Krzysztof Garbaczewski, fot. Jacek Waszkiewicz / Reporter / East News
Najważniejsza eksperymentalna scena Nowego Jorku przez kilka najbliższych dni należeć będzie do Polaków. W legendarnym teatrze La MaMa swoje dwa spektakle wystawi głośny teatralny duet : Krzysztof Garbaczewski i Marcin Cecko.
Autorzy szeroko komentowanej sztuki Nowego Teatru - "Życie seksualne dzikich" tym razem sięgnęli po dwa teksty amerykańskiego autora Erika Ehna. "Every Man Jack of You" oraz "Forgiveness" otwierają i zamykają cykl "Soulographie - Our Genocides", retrospektywę siedemnastu sztuk Ehna poruszających problem ludobójstwa. Amerykański dramatopisarz i reżyser jest także założycielem dorocznej konferencji "Sztuka Jednego Świata" , która skupia artystów, naukowców i obrońców praw człowieka zgłębiających w swojej sztuce temat ludobójstwa i pojednania.
Nowojorski maraton teatralny, przygotowywany wspólnie z aktorami z USA i Korei, polski reżyser i dramaturg rozpoczną historią komiwojażera. Jack próbuje ocalić swoją wypełnioną hazardem egzystencję, rozpadającą się pod wpływem prześladującego go obrazu Bośniaczki, która powiesiła się w lesie pod Srebrenicą. Cykl siedemnastu sztuk Erika Ehna został wyprodukowany na terenie Stanów Zjednocznonych, Polski i Ugandy. Poruszane przez sztukę bolesne tematy mają zainspirować publiczność do rozmowy, a w konsekwencji - jak czytamy na stronie teatru - do społecznej zmiany.
La MaMa to światowej sławy instytucja kultury, która powstała 1961 roku w małej piwnicy na Lower East Side na Manhattanie. Od początku jej drzwi otwarte były dla artystów reprezentujących różne narody, kultury i różne, często eksperymentalne spojrzenie na teatr. I tak jest do dziś. La MaMa przez pół wieku pokazała już ponad 1900 prac zespołów teatralnych z całego świata, w tym m.in. Kolumbii, Wenezueli, Libanu, Szkocji, Danii, Korei, Turcji, Syberii, Australii, Ukrainy czy Macedonii.
W 1967 roku dzięki założycielce teatru Ellen Steward i jej programowi New Eastern European Theatre do USA pierwszy raz przyjechał Jerzy Grotowski. Jego Laboratorium w 1969 roku wystawiło w Nowym Jorku "Księcia Niezłomnego" - spektakl, który wstrząsnął nowojorskim teatrem. Dekadę później na zaproszenie Ellen Steward odpowiedział Tadeusz Kantor, którego teatr był jej bardzo bliski. Cricot 2 wystawił wtedy "Umarłą klasę".
W ostatnich latach w La MaMa występowały takie grupy jak wrocławski teatr Pieśń Kozła, trójmiejska Dada von Bzdulov, Wierszalin z Supraśla i teatr z fundacji Pogranicze w Sejnach, a także teatry z Lublina - Provisorium z Kompanią Teatr, teatr Gardzienice Włodzimierza Staniewskiego i Scena Plastyczna KUL Leszka Mądzika.
Krzyszot Garbaczewski jest reżyserem teatralnym i absolwentem krakowskiej PWST. Jego spektakle to właściwie instalacje multimedialne, łączące elementy teatru, performance’u, koncertu i sztuk wizualnych. Zadebiutował w 2008 r. "Chórem sportowym" Elfriede Jelinek w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. Tam wystawił także "Odyseję" Homera w adaptacji Marcina Cecki, pisarza, performera, autora scenariuszy i późniejszego stałego dramaturga spektakli Garbaczewskiego. W zeszłym roku Garbaczewski został laureatem Paszportu Polityki za "nieoczywiste operowanie materią sceniczną, za zmysł przygody, improwizacji, zespołowości. Za ambicję badania przy pomocy teatru form i granic człowieczeństwa w dobie rozwoju technologii i mediów."
Najnowsze spektakle duetu: "Every Man Jack of You" oraz "Forgiveness" można oglądać w nowojorskim teatrze la MaMa od 11 do 18 listopada. Koproducentem jest Instytut Adama Mickiewicza oraz Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, który w przyszłym roku pokaże oba spektakle.