Do tej pory odbyło się pięć edycji Olimpiady Teatralnej, każda z nich miała inną myśl przewodnią. Wśród miast-gospodarzy znalazły się: Delfy (1995, "Tragedia"), Shizuoka (1999, "Dając nadzieję"), Moskwa (2001, "Teatr dla ludzi"), Stambuł (2006, "Poza granicami") oraz Seul (2010, "Sarang. Miłość i człowieczeństwo"). Na tegorocznej Olimpiadzie Teatralnej w Pekinie, która trwa od 1 listopada pod hasłem "Marzenie", zostanie zaprezentowanych 47 produkcji z 22 krajów. Zasadą Olimpiady jest otwartość na specyfikę tradycji teatralnej miejsca, w którym się odbywa. Gospodarz festiwalu przez kilka tygodni prezentuje swój dorobek w dziedzinie teatru i innych sztuk performatywnych. Stały punkt programu każdej Olimpiady stanowi przegląd dzieł wybitnych artystów teatru z całego świata. W tym roku wśród nich znalazł się Teatr ZAR.
Obok tradycyjnego teatru chińskiego i spektakli takich twórców, jak Theodoros Terzopoulos, Tadashi Suzuki i Robert Wilson odbędą się trzy pokazy "Cesarskiego cięcia" Teatru ZAR. Przedstawienie, którego premiera miała miejsce w grudniu 2007 roku w Instytucie Grotowskiego, dotychczas było prezentowane w kilku miastach w Polsce, a także w Paryżu, Londynie, Florencji, Kluż i Sybinie w Rumuni, w San Francisco, Los Angeles, Bostonie, Rio de Janeiro i São Paulo. Podstawowa linia struktury muzycznej przedstawienia została zbudowana w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Spektakl odwołuje się do potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego. Podczas festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 "Cesarskie cięcie" zdobyło prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.
W ramach Olimpiady odbędą się również wykłady. O teatrze w wolnej Polsce, na przykładzie twórczości reżyserów nowego pokolenia opowie Jacek Kopciński. Redaktor naczelny miesięcznika "Teatr" przybliży obraz polskiego teatru współczesnego oraz polską mentalność, wyobraźnię i kodeks wartości, które odzwierciedla scena. Monika Blige, dyrektor programowy Instytutu Grotowskiego, w wystąpieniu "Instytut im. Jerzego Grotowskiego – tradycje i wyzwania" zaprezentuje najważniejsze projekty artystyczne i badawcze Instytutu, a także zarysuje tło historyczne jego działalności. Jarosław Fret, kurator ESK 2016 ds. teatru, dyrektor Instytutu Grotowskiego i lider Teatru ZAR, w wykładzie "Zapasy z pamięcią – pytania do Jerzego Grotowskiego" skupi się na pracy Teatru ZAR oraz jego związkach z dorobkiem twórczym, jaki pozostawił po sobie Jerzy Grotowski.