Niemiecki inscenizator operowy Harry Kupfer po raz pierwszy przygotowuje premierę w Polsce - 30 listopada pokaże Opowieści Hoffmanna w
Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
Jedyna opera twórcy operetek, pełna urokliwych melodii i wspaniałych popisowych arii, jest dziełem szczególnym. Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha należą do żelaznego repertuaru scen operowych i od lat biją rekordy powodzenia. Akcja rozgrywa się w Norymberdze, w pracowni Spalanzaniego, w Wenecji i Monachium, ok. 1800 roku. Tytułowy bohater wzorowany jest na postaci autentycznej - Erneście Teodorze Amadeuszu Hoffmannie, który był jednym z najwybitniejszych pisarzy epoki romantyzmu, prekursorem powieści fantastycznej i psychologicznej, rysownikiem i kompozytorem. Każdy z trzech aktów opery Offenbacha opowiada o kolejnych, tragicznych miłościach poety, o utraconym szczęściu i konfrontacji dobra i piękna z mocą zła. Każda z trzech historii, wspomnień miłosnych tęsknot rozgrywa się w innym mieście i utrzymana jest w innej konwencji muzycznej. Pierwsza - której bohaterką jest Olimpia, lalka-automat skonstruowana w pracowni fizyka Spalanzaniego - stylem przypomina lekką operę francuską. Druga, ze śmiertelnie chorą śpiewaczką Antonią, nawiązuje do niemieckiego romantyzmu, a trzecia, opowiadająca o otoczonej adoratorami Giulietcie, do włoskiego belcanta.
Harry Kupfer urodził się w 1935 roku w Berlinie, zadebiutował w 1958 Rusałką Antonína Dvořaka w Halle). Później reżyserował w prowincjonalnych teatrach NRD, m.in. w Stralsund i Weimarze. W 1971 roku został dyrektorem Opery w Dreźnie, a w 1981 - głównym reżyserem Komische Oper w Berlinie. W latach 1994-2001 był dyrektorem tego teatru, kontynuując dokonania jego słynnego założyciela Waltera Felsensteina. Od sześciu lat nie jest na stałe związany z żadną operą. Przygotował ponad 190 premier, jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się z końcem lat 1970., m.in. od głośnej premiery Holendra tułacza Richarda Wagnera na festiwalu w Bayreuth. Pracował m.in. w Amsterdamie, Londynie, Wiedniu, Salzburgu, San Francisco, Moskwie, a ostatnio w Helsinkach. Jednym z najważniejszych jego osiągnięć jest wystawienie w latach 1992-2001 wszystkich dramatów Wagnera w berlińskiej Staats-oper. Jest artystą, który unowocześnił teatr operowy. Na jego spektaklach wychowało się wielu awangardowych dziś reżyserów. W Polsce był dotąd jedynie z zespołem Komische Oper, Opowieści Hoffmanna reżyserował natomiast wcześniej czterokrotnie.
Jacques Offenbach, OPOWIEŚCI HOFFMANNA. Opera fantastyczna w 5 aktach, libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg Ernsta Teodora Amadeusa Hoffmanna, reżyseria: Harry Kupfer, dyrygent: Tomasz Bugaj, scenografia: Hans Schavernoch, kostiumy: Elke Eckardt i Reinhard Heinrich, reżyseria świateł: Hans Toelsrede, przygotowanie chóru: Bogdan Gola. Występują: Richard Troxell, Emmanuel di Villarosa (Hoffmann), Artur Ruciński, Witold Żołądkiewicz (La Muse, Nicklausse), Piotr Nowacki, Claudio Otelli, (Lindorf, Coppélius, Le docteur Miracle, Le capitaine Dapertutto), Dariusz Pietrzykowski, Paweł Wunder (Andrès, Cochenille, Frantz, Pitichinaccio), Luz del Alba, Georgia Jarman (Olympia, Antonia, Giulietta, Stella), Anna Lubańska, Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Katarzyna Suska (La voix de la Tombe), Stanisław Kowalski, Krzysztof Szmyt (Nathanaël, Spalanzani), Jacek Kostoń, Krzysztof Witkowski (Hermann, Peter Schlémil), Czesław Gałka, Mieczysław Milun, Grzegorz Szostak (Maître Luther, Crespel). Chór i Orkiestra Opery Narodowej. Premiera obecnej produkcji: 30 listopada 2007. Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.