Julita Wójcik, "Falowiec", 2005-2006, instalacja, z kol. Zachęty Narodowej Galerii Sztuki. fot. Zachęta
30 projektów polskich i portugalskich artystów zostanie zaprezentowanych na wystawie ''Buildings and Remnants'' w Guimarães. Artyści na różne sposoby odniosą się tu do poprzemysłowego dziedzictwa swoich miast.
Projekt ''Buildings and Remnants'' jest częścią programu imprez, związanych z faktem, że portugalskie Guimarães jest w tym roku Europejską Stolicą Kultury. Pierwszą z trzech części projektu jest cykl czterech spotkań – dyskusji z artystami, architektami, archeologami i konserwatorami zabytków na temat zachowania poprzemysłowych obiektów architektury. Drugim elementem projektu jest książka, będąca zbiorem tekstów i prac zaproszonych artystów, trzecią zaś wystawa, przygotowana przez dwie kuratorki: Polkę Anetę Szyłak i Portugalkę Inês Moreirę.
Ekspozycja prezentuje trzydzieści projektów, w których polscy i portugalscy artyści wchodzą w dialog z poprzemysłowym dziedzictwem obecnym w ich krajach. Przegląd prezentowanych prac pokazuje, jak różnorodne refleksje mogą dotyczyć tego tematu i na jak różne sposoby można je pokazać. Jedni odnoszą się do industrialnej przeszłości z sentymentem, inni ją krytykują, kolejni na chłodno analizują jej pozostałości, a niektórzy szukają nowych funkcji dla obiektów, które pozostały po erze przemysłowej.
Prace wybrane przez kuratorkę Anetę Szyłak, dyrektorkę Instytutu Sztuki Wyspa w Gdańsku, dotyczą poprzemysłowego dziedzictwa tego miasta. Dorota Nieznalska przygotowała rzeźbę, będącą rekonstrukcją zniszczonej bramy Stoczni Gdańskiej, którą 16. grudnia 1981 roku staranowały czołgi, jadące pacyfkować trwający w zakładzie strajk „Solidarności”. Na fotografiach Michała Szlagi uchwycony jest proces destrukcji Stoczni, która musi ustąpić miejsca nowej zabudowie. Julita Wójcik pokazuje zrobiony na szydełku model gdańskiego bloku mieszkalnego – ogromnego „falowca”. Alicja Karska & Aleksandra Went - nakręcone na gdańskich Młyniskach wideo o tym, jak koegzystują tu ze sobą obiekty fabryczne, zabudowania pałacowe i zabytkowy ogród.
Portugalka Inês Moreira wybrała prace dotyczące postindustrialnego dziedzictwa swojego kraju. Istniejące od 1999 na Politechnice w Porto Muzeum Szkoły Inżynierii pokazuje modele i makiety XIX-wiecznych fabryk ze swoich zbiorów. Rui Manuel Vieira nakręcił film, na którym praca fabrycznych maszyn przypomina wielokolorowy układ taneczny. Mariana Jacob Teixeira zbiera stare zdjęcia i archiwalia i pokazuje historię rodzin fabrykantów z Porto; pracownia architektoniczna BAAS chwali się swoim projektem zamiany fabryki włókienniczej w Barcelonie w galerię sztuki współczesnej. André Cepeda przygotował zbiór czarno-białych fotografii, poetycko i sentymentalnie dokumentujących niegdyś ważne, dziś zrujnowane obiekty fabryczne.
Wystawa ''Buildings and Remnants'' dotyka problemu postindustrialnych miejskich pozostałości i sama odbywa się w poprzemysłowej przestrzeni. Zajmie bowiem dużą halę produkcyjną na terenie fabryki włókienniczej ASA w położonej na obrzeżach Guimarães przemysłowej dzielnicy Covas. Od lat nieczynną fabrykę zamieniono w centrum kultury.
W wystawie biorą udział: Alicja Karska & Aleksandra Went, The Decorators, André Cepeda, Arquivo de Pós-Materiais, Arturo Franco, Dorota Nieznalska, Eduardo Matos, Fábricas & Rótulos, Frederico Lobo & Tiago Hespanha, Grzegorz Klaman, Jonathan Saldanha, Jordi Badia, LAB C&R – IPTomar, Mariana Jacob, Mariusz Waras, Micael Nussbaumer, Michal Szlaga, Museu da FEUP, Museu do ISEP, Nuno Coelho, Patrícia Azevedo Santos, Paulo Mendes, Pedro Araújo & Ecomuseu de Barroso, Pedro Bandeira & Sofia Santos & Joana Nascimento, Konrad Pustoła, Pedro Tudela, Reimaginar Guimarães, Rui Manuel Vieira, Julita Wójcik.
Wystawa ''Buildings and Remnants'' czynna będzie do 29 września do 9 grudnia 2012 w Sektorze G fabryki ASA w Guimarães.
Więcej informacji na stronie poświęconej wystawie.