Choć spośród wykonanych na Euro 2012 inwestycji w Polsce najczęściej mówiło się o stadionach, jurorzy największej architektonicznej imprezy na świecie docenili Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu. Projekt pracowni Zbigniewa Maćkówa został nominowany do nagrody w kategorii ''Transport'' World Architecture Festival 2012.
Projekt Węzła Przesiadkowego we Wrocławiu fot. Maćków Pracownia Projektowa SP. Z O.O. Źródło: www.mackow.pl
Organizowany od pięciu lat World Architecture Festival do tej pory odbywał się w Barcelonie, w tym roku został przeniesiony do Azji – odbędzie się w Singapurze. Jednym z powodów przeprowadzki jest chęć zwrócenia uwagi na to, jak dynamicznie pod względem architektury rozwija się ten kontynent. Jak co roku podczas festiwalu zostaną przyznane nagrody: Grand Prix oraz wyróżnienia w siedemnastu kategoriach (m.in. Sport, Kultura, Zdrowie, Budownictwo jednorodzinne itp.). Laury otrzymają także realizacje z dziedziny architektury krajobrazu oraz projekty, które dopiero mają być zrealizowane (Future Projects).
Pomysłodawcy festiwalu (najważniejszym z nich jest Paul Finch, brytyjski dziennikarz i krytyk, szef Design Council, redaktor naczelny pism ''Architectural Review'' i ''Architects Journal'') od początku podkreślają międzynarodowy charakter imprezy: w gronie nominowanych są realizacje z regionów, które rzadziej pojawiają się na łamach nawet branżowych pism, np. z Afryki czy Ameryki Południowej. Celem imprezy jest nie tylko wyróżnienie najlepszych budynków, powstałych w danym roku, ale i pobudzenie debaty nad problemami, przed którymi stoi współczesna architektura i urbanistyka. Każdej edycji WAF towarzyszą dziesiątki seminariów, konferencji i spotkań autorskich. Lista tegorocznych prelegentów obejmuje 41 nazwisk.
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy (ZWP) nie jest pierwszym obiektem z Polski, nominowanym do nagród WAF. Wcześniej o laury ubiegały się m.in. hala koncertowa w Jordanku w Toruniu, projektu hiszpańskiego biura Menis Arquitectos (w 2010 nominowano ją jako projekt, niestety nadal jej realizacja stoi pod znakiem zapytania) czy w ubiegłym roku projekt Museum of Latin American Immigrants w Miami polskiego architekta Macieja Jakuba Zawadzkiego. Nominowany w tym roku Zbigniew Maćków jest już prawdziwym kombatantem WAF – w poprzednich latach o nagrodę walczyły już trzy jego realizacje: w 2010 roku rozbudowa domu handlowego Renoma we Wrocławiu, rok później – hala sportowa Na Skarpie w Bytomiu oraz budynek biurowo-mieszkalny Thespian, wzniesiony w stolicy Dolnego Śląska.
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy (ZWP), którego budowa zakończyła się wiosną 2012 roku, powstał we współpracy Maćków Pracowni Projektowej z Piotrem Fokczyńskim, głównym architektem Wrocławia. Całe założenie wznosi się obok wybudowanego na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Stadionu Miejskiego i ma służyć obsłudze dużych imprez, odbywających się na arenie. Dynamicznie ukształtowany system wiaduktów i kładek dla pieszych zawiera przystanek szybkiego tramwaju miejskiego, stację kolejową PKP, parking rowerowy oraz przejścia i rampy, pozwalające łatwo, bezpiecznie i wygodnie dostać się kibicom bezpośrednio na stadion i z powrotem.
Architekci od początku podkreślali, że choć kompleks ma charakter czysto użytkowy, ich zamiarem było stworzenie obiektu architektury, a nie tylko układu wiaduktów. Stąd decyzja o nadaniu całości wyrazistego charakteru. Wzniesione z surowego betonu obiekty tworzą system zadaszonych, przenikających się przestrzeni. Betonową bryłę uzupełniły detale z chłodnej stali – są to balustrady czy cienkie słupy, podtrzymujące dachy nad przystankami. Wzniesiony z surowych materiałów Węzeł Przesiadkowy ma dynamiczną i dość lekką sylwetkę, która koresponduje z bryłą opartego na betonowym stelażu Stadionu Miejskiego.
Czy jury World Architecture Festivalu w tym roku doceni dzieło Zbigniewa Maćkówa dowiemy się już między 3 a 5 października, kiedy to w Singapurze odbędzie się piąta edycja festiwalu.