Anna Baumgart, "B9 (Natascha Kampusch)", 2007, rzeźba polichromowana, żywica akrylowa, wys. 100 cm, fot. materiały organizatorów
W olsztyńskiej Galerii Sztuki BWA pokazywane są prace artystki z ostatnich lat, m.in. cykl rzeźb figuratywnych inspirowanych fotografią prasową i najnowsze wideo - "Świeże wiśnie".
Anna Baumgart jest artystką o szczególnej wrażliwości społecznej, otwartą na to, co przemilczane, wyparte i nierozwiązane. Snuje refleksję krytyczną nad kondycją ludzką i społeczną, odwołując się do problemu pamięci historycznej i kulturowej.
W tym duchu zrealizowała m.in. cykl rzeźb figuratywnych inspirowanych fotografią prasową. Należy do niego rzeźba zatytułowana "B9 (Natascha Kampusch)". Praca ta została zainspirowana medialnymi doniesieniami na temat odnalezienia Nataschy Kampusch - austriackiej nastolatki, która przez osiem lat przetrzymywana była w zamknięciu przez porywacza. W jednej z relacji pojawiło się zdjęcie dziewczyny wyprowadzanej z budynku, w którym była przetrzymywana, w policyjnym kocu na głowie. Artystka przeniosła fotografię w przestrzeń trójwymiarową.
- "Natasza" Anny Baumgart jest malutka, a przez swoje nienaturalne rozmiary - staje się groteskowa. Jest jakimś dziwnym stworem, krasnalem, hybrydą (monstrualną figurą na malutkich nóżkach okrytą kocem). Bo pozbawienie twarzy to odczłowieczenie. Musimy oglądać ją z góry, czując jak bardzo dominujemy nad tą postacią.
Z kolei poprzez wypreparowanie tej figury z fotografii dokonane przez Baumgart, można odnieść wrażenie, że jest to przedstawienie postaci w trakcie ucieczki.
Ucieka z domu porywacza czy z medialnej rzeczywistości, w którą została wtłoczona? A może ucieka przed naszym wzrokiem, bo nie chroni jej zasłaniający głowę koc? Bo przeciwnie - ten koc powoduje, że możemy gapić się na jej wizerunek bez ograniczeń i bez zażenowania.
Ale czy jest w stanie uciec? - pisze na swoim blogu krytyczka sztuki Izabela Kowalczyk.
Baumgart jest również autorką efemerycznej instalacji w postaci wielokropka unoszącego się w miejscu kładki łączącej kiedyś dwie części warszawskiego getta, a także filmu wideo "Świeże wiśnie" (2010), w którym podejmuje temat przymusowej prostytucji w nazistowskich obozach koncentracyjnych oraz przemocy seksualnej wobec kobiet.
Mimo różnorodności działań, osią twórczości Anny Baumgart nieodmiennie pozostaje rzeczywistość społeczna, jej doświadczanie oraz oddziaływanie na jednostkę.
Motywem wystawy indywidualnej w Olsztynie artystka uczyniła płynną tożsamość, o której Zygmunt Bauman pisze, że "nie posiada swojego ustalonego modelu, który mogłaby naśladować i imitować. Potrafi tylko przetwarzać i przerabiać" (Zygmunt Bauman, "Płynne życie" Kraków 2007).
- W tym kontekście nie bez znaczenia jest miejsce ekspozycji, Olsztyn - miasto wielokrotnie "zmieniające tożsamość", w szczególny sposób predestynowane do przedstawienia tu wystawy dotyczącej tej płynności, zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i do całej społeczności - zauważa kuratorka wystawy, Agnieszka Rayzacher.
Anna Baumgart - artystka, urodzona w 1966 roku w Gdańsku. Studiowała w PWSSP w Gdańsku, dyplom obroniła w pracowni rzeźby prof. Franciszka Duszeńki w 1994 roku. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performansem, fotografią, wideo. W latach 90. współpracowała z gdańską sceną artystyczną (Galeria "Wyspa", Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia"). Od 2000 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Uczestniczy w najważniejszych pokazach najnowszej sztuki polskiej w kraju i za granicą.
Kuratorka: Agnieszka Rayzacher.
Otwarcie; 26 stycznia 2012, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 4 marca 2012.
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie
Al. Marszałka J. Piłsudskiego 38
10-450 Olsztyn
Źródło: informacja prasowa