Content anchor

Warsztaty z Magdaleną Szpecht i Weroniką Pelczyńską w Baku

Gdzie: 
Azerbejdżan
Əbdürrəhim Bəy Haqverdiyev Küçəsi
Bakı
Kiedy: 
17lis'16
21lis'16
Weronika Pelczyńska, photo: Marta Ankiersztejn

Głównym tematem warsztatów będzie multidyscyplinarność w procesie przygotowywania performansów oraz spektakli. Uwaga zostanie skupiona na na sposobach planowania procesu artystycznego i wyboru najlepszego medium dla indywidualnej wypowiedzi artystycznej, zarówno w przypadku pracy aktorów jak i reżyserów.

Ważnym elementem praktyki teatralnej Magdaleny Szpecht jest poszukiwanie nowych dróg dla teatru dokumentalnego. Pytanie, które reżyserka rozwija w swojej pracy, jest pytaniem o narzędzia i języki teatralne, które mogą być pomocne w tym procesie. Teatr to również doskonała przestrzeń do eksperymentów dotyczących komunikacji: między artystami, którzy tworzą wspólne dzieło, między wszystkim tym, co obecne na scenie (od performerów, przez obiekty aż po idee, towarzyszące sztuce), ostatecznie także między sceną a widownią. Każda z tych przestrzeni komunikacji stwarza inne wyzwania i nakłada na obie strony inny rodzaj odpowiedzialności za możliwość porozumienia. Próba przyjęcia nowej perspektywy i porzucenia dotychczasowych przeświadczeń czy schematów myślowych to dla Magdaleny Szpecht pierwszy i najważniejszy krok do pełnego wykorzystania eksperymentalnego potencjału medium teatru.

Magdalena Szpecht to urodzona w 1990 roku w Jeleniej Górze, reżyserka i autorka instalacji oraz performance'ów. Zanim studiowała Reżyserię w Teatralnej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, ukończyła specjalizację Creative writing w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Reżyserka performance'u  "Dolphin_Who_Loved_Me", nagrodzonego na festiwalu Berlin 100° i prezentowanego m.in. w Marsylii, Hannoverze, Warszawie i Bukareszcie. Artystka – rezydentka na NEDRAma Festival 2015 w Sofii z projektem "Muzeum katastrof". Reżyserka sztuk i performace'ow takich jak: "Możliwość wyspy" na motywach powieści Michela Houellebecqa w Teatrze Rozmaitości w Warszawie (premiera: grudzień 2015);  "Schubert, romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy" w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (premiera: luty 2016), wyróżniona za reżyserię, muzykę i choreografię na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej; "Małka Szwarcenkopf" w Teatrze Żydowskim w Warszawie (premiera: maj 2016); "Monolog wewnętrzny…"Starym Teatrze w Krakowie (premiera: czerwiec 2016)

"Możliwość wyspy" Michela Houellebecqa na afiszach TR Warszawa. Premiera spektaklu wyreżyserowanego... Czytaj dalej about: "Możliwość wyspy" w reżyserii Magdy Szpecht w TR Warszawa

Weronika Pelczyńska - choreografka i tancerka. Absolwentka szkoły tańca SEAD w Salzburgu i Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej. Debiutowała w spektaklach Teatru Studio Buffo oraz Teatru Tańca Mufmi. Od tego czasu, jako tancerka i performerka współpracowała z zespołami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji i Chorwacji. Współpracuje w ramach produkcji Komuny Warszawa, a także programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu.  Od 2010 przygotowuje choreografię do sztuk teatralnych, filmów i clipów video. Współpracowała w teatrze m.in. z Agnieszką Glińską, Robertem Jaroszem, Anną Seniuk, Pawłem Passinim oraz w filmie m.in. z Barbarą Sass-Zdort, Zuzanną Solakiewicz, Bartkiem Prokopowiczem, Anetą Grzeszykowską, Krzysztofem Skoniecznym i Michałem Marczakiem. Interesuje ją praca na pograniczu różnych obszarów sztuki. Jest członkinią Centrum w Ruchu — zrzeszenia choreografów i performerów z siedzibą w Warszawie (www.centrumwruchu.pl).

Organizatorami wydarzenia są Instytut Adama Mickiewicza i East European Performing Arts Platform / EEPAP.

 

 

 

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"