fot. Marco Borggreve / De Nederlandse Opera, Amsterdam
Z okazji 200. rocznicy urodzin Giueseppe Verdiego 13. stycznia odbędzie się premiera "Don Carla" w reżyserii Willy'ego Deckera, a 19. stycznia Carlo Montanaro poprowadzi Chór i Orkiestrę TW-ON wykonującą "Requiem".
Premiera "Don Carla" wyreżyserowanego przez Willy'ego Deckera ze scenografią Wolfganga Gussmana odbyła się w 2004 roku w amsterdamskim Muziektheater. Teraz efekty współpracy Deckera i Gussmana wejdą do repertuaru warszawskiej Opery Narodowej. Naszej publiczności obaj twórcy nie są obcy. W 2010 roku w TW-ON mogliśmy obejrzeć "Elektrę" Richarda Straussa zrealizowaną przez ten sam duet.
Niemiecki reżyser Willy Decker zdobył sławę w 1980 roku inscenizacją opery "Pollicino" Hansa Wernera Henzego w Montepulciano, kolejnym jego sukcesem był "Makbet" Antonia Bibalo w Oslo. Od tamtego czasu współpracuje z największymi teatrami operowymi na świecie. Jego najsłynniejszą produkcją jest "La Traviata" z udziałem Anny Netrebenko i Rolanda Villazona.
Wolfgang Gussman jest znanym niemieckim projektantem i scenografem - jego dorobek to ponad 150 tytułów operowych, wiele z nich zrealizował przy współpracy z Deckerem. Ich najważniejsza wspólna praca to "Die tote Stadt" Ericha Wolfganga Korngolda na festiwalu w Salzburgu w 2004 roku.
Libretto "Don Carla" oparte jest na dramacie Fryderyka Schillera – uniwersalne problemy polityczne przenikają się tutaj z przenikliwymi portretami psychologicznymi, a współcześnie - z interpretacjami psychoanalitycznymi. Oddziaływanie fabuły spektaklu wzmacnia bardzo ciepło przyjęta przez amsterdamską widownię scenografia Wolfganga Gussmana. Swoją surowością, przypominającą oszczędność nowoczesnego designu podkreśla intrygi hiszpańskiego dworu, które rozgrywają się na tle terroru inkwizycji. "Don Carlo" zostanie odegrany po włosku – „to jedna z oper pisanych pod rytm języka”, mówił Yannick Nézet-Séguin, który dyrygował wykonaniem dzieła Verdiego w Amsterdamie.
"Requiem" zostało pierwszy raz odegrane w 1874 roku, Verdi zadedykował je pamięci Alessandra Manzoniego – poety i pisarza, przyjaciela kompozytora. Utwór Verdiego pozostaje do dzisiaj jednym z najbardziej popularnych utworów żałobnych, początkowo potępiony przez Kościół Katolicki jako zbyt teatralny, dziś należy do kanonu kultury świeckiej i religijnej. Utworami Giuseppe Verdiego w Warszawie będzie dyrygował Carlo Montanaro – artysta związany z Teatro Verdi w Trieście.
Autor: Filip Lech
8.01.2013