01/09
''Engrenagem: Realidade'' [''Przekładnie: Rzeczywistość''] – Hamed Taheri (Iran) i Marcelo Paiva de Souza (Brazylia)
rozmowa
godz. 19:00, wstęp wolny
scena na 2. piętrze w przestrzeni wystawy
Hamed Taheri i Marcelo Paiva de Souza rozmawiają o procesie twórczym Kantora oraz aktualności jego dzieł i ich wpływie na myślenie o dzisiejszej sztuce.
Hamed Taheri – artysta plastyk, którego instalacja towarzyszyć będzie wystawie we wrześniu;
Marcelo Paiva de Souza – wykładowca literatury i tłumacz języka polskiego, ma w swoim dorobku m.in. tłumaczenie dzieł Witkiewicza, wcześniej nie wydawanych w Brazylii.
www.sescsp.org.br/programacao/71829_ENGRENAGEM+REALIDADE
31/08 – 05/09
''Como pó e Cinzas'' [''Niczym proch i popiół''] – Hamedi Taheri Bn Theatre (Iran)
czwartek, piątek – 11:30-21:30
sobota – 10:00-18:30
scena na 2. piętrze w przestrzeni wystawy
Tytuł jest nawiązaniem do słów Abrahama z Księgi Rodzaju: ''jestem pyłem i prochem'' oraz słów Hioba: ''Rzucił mnie w błoto, upodobniłem się do prochu i popiołu.''
Spektakl ''Niczym proch i popiół'' jest pytaniem o to, w jaki sposób teatr może być świadkiem swojego własnego zanikania. Sztuka ta, niczym „niebo odbite w odłamku lustra”, jak napisał kiedyś Kantor, jest refleksem sztuki ''Lar Está em Nosso Passado'' [''Dom jest w naszej przeszłości''], której premiera nie doszła do skutku z powodu śmierci jednego z aktorów. Przedstawia ona niemego i absolutnie samego człowieka, który żyje w basenie pełnym błota, jego matkę – łkająca na brzegu basenu – i towarzyszące im nagranie z przesłuchania przeprowadzanego przez sędziego na młodej dziewczynie, któremu ta nie ma nic do powiedzenia.
www.sescsp.org.br/programacao/71833_COMO+PO+E+CINZAS+IRA
23/09 – 26/09
''Outra Lição de Anatomia'' [''Inna lekcja anatomii''] – Daniel Moutinho (Portugalia)
środa, czwartek, piątek – 21:00
sobota – 17:00
scena na 2. piętrze w przestrzeni wystawy
Portugalski artysta Daniel Moutinho odczytuje na nowo performans ''Lekcja anatomii wg Rembrandta''.
W ''Innej lekcji anatomii'', logika sekcji jest odwrócona. Dodając fotografie, dokumenty i przedmioty, artysta bada i poddaje próbie możliwości ciała: ciało jako materia, ciało jako manifest, ciało-maszyna, ciało artysty , ciało-muzeum, itd.
http://www.sescsp.org.br/programacao/71832_OUTRA+LICAO+DE+ANATOMIA+POR
22/09
''Engrenagem: Corpo'' [''Przekładnie: Ciało''] – Christine Greiner (Brazylia) i Daniel Moutinho (Portugalia)
rozmowa
Godz. 19:00
Christine Greiner i Daniel Moutinho rozmawiają z publicznością na temat funkcjonowania ciała w happeningach zrealizowanych przez Tadeusza Kantora, zwłaszcza w ''Emballage’u'' (1966), ''Lekcji anatomii wg Rembrandta'' (1968) i ''Konferencji z nosorożcem'' (1968). Dokumentacja tych happeningów jest częścią wystawy ''Maszyna Tadeusz Kantor''.
http://www.sescsp.org.br/programacao/71830_ENGRENAGEM+CORPO
Maszyna Tadeusz Kantor – wydarzenia towarzyszące – październik 2015
Sesc Consolação, São Paulo
na wszystkie wydarzenia wstęp wolny
01/10, 02/10, godz. 21:00
Natureza Morta para Laura [Martwa natura dla Laury]
happening
Happening, który rozwija się niczym procesja, pochód, celebracja. Partytura złożona z powtarzalnych scen, przeciwstawianych sobie lub z siebie nawzajem wynikających, na różne sposoby przerywanych i usuwanych. To jest to, co pozostało po Laurze.
Realizacja: Società Anonima dei Lavoratori del Mare. Z udziałem: Alvise Camozzi, Sabrina Greve, William Zarella Jr, Daniel Maia, Marina Reis, José Guilherme Lobarinhas Jr, André Mesquita, Ana Brum. Goście specjalni: Lucimar Mutarelli, Carol De Comi, Gustavo Arantes, Vana Medeiros. Produkcja: Maria Fernanda Coelho.
http://www.sescsp.org.br/programacao/73835_NATUREZA+MORTA+PARA+LAURA
03/10, 17/10, 24/10, godz. 17
W Polsce, czyli gdzie? (Na Polônia, isso é onde?)
z udziałem OPOVOEMPÉ
teatr
Gdyby Kantor żył w dzisiejszej Brazylii, jakie dzieła by tworzył? Niemożność znalezienia odpowiedzi na to pytanie jest motorem spektaklu stworzonego przez grupę OPOVOEMPÉ. W jaki sposób Polska w wydaniu Kantora pobudza do pytań o dzisiejszy kształt teatru? Spektakl ten jest próbą zbudowania mostu pomiędzy Polską okresu po Holocauście, będącą inspiracją Kantora, a spuścizną historyczną Brazylii.
Reżyseria: Cristiane Zuan Esteves. Obsada: Ana Luiza Leão, Manuela Afonso, Paula Possani. Udział gościnny: Andrea Tedesco. Kierownik produkcji: Manuela Afonso. Producent wykonawczy: Anayan Moretto. Ścieżka dźwiękowa: Pedro Semeg
http://www.sescsp.org.br/programacao/74845_W+POLSCE+CZYLI+GDZIE+NA+POLONIA+ISSO+E+ONDE
08/10, 9/10, godz. 21:00
10/10, godz. 17:00
Kantor Experiência I [Kantor Doświadczenie I]
z udziałem Grupo XIX de Teatro
Odwołując się do idei ambalażu, rozwiniętej przez Kantora w latach 60-tych, grupa teatralna pod nazwą Grupo XIX de Teatro proponuje wznowienie tej koncepcji, opakowując widownię w coś w rodzaju kokonu. Grupa XIX bada interakcje pomiędzy dziełem a publicznością, zakładając, że to właśnie na płaszczyźnie fizycznej i metaforycznej komunikacji pomiędzy aktorami, materią, a publicznością, nasze dotychczasowe spojrzenie i punkt widzenia zostają poddane próbie. Kokon, stworzony podczas działań scenicznych, będzie swego rodzaju pomostem pomiędzy tym co sztuczne a tym co naturalne, pomiędzy żywym a martwym, w próbie odnalezienia możliwych sposobów komunikacji pomiędzy tekstem a obrazem, widzem a artystą.
Reżyseria: Luiz Fernando Marques. Dramaturgia: Janaina Leite. Obsada: Juliana Sanches, Paulo Celestino, Rodolfo Amorim,Ronaldo Serruya
http://www.sescsp.org.br/programacao/74867_KANTOR+EXPERIENCIA+1
13/10, godz. 19:00
Engrenagem: texto [Przekładnie: tekst]
rozmowa
Rozmowa na temat procesów twórczych i aktualności dzieł Tadeusza Kantora w kontekście myślenia o dzisiejszej sztuce. Główny nacisk zostanie położony na funkcjonowanie tekstu i obiektów w twórczości artysty. Konferencja z udziałem rozmówców brazylijskich i zagranicznych.
http://www.sescsp.org.br/programacao/74102_ENGRENAGEM+TEXTO
Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia
Źródło: culture.pl; oprac. ŁŻ