Content anchor

"Reportaż z wystawy" Kazimierza Malewicza

Kiedy: 
25maj'10
2cze'10
Fotografia Eustachego Kossakowskiego z 1989 roku przedstawiająca fragment obrazu Kazimierza Malewicza "Głowa chłopa" z 1928-29 roku, fot. materiały prasowe
Wystawa fotografii Eustachego Kossakowskiego zatytułowana "Reportaż z wystawy" jest kontynuacją wystaw poświęconych Kazimierzowi Malewiczowi (1879-1935), awangardowemu twórcy światowej sławy, którego pierwsza europejska wystawa odbyła się w warszawskim Hotelu Polonia w marcu 1927 roku.

Kossakowski z jednej strony przypomina ową wystawę, która ponad 80 lat temu wprowadziła twórczość artysty w krąg międzynarodowej awangardy, z drugiej zaś odwołuje się do amsterdamskiego wydarzenia rozpoczynającego po-nowoczesną wędrówkę dzieł i myśli twórcy suprematyzmu po świecie.

W roku 1989 w Muzeum Miejskim w Amsterdamie została otwarta pierwsza powojenna wystawa całego dorobku Malewicza. Złożyły się na nią obrazy po raz pierwszy wystawione w Warszawie w 1927 roku, a teraz będące własnością Stedelijk Museum, jak również wszystkie inne prace pochodzące z kolekcji i muzeów rosyjskich, dotychczas ocenzurowane i niewystawiane.

Eustachy Kossakowski, dobrze już znany artysta-fotografik, pracujący wówczas dla Centre Georges Pompidou w Paryżu, został zaproszony jako akredytowany fotograf do zrobienia reportażu z amsterdamskiej wystawy Malewicza. Powstał komplet kilkudziesięciu barwnych fotogramów, których radykalizm polega przede wszystkim na skoncentrowaniu uwagi i wyborze do reportażu jedynie fragmentów obrazów.

Kossakowski pominął wernisażowy ceremoniał, przeszedł obok przestrzeni wystawy wypełnionej tłumem zwiedzających, nie zainteresował się jej aranżacją, natomiast skupił całą swoją uwagę reportażysty na odkrywanych na nowo dziełach artysty. Zbliżył się do nich, poprzecinał fotograficznym kadrem, wybierał fragmenty układając w inną całość, wydobywał fakturę, rozciągał plamy barw, szargał kompozycję malarską przekładając ją na obraz fotograficzny.

Kossakowski-fotograf powtórzył obrazoburczy gest Malewicza, proponując dynamiczną lekturę zmysłowości jego obrazów. Uczynił to zamazując figuratywną i abstrakcyjną jednoznaczność obrazów/fotogramów, gdzie linia horyzontu w przestrzeni, mogła być krawędzią bezprzedmiotowego kwadratu, a owalna forma geometryczna znaczyć ludzki wizerunek.

Poszukiwał w fotografiach atmosfery dzieł Malewicza przesyconych nieopisaną pustką, grozą nieuchronności, poczuciem uwięzienia i przemocy. Potęgował ją w przesunięciu akcentów. Samoloty z dalekiego planu, jak czarne ptaki zagroziły bliskiemu pejzażowi. Domy na horyzoncie przybrały formę klatek na pierwszym planie. Niewinne przybranie głowy przekształciło się w złowrogi hełm. Reportaż stał się świadectwem-dokumentem.

Wystawa czynna od 25 maja do 2 czerwca 2010.
Hotel Polonia Palace w Warszawie
Sala im. Kazimierza Malewicza (I piętro)
Aleje Jerozolimskie 45
Źródło: informacja prasowa


Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Pokaz przedpremierowy w krakowskiej Alchemii, fot. Dorota Ziaja

Studenci z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz z Pratt Institute w Nowym Jorku zakończyli warsztaty ceramiczne. Rezultaty ich pracy będzie można oglądać od października 2016 r. na wystawach w Krakowie i w Nowym Jorku. Czytaj dalej about: Ceramika studentów z Polski i USA w Nowym Jorku i Krakowie

Kadr z filmu "Kamper" w reżyserii Łukasza Grzegorzka, 2016. Na zdjęciu: Marta Nieradkiewicz i Piotr Żurawski, fot. M2 Films

Debiutancki film Łukasza Grzegorzka to nie tylko przewrotny komediodramat o trudach dorosłości, ale też jeden z najciekawszych portretów pokolenia trzydziestolatków, jakie widzieliśmy w ostatnich latach w polskim kinie.Czytaj dalej about: "Kamper"

Fotograficzny autoportret Witkacego, fot. z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza

Odnalezioną korespondencję Stanisława Ignacego Witkiewicza z francuskim doktorem farmakologii Alexandrem Rouhierem opublikuje Państwowy Instytut Wydawniczy w ramach edycji Dzieł zebranych Witkacego. Czytaj dalej about: Odnalezione listy Witkacego o peyotlu

Ewa Bogusz-Moore, menedżer Projektu Campus, fot. archiwum prywatne

Podczas Warszawskiej Jesieni 2016 nagrody Związku Kompozytorów Polskich odbiorą także Paweł Mykietyn, Elżbieta Jasińska-Jędrosz, Paulina Celińska, Stefan Sutkowski oraz Anna Dorota Władyczka. Czytaj dalej about: Ewa Bogusz-Moore wyróżniona przez polskich kompozytorów

Pracownia istnieje 1925 roku na warszawskiej Woli, a smażone w niej pączki powstają według przedwojennej receptury. Czytaj dalej about: Pracownia cukiernicza "Zagoździński"

Adam Zagajewski, Kraków, 2011, fot. Tomasz Wiech / Forum

Poeta Adam Zagajewski został odznaczony insygniami kawalera francuskiej Legii Honorowej, a prezydent Słupska Robert Biedroń - insygniami Kawalera Narodowego Orderu Zasługi. Odznaczono też tłumaczkę Maję Wodecką i Piotra Szwedo z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Czytaj dalej about: Adam Zagajewski Kawalerem Legii Honorowej

Okładka książki Justyny Kopińskiej "Polska odwraca oczy", fot. Świat Książki

To, o czym pisze Kopińska, przechodzi ludzkie wyobrażenie. Sposób, w jaki pisze, pozwala określić ją Hitchcockiem reportażu kryminalnego. I jak u mistrza dreszczowców, zaczyna się od trzęsienia ziemi.Czytaj dalej about: Justyna Kopińska, "Polska odwraca oczy"