"Tęcza" Julity Wójcik na placu Zbawiciela w Warszawie, fot. Instytut Adama Mickiewicza

Instalacja wypleciona z wielobarwnych kwiatów stanęła na placu Zbawiciela w Warszawie. - "Tęcza" ma wywoływać radość, jest czystym pięknem - mówi jej autorka, artystka Julita Wójcik.

Instalacja Julity Wójcik to już trzecia "Tęcza" w jej dorobku. Pierwszą artystka zbudowała w sierpniu 2010 roku, podczas pobytu w Domu Pracy Twórczej w Wigrach. Stalowo-kwiatowa konstrukcja podpierała mury tamtejszego klasztoru kamedułów, które zaczęły się osypywać z powodu źle wykonanych prac archeologicznych.

Druga "Tęcza" gościła jesienią 2011 roku w Brukseli na placu przed Parlamentem Europejskim. Instalacja Julity Wójcik była częścią projektu artystycznego "Fossils and Gardens", odbywającego się z okazji pierwszej polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Nowa "Tęcza" była dużo większa od poprzedniczki: miała 9 metrów wysokości i 26 metrów rozpiętości, składało się na nią 8 ton stali i ponad 16 tysięcy sztucznych kwiatów.

By wykonać tak ogromne dzieło Julita Wójcik powołała latem 2011 roku Spółdzielnię Rękodzieła Artystycznego "Tęcza". Przez tydzień w mieszkaniu na ostatnim piętrze bloku w Sopocie grupa ochotników nadziewała sztuczne kwiaty na druciki. Te następnie przymocowywano do ogrodowej siatki na metalowej konstrukcji tworzącej łuk, przygotowanej przez firmę produkującą kosy. Gotowe moduły zostały przetransportowane do Brukseli i na miejscu zmontowane w całość.

Zobacz jak powstawała "Tęcza" w Brukseli:

Teraz instalacja z Brukseli dotarła do Warszawy i zostanie tu całe lato. Trzy tysiące kwiatów trzeba było dorobić - w Belgii cieszyły się tak dużą popularnością, że wiele osób chciało zabrać jakiś ze sobą. W lutym tego roku w warszawskiej Zachęcie, podczas organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza warsztatów "Kultura w czasach Prezydencji", blisko tysiąc wolontariuszy przygotowało z artystką nowe kwiaty do "Tęczy".

Przesłanie tej pracy jest radosne i pełne optymizmu. Wójcik odwołuje się do długiej tradycji pozytywnych skojarzeń wiązanych tęczą jako uniwersalnym symbolem przymierza, miłości, pokoju, nadziei, ale też - we współczesnym świecie - ruchów emancypacji mniejszości seksualnych.

6 czerwca w ogródku kawiarni Charlotte przy pl. Zbawiciela odbyło się spotkanie z Julitą Wójcik i Olgą Wysocką - menedżerem Projektu Prezydencja w Instytucie Adama Mickiewicza.

- "Tęcza" pojawiła się w momencie organizacji wielu wydarzeń: 2 czerwca odbyła się Parada Równości, za chwilę będziemy mieć Boże Ciało, a zaraz potem - otwarcie Euro 2012 - mówiła podczas spotkania artystka. - Ona pasuje niejako do wszystkich tych wydarzeń, co sprawia, że tym samym podkreśla moje główne założenie: żeby "Tęcza" nie była zaangażowana społecznie czy politycznie, aby była całkowicie wolna od jakichkolwiek narzuconych znaczeń. Po prostu - aby była piękna.

Olga Wysocka podkreśliła, że lokalizacja "Tęczy" na placu Zbawiciela nie jest przypadkowa:

- Łuk "Tęczy" podkreśla łuki arkad i półkolisty układ budynków otaczających plac Zbawiciela.

Zobacz nocny montaż "Tęczy" w Warszawie:

"Tęczę" w Warszawie można oglądać od 8 czerwca do 9 września 2012.

Źródło: informacje prasowe

Oprac. PK

Oceń:
(107 głosów)
Anna Mirkes-Radziwon, fot. Aleksandr Susłow

Instytut Adama Mickiewicza uruchomił właśnie wersję rosyjską portalu Culture.pl. W odróżnieniu od redakcji polskiej i angielskiej strona rosyjska, jakkolwiek...

Joanna Mytkowska, fot.  Radek Pasterski / Fotorzepa / Forum

O scenie artystycznej w Rosji i sztuce rosyjskiej w Polsce opowiada Dorocie Jareckiej Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Multimedialna wystawa przygotowana przez Culture.pl na 102. urodziny kompozytora.

Beczała, Kurzak i Kwiecień zostali nominowani do The International Opera Awards, nagród nazywanych ''operowymi Oscarami''.

Seria płyt z dyrygowanymi przez Łukasza Borowicza dziełami orkiestrowymi Andrzeja Panufnika zdobyła nagrodę za szczególne osiągnięcia International Classical...

  •  
  • 1 z 797

Kaja Danczowska o "Mitach" Karola Szymanowskiego, "Tygodnik Powszechny" 7 października 2007 (Dodatek z okazji Roku Karola Szymanowskiego).

Katarzyna Szalewska o "Przezroczystości" Marka Bieńczyka. "Twórczość" listopad 2008

Siedziba Cricoteki w Krakowie, fot. Marek Kowalski

Dzieje polskiej architektury są tak samo burzliwe i skomplikowane, jak polityczne losy naszej części Europy. Wielokrotnie przesuwane granice, zabory, wojny,...

Okładka (nid 5838598)

Jeden z trzech nokturnów skomponowanych przez Fryderyka Chopina w latach 1830-1831.

Okładka (nid 5836275)

Agnieszka Czachowska o "Wyprowadzce z czyśćca" Tadeusza Drewnowskiego. "Twórczość", maj 2007

  •  
  • 1 z 607

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 797