Boska Komedia Dantego Alighieri pochodząca z 1321 roku jest jednym z najsłynniejszych arcydzieł światowej poezji. Treścią tego wielkiego poematu jest zawierająca pełnię niezwykłej wyobraźni wizja wędrówki autora przez trzy "królestwa" zaświatów: Piekło, Czyściec i Raj. W drodze przez piekło i czyściec poecie towarzyszy Wergiliusz - patron wszystkich poetów, zaś po raju oprowadza Dantego wyidealizowana miłość z lat młodzieńczych - Beatrycze.

Dante, roztaczając wizję pośmiertnego życia, zamierzał wstrząsnąć sumieniami grzeszników i wpłynąć na podniesienie upadającej moralności społeczeństwa. Autor z pasją piętnuje zło, występuje w obronie krzywdzonych, przejawia humanistyczną wiarę w człowieka i troskę o jego ludzkie potrzeby oraz prawo do szczęścia. Dzieło to jest fascynującym przedstawieniem dążenia człowieka do Boga ukazującym podnoszenie się z upadku i grzechu przez poznanie swoich win i pokutę.

Salvador Dali otrzymał w 1950 roku od rządu włoskiego zlecenie zilustrowania ekskluzywnego wydania Boskiej Komedii przygotowanego z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. W latach 1951-52 Dali wykonał 100 ilustracji, z których każda odpowiada jednej pieśni utworu: jedna pieśń wstępna i po 33 kompozycje ilustrujące: Piekło (Inferno), Czyściec (Purgatorio) i Raj (Paradiso). Prace te odzwierciedlają w pełni siłę twórczą Dalego, a także świadczą o jego staranności i sumienności jako genialnego ilustratora. Boska Komedia zajmuje istotne miejsce w twórczości Dalego. Pełna charakterystycznych dla niego symboli, oceniana jest często jako największe osiągnięcie ilustratorskie artysty.

Ilustracje do Boskiej Komedii warsztatowo polegają na "przeniesieniu" akwareli w technikę drzeworytu. Aby uzyskać tak bogate niuanse barw charakteryzujące ten wspaniały cykl, potrzeba było nader skomplikowanych dekompozycji. Każdy kolor oznaczał osobny proces druku, a za tym osobną drewnianą matrycę.

Do wykonania drewnianych "klocków" został użyty bukszpan, ponieważ struktura tego drewna i przede wszystkim jego twardość okazały się najodpowiedniejszym materiałem do oddania zróżnicowanego charakteru akwareli. Dali przy współpracy z dwoma uznanymi za najlepszych drzeworytników świata - Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco - stworzył ponad 3500 matryc. Tylko niektóre z ekskluzywnych wydań Boskiej Komedii zawierają przykłady dekompozycji. Jedna z nich (dziś coraz rzadszych) prezentowana jest na wystawie. Pozwala ona na nader ciekawy wgląd w proces twórczy, dzięki czemu odwiedzający mają możliwość prześledzenia etapów powstawania tych wybitnych ksylografii.

Do wydrukowania jednego drzeworytu potrzeba było między 30 a 40 osobnych matryc. Dopiero po obejrzeniu dekompozycji można zdać sobie sprawę z nakładu pracy, jaki włożono w stworzenie tego cyklu. Okres prawie czteroletniej pracy nad wydaniem Boskiej Komedii świadczy o tym, że wykorzystano wszelkie artystyczne możliwości na jakie pozwala technika drzeworytu, aby oddać całą siłę twórczą wyobrażeń artysty.

Wernisaż wystawy: 9 stycznia 2004, godz. 18:00.
Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy
www.galeria.legnica.pl