Aleksander Tansman był kompozytorem i pianistą, urodził się w Łodzi w 1897 roku w rodzinie żydowskiej. W roku 1919 zdobył trzy nagrody i Grand Prix na pierwszym konkursie kompozytorskim w wolnej Polsce. W jego kompozycjach, skonstruowanych na bazie klasycznej formy usłyszeć można wpływ polskiego folkloru, rytmikę i harmonię zapożyczoną z jazzu oraz własną inwencję melodyczną. W rozpoczęciu jego międzynarodowej kariery dopomógł mu sam Maurice Ravel. Podróżował i występował na całym świecie, jego utwory wykonywali najwięksi muzycy XX wieku. W 1932 rozpoczął roczne tournée dookoła świata podczas którego był gościem m.in. Cesarza Hirohito i Mahatmy Gandhiego. Okres II. Wojny Światowej spędził wraz z rodziną w Los Angeles gdzie często spotykał się z Igorem Strawińskim co zaowocowało napisaną w 1948 roku pierwszą biografią o tym wybitnym kompozytorze i serdecznym przyjacielu Tansmana. W 1945 roku został nominowany do Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu ''Paris Underground''. Jego dorobek artystyczny składa się z ponad trzystu utworów na najróżniejsze składy instrumentalne i wokalne. Zmarł w Paryżu 15. listopada 1986 roku.
Festiwal im. Tansmana
27 kwietnia w São Paulo rozpocznie się trzydniowy Festiwal Muzyki Polskiej im. Aleksandra Tansmana, który odbędzie się w Instytucie Sztuk Universidade Estadual de Campinas, jednym z najbardziej cenionych uniwersytetów Ameryki Łacińskiej, nazywanym potocznie Unicampem. W trakcie festiwalu zostaną wykonane nie tylko utwory jego patrona, brazylijska publicznośc usłyszy także kompozycje Fryderyka Chopina, Ludomira Różyckiego oraz Zygmunta Stojowskiego. Odbędzie się także wykład poświęcony polskiej muzyce najnowszej i krakowskiej szkole kompozytorskiej; wykładowi towarzyszyć będzie koncert muzyki współczesnej (wykonane zostaną kompozycje Tomasza Jakuba Opałki, Marcela Chyrzyńskiego, Krzysztofa Meyera, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Widłaka).
Cracow Duo
Wszystko to w wykonaniu Cracow Duo, którzy po Festiwalu Tansmana zagrają kolejne koncerty w Ameryce Południowej. Magazyn The Strad pisze o nich:
Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę, jakość wykonania, która nadaje życie muzyce.
Artystów połączyła edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – zespół przyjął ponad dziesięć lat temu. W ciągu tego czasu zyskali sobie uznanie publiczności, w tym krytyków polskich i zagranicznych. Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Jednymi z ważniejszych wydarzeń w działalności Cracow Duo były tournée po Bliskim Wschodzie (2006) oraz na Kaukazie (2013) i w Gruzji (2014) w ramach projektów odbywający się z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytorów polskich: Lutosławskiego i Panufnika. W roku 2010 reprezentowali swoje miasto na Dniach Krakowa w Nankinie (Chiny). Bardzo ważnym i niezwykle ciekawym doświadczeniem 2015 roku było tournée po Korei i Stanach Zjednoczonych. Muzycy Cracow Duo zadebiutowali m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles oraz w nowojorskiej Carnegie Hall gdzie wykonali koncert z okazji 205. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Na przełomie sierpnia i września artyści odbyli trasę koncertową po Meksyku, którą zainaugurował ich debiut w sali koncertowej Palacio de Bellas Artes.
Wspólną pracę rozpoczęli w 2001 roku od Sonaty g-moll op. 65 Fryderyka Chopina i od tego czasu zbudowali szeroki repertuar. Fascynacja muzyką polską powoduje, że artyści od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę z fortepianem m.in.: Aleksandra Tansmana, Zygmunta Stojowskiego, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych.
Program tournée Cracow Duo
Festiwal Muzyki Polskiej im. Aleksandra Tansmana w Brazylii, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Unicamp Sala Paes Nunes
27. kwietnia
20:00
- Fryderyk Chopin (1810-1849) – Introdukcja i Polonez op. 3
- Fryderyk Chopin (1810-1849) - Sonata g-moll op. 65
***
- Aleksander Tansman (1897-1986) – Sonata nr 2
- Ludomir Różycki (1884-1953) – Sonata op. 10
28. kwietnia
12:00
- Krótka historia o Aleksandrze Tansmanie (wykład i film)
18:00
- Zygmunt Stojowski (1869-1946) – Sonata A-dur op. 18
- Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles
- Aleksander Tansman (1897-1986) - Quatre pieces faciles
- Aleksander Tansman – Deux pieces na wiolonczele I fortepian (1931)
- Aleksander Tansman – Fantaisie (1936)
29. kwietnia
11:00
- Polska muzyka po roku 2000 oraz krakowska szkoła kompozytorska (wykład)
12:00
- Tomasz Jakub Opałka – The Glitch (2015)
- Marcel Chyrzyński - Farewell (2013)
- Krzysztof Meyer – 2 Intermezzi from 6 Intermezzi na fortepian solo op. 121 (2013)
- Witold Lutosławski – Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo (1975)
- Krzysztof Penderecki – Per Slava na wiolonczelę solo (1986)
- Wojciech Widłak – Wszystkie złości moje… (2013)
3. maja
Koncert Cracow Duo w Kurytybie, Capela Santa Maria, we współpracy z Konsulatem Generalnym RP.
- Fryderyk Chopin – Introdukcja i Polonez Brillante C-dur op. 3
- Fryderyk Chopin – Sonata wiolonczelowa g-moll op. 65
- Aleksander Tansman - Deux Pieces na wiolonczelę i fortepian (1931)
- Aleksander Tansman – Sonata wiolonczelowa nr 2 (1930)
- Aleksander Tansman - Fantaisie (1936)
* Koncert realizowany we współpracy z Miastem Kraków
6. maja
Koncert Cracow Duo w Buenos Aires, Museo de Arte Hispanoamericano Isaac Fernández Blanco, we współpracy z Ambasadą RP
- Fryderyk Chopin – Introdukcja i Polonez op. 3
- Aleksander Tansman - Sonata nr 2 (1930)
- Aleksander Tansman - Fantaisie (1936)
- Alberto Ginastera - Sonata op. 49
- Astor Piazzolla - Le Grand Tango
7. maja
Koncert Cracow Duo w Buenos Aires, Museo de Arte Hispanoamericano Isaac Fernández Blanco, we współpracy z Ambasadą RP
- Fryderyk Chopin - Sonata g-moll, op.65
- Aleksander Tansman - Deux pieces (1931)
- Zygmunt Stojowski - Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 18
Więcej o polskiej kulturze w Brazylii przeczytasz TUTAJ