

Aneta Grzeszykowska brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych (berlińskie biennale i La Triennale w Paryżu), a w ostatnim czasie wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Indywidualna wystawa w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki. Jej prace znajdują się nie tylko w kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.

Wystawę przygotowano przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sztokholmie oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Będzie można ją oglądać od 16 lutego do 14 maja 2017.

Źródło: http://polskainstitutet.se, materiały własne; opr. AJS; 1.02.17

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:

18 lutego 2017 zmarł operator, reżyser, scenarzysta i producent filmowy Witold Adamek. Był członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, autorem zdjęć do m.in. "Krótkiego filmu o miłości" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego i producentem "Daleko od okna" w reż. Jana Jakuba Kolskiego. Miał 71 lat. Czytaj dalej about: Zmarł Witold Adamek

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Agnieszka Holland, fot. Michele Tantussi/REUTERS/Forum 
Director Agnieszka Holland poses during a photocall to promote the movie 'Spoor' at the 67th Berlinale International Film Festival in Berlin, Germany, February 12, 2017.     REUTERS/Michele Tantussi

Srebrny Niedźwiedź dla Agnieszki Holland i Kryształowy Niedźwiedź dla "Butterfly Kisses" Rafała Kapelińskiego, a także nagrody dla młodych zdolnych polskiego kina Zofii Wichłacz oraz Kuby Czekaja. 67. MFF w Berlinie to wielki triumf polskiego kina. Czytaj dalej about: Polacy zwyciężają na Berlinale 2017

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Polska linia transatlantycka Gdynia - Ameryka, lata 30, rep. FoKa / Forum

25 lutego 2017 roku odbędzie się prapremiera widowiska muzycznego ''EMIGRA - Symfonia bez końca'' do muzyki skomponowanej przez laureata Oscara Jana A.P. Kaczmarka dla Muzeum Emigracji w Gdyni. Czytaj dalej about: Jan A.P. Kaczmarek: Emigracja ma wielki wpływ na odczuwanie polskości [WYWIAD]

Józef Szuba, grafika, 2016, dzięki uprzejmości autora

W dorobku poetyckim Włodzimierza Dulemby tom "Post i moderna" jest piąty z kolei. Z uwagi na rok ukazania się w druku jego pierwszych wierszy (1976) można powiedzieć, że zaledwie piąty. Jednak nie częstotliwość publikacji zbiorków jest tu istotna, lecz, co oczywiste, ich zawartość. Czytaj dalej about: Włodzimierz Dulemba, "Post i moderna"