Content anchor

Salvador Dali "Boska komedia" - grafiki

Kiedy: 
9sty'04
1lut'04
Boska Komedia Dantego Alighieri pochodząca z 1321 roku jest jednym z najsłynniejszych arcydzieł światowej poezji. Treścią tego wielkiego poematu jest zawierająca pełnię niezwykłej wyobraźni wizja wędrówki autora przez trzy "królestwa" zaświatów: Piekło, Czyściec i Raj. W drodze przez piekło i czyściec poecie towarzyszy Wergiliusz - patron wszystkich poetów, zaś po raju oprowadza Dantego wyidealizowana miłość z lat młodzieńczych - Beatrycze.

Dante, roztaczając wizję pośmiertnego życia, zamierzał wstrząsnąć sumieniami grzeszników i wpłynąć na podniesienie upadającej moralności społeczeństwa. Autor z pasją piętnuje zło, występuje w obronie krzywdzonych, przejawia humanistyczną wiarę w człowieka i troskę o jego ludzkie potrzeby oraz prawo do szczęścia. Dzieło to jest fascynującym przedstawieniem dążenia człowieka do Boga ukazującym podnoszenie się z upadku i grzechu przez poznanie swoich win i pokutę.

Salvador Dali otrzymał w 1950 roku od rządu włoskiego zlecenie zilustrowania ekskluzywnego wydania Boskiej Komedii przygotowanego z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. W latach 1951-52 Dali wykonał 100 ilustracji, z których każda odpowiada jednej pieśni utworu: jedna pieśń wstępna i po 33 kompozycje ilustrujące: Piekło (Inferno), Czyściec (Purgatorio) i Raj (Paradiso). Prace te odzwierciedlają w pełni siłę twórczą Dalego, a także świadczą o jego staranności i sumienności jako genialnego ilustratora. Boska Komedia zajmuje istotne miejsce w twórczości Dalego. Pełna charakterystycznych dla niego symboli, oceniana jest często jako największe osiągnięcie ilustratorskie artysty.

Ilustracje do Boskiej Komedii warsztatowo polegają na "przeniesieniu" akwareli w technikę drzeworytu. Aby uzyskać tak bogate niuanse barw charakteryzujące ten wspaniały cykl, potrzeba było nader skomplikowanych dekompozycji. Każdy kolor oznaczał osobny proces druku, a za tym osobną drewnianą matrycę.

Do wykonania drewnianych "klocków" został użyty bukszpan, ponieważ struktura tego drewna i przede wszystkim jego twardość okazały się najodpowiedniejszym materiałem do oddania zróżnicowanego charakteru akwareli. Dali przy współpracy z dwoma uznanymi za najlepszych drzeworytników świata - Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco - stworzył ponad 3500 matryc. Tylko niektóre z ekskluzywnych wydań Boskiej Komedii zawierają przykłady dekompozycji. Jedna z nich (dziś coraz rzadszych) prezentowana jest na wystawie. Pozwala ona na nader ciekawy wgląd w proces twórczy, dzięki czemu odwiedzający mają możliwość prześledzenia etapów powstawania tych wybitnych ksylografii.

Do wydrukowania jednego drzeworytu potrzeba było między 30 a 40 osobnych matryc. Dopiero po obejrzeniu dekompozycji można zdać sobie sprawę z nakładu pracy, jaki włożono w stworzenie tego cyklu. Okres prawie czteroletniej pracy nad wydaniem Boskiej Komedii świadczy o tym, że wykorzystano wszelkie artystyczne możliwości na jakie pozwala technika drzeworytu, aby oddać całą siłę twórczą wyobrażeń artysty.

Wernisaż wystawy: 9 stycznia 2004, godz. 18:00.
Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy
www.galeria.legnica.pl
 


Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:

Nagrody te przyznawane są przez działającą od 1958 roku we Francji Academie du Disque Lyrique, która stawia sobie za cel promowanie nagrań muzyki wokalnej. Czytaj więcej »

London

341-351 Finchley Road
London, Wielka Brytania

Czytaj więcej »
okładka: Adam Zagajewski "Lotnisko w Amsterdamie"/ "Airport in Amsterdam"

Wiersze Adama Zagajewskiego z tomu "Lotnisko w Amsterdamie"/ "Airport in Amsterdam" angażują uwagę czytelnika nie tylko dwujęzycznością – w przekładzie na angielski Claire Cavanagh – ale i przemyślanym wyborem. Dokonał go sam autor z opublikowanych wcześniej utworów, które uznał za najlepsze.Czytaj więcej »

Zdjęcie ze spektaklu "Crazy God", fot. Mateusz Bral

To święto ludzi odważnych, którzy dzięki sztuce ocalają zapomniane kultury. Kim są i dlaczego walczą o prawo do bycia sobą?Artystów wykluczonych można spotkać we Wrocławiu podczas 12. edycji Brave Festival. Start 1 lipca 2016. Czytaj więcej »

Hillerød

Frederiksværksgade 2A
Hillerød, Dania

Czytaj więcej »