Fotografia Eustachego Kossakowskiego z 1989 roku przedstawiająca fragment obrazu Kazimierza Malewicza "Głowa chłopa" z 1928-29 roku, fot. materiały prasowe
Wystawa fotografii Eustachego Kossakowskiego zatytułowana "Reportaż z wystawy" jest kontynuacją wystaw poświęconych Kazimierzowi Malewiczowi (1879-1935), awangardowemu twórcy światowej sławy, którego pierwsza europejska wystawa odbyła się w warszawskim Hotelu Polonia w marcu 1927 roku.

Kossakowski z jednej strony przypomina ową wystawę, która ponad 80 lat temu wprowadziła twórczość artysty w krąg międzynarodowej awangardy, z drugiej zaś odwołuje się do amsterdamskiego wydarzenia rozpoczynającego po-nowoczesną wędrówkę dzieł i myśli twórcy suprematyzmu po świecie.

W roku 1989 w Muzeum Miejskim w Amsterdamie została otwarta pierwsza powojenna wystawa całego dorobku Malewicza. Złożyły się na nią obrazy po raz pierwszy wystawione w Warszawie w 1927 roku, a teraz będące własnością Stedelijk Museum, jak również wszystkie inne prace pochodzące z kolekcji i muzeów rosyjskich, dotychczas ocenzurowane i niewystawiane.

Eustachy Kossakowski, dobrze już znany artysta-fotografik, pracujący wówczas dla Centre Georges Pompidou w Paryżu, został zaproszony jako akredytowany fotograf do zrobienia reportażu z amsterdamskiej wystawy Malewicza. Powstał komplet kilkudziesięciu barwnych fotogramów, których radykalizm polega przede wszystkim na skoncentrowaniu uwagi i wyborze do reportażu jedynie fragmentów obrazów.

Kossakowski pominął wernisażowy ceremoniał, przeszedł obok przestrzeni wystawy wypełnionej tłumem zwiedzających, nie zainteresował się jej aranżacją, natomiast skupił całą swoją uwagę reportażysty na odkrywanych na nowo dziełach artysty. Zbliżył się do nich, poprzecinał fotograficznym kadrem, wybierał fragmenty układając w inną całość, wydobywał fakturę, rozciągał plamy barw, szargał kompozycję malarską przekładając ją na obraz fotograficzny.

Kossakowski-fotograf powtórzył obrazoburczy gest Malewicza, proponując dynamiczną lekturę zmysłowości jego obrazów. Uczynił to zamazując figuratywną i abstrakcyjną jednoznaczność obrazów/fotogramów, gdzie linia horyzontu w przestrzeni, mogła być krawędzią bezprzedmiotowego kwadratu, a owalna forma geometryczna znaczyć ludzki wizerunek.

Poszukiwał w fotografiach atmosfery dzieł Malewicza przesyconych nieopisaną pustką, grozą nieuchronności, poczuciem uwięzienia i przemocy. Potęgował ją w przesunięciu akcentów. Samoloty z dalekiego planu, jak czarne ptaki zagroziły bliskiemu pejzażowi. Domy na horyzoncie przybrały formę klatek na pierwszym planie. Niewinne przybranie głowy przekształciło się w złowrogi hełm. Reportaż stał się świadectwem-dokumentem.

Wystawa czynna od 25 maja do 2 czerwca 2010.
Hotel Polonia Palace w Warszawie
Sala im. Kazimierza Malewicza (I piętro)
Aleje Jerozolimskie 45
Źródło: informacja prasowa


Oceń:
(62 głosy)

"Ida" Pawła Pawlikowskiego znalazła się na krótkiej liście dziewięciu filmów, które powalczą o Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

Chyba nie ma literatury innego narodu, z którą polska byłaby tak mocno związana - a może nawet zrośnięta. Oto krótka historia literatury polsko-białoruskiej.

Przebudowa wnętrz Muzeum Architektury we Wrocławiu, została uznana za jedną z wzorcowych i wybrana do przedstawienia w publikacji "New Signage Design:...

Bez polityki, rozdrapywania historycznych ran i powielania stereotypów. Polscy dokumentaliści patrzą na Rosję przez pryzmat codziennego życia zwyczajnych ludzi...

Zachodni reżyserzy, którzy jeżdżą na Syberię, chcą zrobić jak najbardziej atrakcyjny film. Ma być efektownie (…) Pokazują Rosję jak średniowieczną krainę. A to...

  •  
  • 1 z 786
Okładka (nid 6315904)

To druga publikacja fonograficzna młodego zespołu Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Po raz kolejny sięgnęli po muzykę Grażyny Bacewicz.

Muzeum Regionalne w Piasecznie

Okładka (nid 6012614)

We współpracy z absolwentami, doktorantami oraz studentami Wydziału Intermedia Art, na Uniwersytecie Sztuk Pięknych GEIDAI w Tokio powstała najbardziej ze...

Artykuł Piotra Deptucha o korespondencji Karola Szymanowskiego.

Aktor José Luis Gómez nagrał pierwszą część wierszy do hiszpańskiego wydania audiobooka z poezją Czesława Miłosza.

  •  
  • 1 z 607

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 786