Tatiana Czekalska i Leszek Golec, "Contract Killer", widok wystawy, Atlas Sztuki, Łódź, fot. materiały organizatorów
Wystawa "Contract Killer", przygotowana specjalnie dla łódzkiej galerii, jest formą zwrócenia przez artystów uwagi na problem cierpienia zwierząt.
- Tatiana Czekalska i Leszek Golec zajmują bardzo specyficzne miejsce na mapie praktyk i strategii artystycznych w Polsce. Konsekwentnie przenoszą ideologiczne zaangażowanie, związane z obroną praw zwierząt na pole sztuki, płynnie przechodzą w obszar aktywizmu, cedują autorstwo swoich prac na inne istoty-gatunki - mówi krytyk sztuki, Sebastian Cichocki.
Taka postawa, jak zauważa Cichocki, ma swoje konsekwencje - artyści funkcjonują nieco na peryferiach muzealno-galeryjnych.
W Atlasie Sztuki Czekalska i Golec prezentują prace przygotowane specjalnie na wystawę "Contract Killer".
- Wystawa podejmuje grę z tradycją nowoczesnego wystawiennictwa. W rozumieniu artystów galeria służy już nie tylko podziwianiu pięknych, czasem dziwnych wystaw i zgromadzonych na nich na określony czas obiektów (obrazów, rzeźb, filmów, instalacji...). Sąd estetyczny nad poszczególnymi fotografiami oraz zastaną w dniu wernisażu sytuacją stopniowo przechodzi w refleksję etyczną. Bez etyki wystawa mogłaby się wydawać kolejnym dość minimalistycznym, postkonceptualnym projektem, jednym z wielu, które składają się na główny nurt sztuki współczesnej.
Owieczka i kotek na fotografiach mają drażnić zainteresowanych malarstwem abstrakcyjnym i tradycją łódzkiej awangardy plastycznej, ale pewnie też znalazłyby swoich amatorów. Harmonia dla jednych, sielanka dla drugich jest zaledwie punktem wyjścia do medytacji nad problemem zasadniczym. Czekalska i Golec nie kryją swego światopoglądu i wartości, które chcą propagować za pomocą narzędziowo potraktowanej wystawy. (…) Można nazwać go "propagandą weganizmu", "uwrażliwianiem na cierpienie", "zwracaniem uwagi na problem", "podnoszeniem poziomu wiedzy ogółu społeczeństwa i samoświadomości poszczególnych jednostek". (…)
Jeśli wystawa ["Contract Killer"] mogłaby mieć rewers, to byłoby nim zapewne zdjęcie nagrodzone w 2010 roku na popularnym konkursie fotograficznym World Press Photo. W serii zdjęć Tomasso Ausiliego z włoskiej rzeźni pojawia się, często reprodukowany również w polskiej prasie, obraz jagniąt zaglądających przez uchyloną bramę do wnętrza rzeźni, w której na hakach wiszą obdzierane ze skóry tusze. Chociaż o tych zdjęciach pisano, że są "wstrząsające" i pokazują "gehennę zwierząt", to jednocześnie uwagę zwraca bardzo ładna kompozycja, barwy wzmocnione saturacją w procesie postprodukcji. (…) Czekalska i Golec działają inaczej. Próbują raczej mediować niż epatować, sugerować raczej niż stawiać pod ścianą. Wspierając wyzwolenie zwierząt, kwestionują użycie przemocy symbolicznej i wizualnej - pisze Adam Mazur w tekście zamieszczonym w katalogu wystawy.
W swej twórczości Czekalska i Golec podważają związany z regułami świata sztuki mit autora, przygotowując takie wystawy jak "Homo Anobium. Święty Franciszek. 100% rzeźby 1680-1985" (Galeria Baszta Czarownic, Słupsk 2006), na której pokazali rzeźbę anonimowego twórcy wraz z upływem stuleci wtórnie "rzeźbioną" przez drążące drewno owady. Innym ich projektem symbolicznie przekraczającym granicę autorstwa był "The Favourite Action" (Galeria Kont, Lublin 2004) - artyści wpłacili pieniądze otrzymane na realizację wystawy na konto Polskiej Akcji Humanitarnej z przeznaczeniem na istotny społecznie cel.
Wystawie "Contract Killer" w Atlasie Sztuki towarzyszy katalog z tekstami Sebastiana Cichockiego i Adama Mazura oraz rozmową, którą przeprowadził z artystami Krzysztof Cichoń.
Tatiana Czekalska (ur. 1966) - absolwentka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1996 roku tworzy w duecie z Leszkiem Golcem.
Leszek Golec (ur. 1959) - absolwent Studium Fotografii w Warszawie. Od 1985 roku współpracuje (jako fotograf i kurator wystaw) z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W latach 80. i 90. był związany z łódzką Galerią Wschodnią.
Otwarcie: 13 stycznia 2012, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 4 marca 2012.
Atlas Sztuki
ul. Piotrowska 114/116
Łódź
www.atlassztuki.pl
Źródło: informacje prasowe