Fotografia Eustachego Kossakowskiego z 1989 roku przedstawiająca fragment obrazu Kazimierza Malewicza "Głowa chłopa" z 1928-29 roku, fot. materiały prasowe
Wystawa fotografii Eustachego Kossakowskiego zatytułowana "Reportaż z wystawy" jest kontynuacją wystaw poświęconych Kazimierzowi Malewiczowi (1879-1935), awangardowemu twórcy światowej sławy, którego pierwsza europejska wystawa odbyła się w warszawskim Hotelu Polonia w marcu 1927 roku.

Kossakowski z jednej strony przypomina ową wystawę, która ponad 80 lat temu wprowadziła twórczość artysty w krąg międzynarodowej awangardy, z drugiej zaś odwołuje się do amsterdamskiego wydarzenia rozpoczynającego po-nowoczesną wędrówkę dzieł i myśli twórcy suprematyzmu po świecie.

W roku 1989 w Muzeum Miejskim w Amsterdamie została otwarta pierwsza powojenna wystawa całego dorobku Malewicza. Złożyły się na nią obrazy po raz pierwszy wystawione w Warszawie w 1927 roku, a teraz będące własnością Stedelijk Museum, jak również wszystkie inne prace pochodzące z kolekcji i muzeów rosyjskich, dotychczas ocenzurowane i niewystawiane.

Eustachy Kossakowski, dobrze już znany artysta-fotografik, pracujący wówczas dla Centre Georges Pompidou w Paryżu, został zaproszony jako akredytowany fotograf do zrobienia reportażu z amsterdamskiej wystawy Malewicza. Powstał komplet kilkudziesięciu barwnych fotogramów, których radykalizm polega przede wszystkim na skoncentrowaniu uwagi i wyborze do reportażu jedynie fragmentów obrazów.

Kossakowski pominął wernisażowy ceremoniał, przeszedł obok przestrzeni wystawy wypełnionej tłumem zwiedzających, nie zainteresował się jej aranżacją, natomiast skupił całą swoją uwagę reportażysty na odkrywanych na nowo dziełach artysty. Zbliżył się do nich, poprzecinał fotograficznym kadrem, wybierał fragmenty układając w inną całość, wydobywał fakturę, rozciągał plamy barw, szargał kompozycję malarską przekładając ją na obraz fotograficzny.

Kossakowski-fotograf powtórzył obrazoburczy gest Malewicza, proponując dynamiczną lekturę zmysłowości jego obrazów. Uczynił to zamazując figuratywną i abstrakcyjną jednoznaczność obrazów/fotogramów, gdzie linia horyzontu w przestrzeni, mogła być krawędzią bezprzedmiotowego kwadratu, a owalna forma geometryczna znaczyć ludzki wizerunek.

Poszukiwał w fotografiach atmosfery dzieł Malewicza przesyconych nieopisaną pustką, grozą nieuchronności, poczuciem uwięzienia i przemocy. Potęgował ją w przesunięciu akcentów. Samoloty z dalekiego planu, jak czarne ptaki zagroziły bliskiemu pejzażowi. Domy na horyzoncie przybrały formę klatek na pierwszym planie. Niewinne przybranie głowy przekształciło się w złowrogi hełm. Reportaż stał się świadectwem-dokumentem.

Wystawa czynna od 25 maja do 2 czerwca 2010.
Hotel Polonia Palace w Warszawie
Sala im. Kazimierza Malewicza (I piętro)
Aleje Jerozolimskie 45
Źródło: informacja prasowa


Oceń:
(90 głosów)
Cricoteka (Muzeum Tadeusza Kantora ), Kraków, fot. Wojciech Krynski / Forum

Redakcja tygodnia "Polityka" już po raz czwarty przyznała swoje nagrody architektoniczne. Najlepszym budynkiem 2014 roku jury uznało krakowskie Muzeum i...

Polka zwyciężyła w fotograficznym konkursie Leica Oskar Barnack Newcomer Award. Spośród kilkudziesięciu projektów z całego świata wybrano jej serię portretów...

Zdjęcie z przedstawienia "Na Arce o ósmej", fot. materiały promocyjne organizatora

Widowiskiem "Magia folkloru" zespół State Puppet Theatre Stara Zagora z Bułgarii wywalczył Grand Prix 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Walizka w...

Żaden polski reżyser nie znalazł w światowym kinie tylu uczniów i naśladowców co Krzysztof Kieślowski. Żaden też nie doczekał się tak wielu hołdów wywołujących...

Przestrzeń 13. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. materiały promocyjne organizatorów

Czescy i polscy artyści poszukują (zabronionej) fizyczności dźwięku.

  •  
  • 1 z 873

Galeria Sztuki

Józef Hen, fot. Piotr Bławicki / East News

"Mój przyjaciel król" - książka, w której Józef Hen próbuje oddać sprawiedliwość ostatniemu królowi Polski, została przełożona na języki państw – spadkobierców...

Tego lata Michał Zadara przywracać będzie współczesnej kulturze romantyzm. Na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie wyreżyseruje aż dwa dramaty Juliusza...

Aleksandra Kurzak, fot. Olszanka/East News

Tenor Jonas Kaufmann i sopranistka Aleksandra Kurzak otrzymali nagrody publiczności ''operowych oscarów''.

Prapremiera opery kameralnej "Olga Bo" odbędzie się 10 czerwca 2015 r. w Operze Krakowskiej. To część projektu Fundacji "Perspektywy", który upamiętnia 150....

  •  
  • 1 z 737

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

  •  
  • 1 z 873