Content anchor

Salvador Dali "Boska komedia" - grafiki

Kiedy: 
9sty'04
1lut'04
Boska Komedia Dantego Alighieri pochodząca z 1321 roku jest jednym z najsłynniejszych arcydzieł światowej poezji. Treścią tego wielkiego poematu jest zawierająca pełnię niezwykłej wyobraźni wizja wędrówki autora przez trzy "królestwa" zaświatów: Piekło, Czyściec i Raj. W drodze przez piekło i czyściec poecie towarzyszy Wergiliusz - patron wszystkich poetów, zaś po raju oprowadza Dantego wyidealizowana miłość z lat młodzieńczych - Beatrycze.

Dante, roztaczając wizję pośmiertnego życia, zamierzał wstrząsnąć sumieniami grzeszników i wpłynąć na podniesienie upadającej moralności społeczeństwa. Autor z pasją piętnuje zło, występuje w obronie krzywdzonych, przejawia humanistyczną wiarę w człowieka i troskę o jego ludzkie potrzeby oraz prawo do szczęścia. Dzieło to jest fascynującym przedstawieniem dążenia człowieka do Boga ukazującym podnoszenie się z upadku i grzechu przez poznanie swoich win i pokutę.

Salvador Dali otrzymał w 1950 roku od rządu włoskiego zlecenie zilustrowania ekskluzywnego wydania Boskiej Komedii przygotowanego z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. W latach 1951-52 Dali wykonał 100 ilustracji, z których każda odpowiada jednej pieśni utworu: jedna pieśń wstępna i po 33 kompozycje ilustrujące: Piekło (Inferno), Czyściec (Purgatorio) i Raj (Paradiso). Prace te odzwierciedlają w pełni siłę twórczą Dalego, a także świadczą o jego staranności i sumienności jako genialnego ilustratora. Boska Komedia zajmuje istotne miejsce w twórczości Dalego. Pełna charakterystycznych dla niego symboli, oceniana jest często jako największe osiągnięcie ilustratorskie artysty.

Ilustracje do Boskiej Komedii warsztatowo polegają na "przeniesieniu" akwareli w technikę drzeworytu. Aby uzyskać tak bogate niuanse barw charakteryzujące ten wspaniały cykl, potrzeba było nader skomplikowanych dekompozycji. Każdy kolor oznaczał osobny proces druku, a za tym osobną drewnianą matrycę.

Do wykonania drewnianych "klocków" został użyty bukszpan, ponieważ struktura tego drewna i przede wszystkim jego twardość okazały się najodpowiedniejszym materiałem do oddania zróżnicowanego charakteru akwareli. Dali przy współpracy z dwoma uznanymi za najlepszych drzeworytników świata - Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco - stworzył ponad 3500 matryc. Tylko niektóre z ekskluzywnych wydań Boskiej Komedii zawierają przykłady dekompozycji. Jedna z nich (dziś coraz rzadszych) prezentowana jest na wystawie. Pozwala ona na nader ciekawy wgląd w proces twórczy, dzięki czemu odwiedzający mają możliwość prześledzenia etapów powstawania tych wybitnych ksylografii.

Do wydrukowania jednego drzeworytu potrzeba było między 30 a 40 osobnych matryc. Dopiero po obejrzeniu dekompozycji można zdać sobie sprawę z nakładu pracy, jaki włożono w stworzenie tego cyklu. Okres prawie czteroletniej pracy nad wydaniem Boskiej Komedii świadczy o tym, że wykorzystano wszelkie artystyczne możliwości na jakie pozwala technika drzeworytu, aby oddać całą siłę twórczą wyobrażeń artysty.

Wernisaż wystawy: 9 stycznia 2004, godz. 18:00.
Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy
www.galeria.legnica.pl
 


Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Festival Internacional de Banda Desenhada de Beja, plakat festiwalu, fot. materiały promocyjne

Na festiwalu komiksowym w Beja zostanie pokazana wystawa Przemka Truścińskiego. Czytaj więcej »

Muzeum Śląskie w Katowicach, wnętrze, fot. Marek Maruszak / Forum

Muzeum Śląskie w Katowicach i MSN w Warszawie otrzymały po dwie nagrody w Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku 2015. Wyróżnienie przypadło Muzeum Narodowemu za "Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku" Czytaj więcej »

Bartek Sztybor, Wojciech Stefaniec, "Wróć do mnie, jeszcze raz", okładka

Polskie Stowarzyszenie Komiksowe uznało album "Wróć do mnie, jeszcze raz" najlepszym komiksem 2015 roku, a jego autorzy Bartek Sztybor i Wojciech Stefaniec dostali nagrody dla najlepszych twórców. Czytaj więcej »

…pomiędzy Paryżem a Moskwą, między sylwetkami z Zachodu, a sztancą ze Wschodu, między marzeniami a niedostatkiem, wojennym porządkiem a nowymi układami, konformizmem a buntem. Czytaj więcej »

Paweł Łoziński, fot. archiwum reżysera

Po "Ojcu i synu" potrzebowałem dowodu, że istnieje taki rodzaj rozmowy, która sprawia, że ludziom łatwiej jest żyć ze sobą, albo każdemu z nich łatwiej jest żyć z osobna. W "Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham…" udało mi się taką rozmowę pokazać – mówi reżyser fascynującego dokumentu o psychoterapii. Czytaj więcej »

Okładka książki

Książka jest próbą ujęcia całej twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego poprzez pryzmat jednego utworu – ostatniej symfonii, podsumowującej dorobek twórcy.Czytaj więcej »

Scena ze spektaklu "Album Karla Höckera", reż. Paul Bargetto, fot. Honorata Karapuda

Paul Bargetto z zespołem Teatru Trans-Atlantyk i polskimi artystami zrealizował spektakl oparty na analizie zdjęć oficera SS Karla Höckera, przedstawiających oficerów SS podczas wypoczynku w Solahuette. Premiera miała miejsce 21 stycznia 2015 roku w warszawskim Instytucie Teatralnym.Czytaj więcej »