Content anchor

Rosjanie w Warszawie? „ДА!ДА!ДА!”

Gdzie: 
Polska
Ludwika Narbutta 50a
Warszawa
Kiedy: 
17maj'13
22cze'13
Scena z przedstawienia "Życie i los", reż. Lew Dodin, Mały Teatr Dramatyczny, Petersburg, fot. Victor Vasiliev

Przed nami 11 spektakli z najważniejszych scen Moskwy i Petersburga oraz spotkania z wybitnymi osobowościami rosyjskiego teatru. 17 maja 2013 rozpocznie się w Warszawie przegląd współczesnego teatru, dramatu i performansu z Rosji "ДА!ДА! ДА!".

Kierujemy reflektory na Wschód – mówią kuratorzy projektu Agnieszka Lubomira Piotrowska i Roman Pawłowski. – Bo właśnie tam, na gruzach sowieckiego imperium rodzi się nowe myślenie o sztuce teatru. Chcemy pokazać polskim widzom jego nowe, demokratyczne oblicze, które budzi się razem ze społeczeństwem Rosji i angażuje w rzeczywistość. Przełamuje tabu.

Spektakle będą więc opowiadać o kraju, który zmaga się ze swoją totalitarną przeszłością, dotykają bolesnych, nieprzepracowanych historycznych tematów II wojny światowej, stalinizmu, antysemityzmu, ale też biorą na warsztat losy rosyjskiej inteligencji i młodych Rosjan. Program festiwalu podzielono na cztery części: Premiery, Duże produkcje,  Nowy teatr dokumentu i Focus: Priażko.

Komedia o blokadzie Leningradu

Wśród premier widzowie zobaczą "Życie jest piękne" Marata Gacałowa zrealizowane w koprodukcji ze stołecznym Teatrem Studio.

Duże produkcje, kolejna część festiwalu, to spektakle uznanych reżyserów: Lwa Dodina, Dmitrija Krymowa i Konstantina Bogomołowa oparte na literaturze klasycznej i adaptacjach XX wiecznej prozy. Widzowie zobaczą "Życie i los" Wasilija Grossmana o losach rosyjskiej inteligencji w czasach Wojny Ojczyźnianej; spektakl  "Gorki - 10" o historii Rosji i ZSRR od czasów rewolucji aż do współczesności oraz polityczną inscenizację tragedii Szekspira "Lear. Komedia" m.in. o blokadzie Leningradu.

Focus: Paweł Priażko

Współczesny nurt reprezentują inscenizacje nowej dramaturgii spod znaku Teatru Doc. i twórczości Pawła Priażki, dramaturga nazywanego w Rosji współczesnym Czechowem. Żyjący w Mińsku Białorusin, niedoceniany i niepublikowany w swoim kraju. W Moskwie dostrzeżony od razu. Pierwszą jego sztukę wystawił Teatr.Doc.

Agnieszka Lubomira Piotrowska w rozmowie z culture.pl przyznaje, że jest bardzo trudny w odbiorze. - Więcej dzieje się u niego w didaskaliach niż w samych dialogach. Opisy są niezwykle drobiazgowe, odnotowany jest każdy gest, nawet myśl danej postaci. Dlatego jest tak trudny do przełożenia na teatralną scenę. Klucz do jego twórczości znalazł Dmitrij Wolkostrielow, wspólnie wystawili aż sześć tekstów, tworząc bardzo zgrany tandem. Powstało coś niezwykłego – reżyser wsłuchał się w tekst autora, w wymagającą dźwiękową partyturę, nie naruszając struktury tekstu –zauważa kuratorka.

Widzowie będą mogli zobaczyć trzy spektakle duetu: "Zamknięte drzwi" o codziennym życiu pracowników sklepów w centrum handlowym oraz urzędników korporacji; "Jestem wolny" foto-dramę będącą eksperymentalnym dramatem przedstawionym na kilkuset slajdach; "Żołnierz" łączący teatr i performans.

Rock'n'roll w politycznym cieniu Kremla

Nową falę rosyjskich twórców będzie można poznać na przykładzie dwóch spektakli: współczesnej sztuki Saszy Denisowej o pokoleniu rock'n'rolla u schyłku Związku Radzieckiego  "Rozpal mój ogień", w reżyserii Jurija Murawickiego oraz "Uzbek" w reżyserii Tałgata Batałowa o mniejszościach etnicznych w Moskwie.  - To będzie dokumentalny stand up. Szczera, bardzo osobista opowieść o trudnym emigracyjnym doświadczeniu – zapowiadają organizatorzy.

Ważną częścią festiwalu będą spotkania z twórcami, dyskusje, okrągłe stoły, prezentacja młodej rosyjskiej sceny muzycznej  a także konferencja poświęcona 150 – lecie urodzin Konstantego Stanisławskiego.

Wszystkie spektakle zobaczyć będzie można m.in. na czterech najważniejszych warszawskich scenach: Teatru Narodowego, TR Warszawa, Teatru Studio i Teatru Dramatycznego oraz w kinie Iluzjon. Projekt "ДА!ДА! ДА!" organizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza i Festiwal "Złota Maska"

Źródło: materiały organizatora, PAP, oprac. AL

 
Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Henryk Sienkiewicz, "Widziałem wszystko, com chciał i potrzebował widzieć", wybór listów i pokłosie epistolarne podała do druku Maria Bokszczanin

Wydany właśnie przez Państwowy Instytut Wydawniczy bogato ilustrowany tom korespondencji Henryka Sienkiewicza – "Widziałem wszystko, com chciał i potrzebował widzieć" przynosi nieznaną dotychczas twórczość epistolarną autora Trylogii. Premiera: 19 września 2016 roku. Czytaj dalej about: Nieznane listy Henryka Sienkiewicza

Tadeusz Różewicz, 2003, fot. Krzysztof Wojciechowski / Forum

Wybitny poeta i dramaturg nie będzie patronem Teatru Miejskiego w Gliwicach. Choć uchwałę w tej sprawie przyjęli miejscy radni, wdowa po poecie poprosiła, by żadna instytucja nie nosiła jego imienia. Tłumaczyła, że sam tego sobie nie życzył, bo był człowiekiem skromnym. Czytaj dalej about: Tadeusz Różewicz nie będzie patronem gliwickiego teatru

Kadr z serialu "Artyści" w reżyserii Moniki Strzępki. Na zdjęciu: Marcin Czarnik, fot. Maria Wytrukus / materiały prasowe

"Artyści", serial autorstwa wybitnych twórców teatralnych – Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego -jest opowieścią o losach fikcyjnego, publicznego Teatru Popularnego w Warszawie. Czytaj dalej about: "Artyści" – nowy serial od 2 września 2016 w TVP2

Apartment House na Huddersfield Contemporary Music Festival, fot. materiały organizatora

W ramach warsztatów Embedded Michał Libera i Robert Piotrowicz będą współpracować przez ponad 18 miesięcy z zespołem Apartment House nad nowymi dziełami, ''inspirowanymi'' teorią intermediów Dicka Higginsa. Czytaj dalej about: ''Lubię ludzi, którzy nie wiedzą, jak coś zrobili'' [WYWIAD]