"Reportaż z wystawy" Kazimierza Malewicza

Fotografia Eustachego Kossakowskiego z 1989 roku przedstawiająca fragment obrazu Kazimierza Malewicza "Głowa chłopa" z 1928-29 roku, fot. materiały prasowe
Wystawa fotografii Eustachego Kossakowskiego zatytułowana "Reportaż z wystawy" jest kontynuacją wystaw poświęconych Kazimierzowi Malewiczowi (1879-1935), awangardowemu twórcy światowej sławy, którego pierwsza europejska wystawa odbyła się w warszawskim Hotelu Polonia w marcu 1927 roku.

Kossakowski z jednej strony przypomina ową wystawę, która ponad 80 lat temu wprowadziła twórczość artysty w krąg międzynarodowej awangardy, z drugiej zaś odwołuje się do amsterdamskiego wydarzenia rozpoczynającego po-nowoczesną wędrówkę dzieł i myśli twórcy suprematyzmu po świecie.

W roku 1989 w Muzeum Miejskim w Amsterdamie została otwarta pierwsza powojenna wystawa całego dorobku Malewicza. Złożyły się na nią obrazy po raz pierwszy wystawione w Warszawie w 1927 roku, a teraz będące własnością Stedelijk Museum, jak również wszystkie inne prace pochodzące z kolekcji i muzeów rosyjskich, dotychczas ocenzurowane i niewystawiane.

Eustachy Kossakowski, dobrze już znany artysta-fotografik, pracujący wówczas dla Centre Georges Pompidou w Paryżu, został zaproszony jako akredytowany fotograf do zrobienia reportażu z amsterdamskiej wystawy Malewicza. Powstał komplet kilkudziesięciu barwnych fotogramów, których radykalizm polega przede wszystkim na skoncentrowaniu uwagi i wyborze do reportażu jedynie fragmentów obrazów.

Kossakowski pominął wernisażowy ceremoniał, przeszedł obok przestrzeni wystawy wypełnionej tłumem zwiedzających, nie zainteresował się jej aranżacją, natomiast skupił całą swoją uwagę reportażysty na odkrywanych na nowo dziełach artysty. Zbliżył się do nich, poprzecinał fotograficznym kadrem, wybierał fragmenty układając w inną całość, wydobywał fakturę, rozciągał plamy barw, szargał kompozycję malarską przekładając ją na obraz fotograficzny.

Kossakowski-fotograf powtórzył obrazoburczy gest Malewicza, proponując dynamiczną lekturę zmysłowości jego obrazów. Uczynił to zamazując figuratywną i abstrakcyjną jednoznaczność obrazów/fotogramów, gdzie linia horyzontu w przestrzeni, mogła być krawędzią bezprzedmiotowego kwadratu, a owalna forma geometryczna znaczyć ludzki wizerunek.

Poszukiwał w fotografiach atmosfery dzieł Malewicza przesyconych nieopisaną pustką, grozą nieuchronności, poczuciem uwięzienia i przemocy. Potęgował ją w przesunięciu akcentów. Samoloty z dalekiego planu, jak czarne ptaki zagroziły bliskiemu pejzażowi. Domy na horyzoncie przybrały formę klatek na pierwszym planie. Niewinne przybranie głowy przekształciło się w złowrogi hełm. Reportaż stał się świadectwem-dokumentem.

Wystawa czynna od 25 maja do 2 czerwca 2010.
Hotel Polonia Palace w Warszawie
Sala im. Kazimierza Malewicza (I piętro)
Aleje Jerozolimskie 45
Źródło: informacja prasowa


Facebook Twitter Reddit Share
envelope culture

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.
  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Krzysztof Komeda z żoną Zofią, fot. Wojciech Plewiński / Forum

Disnejowska koncepcja miłości pomija historie, które nie wpisują się w klasyczny model. Spycha na margines "normalności" tak oczywiste konstrukcje jak miłość do życia, świata, państwa, sztuki. Na polskim podwórku wśród ich mnogości pojawia się jazzman, który dla muzyki rzucił medycynę; introwertyczka rozmawiająca ze zwierzętami i kilkoro innych. Czytaj więcej »

Hermann Vogel, "Pasterze na Hali Królowej", 1871, fot. Wydawnictwo Naukowe PWN

Takiego przewodnika po przedwojennej historii Tatr jeszcze nie było. "Sztuki piękne pod Tatrami" to pół tysiąca stron z pracami najważniejszych artystów zainspirowanych górskimi pejzażami i folklorem. Kogo można było spotkać na XVIII-wiecznym szlaku? Czytaj więcej »

Kościół św. Rocha w Białymstoku, fot. Andrzej Sidor / Forum

Monumentalne i pełne uroku, pięknie zachowane i nadszarpnięte zębem czasu, z burzliwą historią i porywającą legendą. Oto 15 wyjątkowych kościołów w Polsce, od średniowiecza do dziś. Czytaj więcej »

Witold Gombrowicz, Vence, 1965, fot. Bohdan Paczowski

Blisko 60 książek zostało zgłoszonych do Ogólnopolskiej Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza, przyznawanej za debiut prozatorski. Fundatorem nagrody jest samorząd miasta Radomia. Laureat otrzyma 40 tysięcy złotych. Nagroda zostanie przyznana po raz pierwszy. Czytaj więcej »

Xymena Zaniewska, Aleksander Jałosiński / Forum

12 lutego 2016 w wieku 88 lat zmarła w Warszawie Xymena Zaniewska, projektantka mody, autorka scenografii i architekt. Czytaj więcej »