Data rozpoczęcia i zakończenia
Podsumowanie
W krakowskim Teatrze Nowym Radosław Rychcik wystawił jeden z wczesnych dramatów Bertolta Brechta. Jest to umiejscowiona w realiach Chicago 1912 roku historia walki między chińskim bogaczem Schlinkiem i biedakiem Gargą. Reżyser tekst Brechta okroił i rozpisał między czwórkę aktorów, budując akcję w konwencji amerykańskiego wrestlingu. Ta brutalna walka też jest rodzajem teatru...
Zawartość
fot. Teatr Nowy
W krakowskim
Teatrze Nowym Radosław Rychcik wystawił jeden z wczesnych dramatów Bertolta Brechta. Jest to umiejscowiona w realiach Chicago 1912 roku historia walki między chińskim bogaczem Schlinkiem i biedakiem Gargą. Reżyser tekst Brechta okroił i rozpisał między czwórkę aktorów, budując akcję w konwencji amerykańskiego wrestlingu. Ta brutalna walka też jest rodzajem teatru.
"To jedno z tych przedstawień, które początkowo się odrzuca, ale potem nie dają nam spokoju - pisała Justyna Nowicka w miesięczniku 'Kraków' (nr 1, styczeń 2009). - Akcja sztuki umiejscowiona jest w Chicago, bohaterami są handlarze, dziwki i proletariusze, a tematem - walka o przetrwanie w wielkiej metropolii, w której rządzą prawa dżungli. Brechtowska klasyka, choć z tekstem lepiej zapoznać się jeszcze przed spektaklem, niełatwo bowiem śledzić wątki w inscenizacji Rychcika. Reżyser przetłumaczył sztukę Brechta na język osobliwej, akrobatycznej gimnastyki. Język gestu, performance'u, język, w którym aktorzy nie dbają o przyczynowo-skutkowe 'ograniczenia' tekstu, a budują na scenie mocne, nie dające się zapomnieć, irytujące czasem obrazy."
Przedstawienie okazało się sensacją pierwszej odsłony krakowskiego festiwalu Boska Komedia. Versus nie brał udziału w konkursie, ale organizatorzy zorganizowali dodatkowy pokaz nowej premiery dla jurorów. Widowisko spodobało się dyrektorowi artystycznemu Under the Radar Festival w Nowym Jorku i w styczniu 2010 roku wzięło udział w tej imprezie.
"Rychcik ignoruje cały społeczno-ekonomiczny kontekst sztuki - kontynuuje Justyna Nowicka. - Treści zapisane w dramacie plączą się po scenie, porzucone, czasem zawadzające. Wątek pojedynku pomiędzy handlarzem Schlinkiem a bibliotekarzem Gargą sprowadzony został do brutalnej, nie dającej się wytłumaczyć próby sił, której motorem może są kobiety, ale właściwie i to nie jest pewne. Wydestylowany z kontekstu konflikt manifestuje się w akrobatycznej, siłowej choreografii, która wnosi na scenę negatywne emocje, przemoc i fascynację jednocześnie, chorą wolę walki. To przedstawienie przypomina trochę teatr marionetek. Gesty-mantry, gesty-zaklęcia, gesty-mające-sprawczą-moc budują niepokojące widowisko. Mamy wrażenie, że postaci na scenie utknęły w rękach lalkarza - okrutnego demiurga, który sieje niepokój i rzuca oskarżenia. Trudno się od tej wizji uwolnić."
Występom grupy teatralnej z Krakowa w Rzymie (dzień wcześniej Teatr Nowy pokaże widowisko Koniec półświni) towarzyszyć będzie cykl wykładów Tomasza Kireńczuka. Wyjazd zespołu jest efektem współpracy Teatru Nowego z polskim Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Uniwersytetem "La Sapienza" w Rzymie.
- Versus. W gęstwinie miast Bertolta Brechta; reżyseria: Radosław Rychcik; choreografia: Dominika Knapik; występują: Anna Gorajska, Natalia Kalita, Tomasz Nosinski, Tomasz Schuchardt; premiera: 7 grudnia 2008; pokaz (w Casa delle Culture di Roma - Domu Kultury w Rzymie): 15 grudnia 2010.
- Teatr Nowy
dyrektor naczelny i artystyczny: Piotr Sieklucki
z-ca dyrektora: Dominik Nowak
ul. Gazowa 21; 30-060 Kraków
tel. 0-510 180 180, 0-500 450 849
teatrnowy@gmail.com
www.teatrnowy.com.pl
Scena Teatru Zależnego, ul. Kanonicza 1
Źródło: informacje prasowe,
www.casadelleculture.net,
www.teatrnowy.com.pl