Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Tygodnik "Polityka" wręczył Paszporty "Polityki" 2007. Paszporty zostały przyznane po raz piętnasty, w sześciu dziedzinach: literatura, film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna. Ponadto została przyznana Nagroda Specjalna "Kreator kultury".
Zawartość
Paszporty "POLITYKI" 2007 roku zostały rozdane:
Zdradzając nieco tajemnice obrad naszej redakcyjnej Kapituły, ujawnię, że w kilku dziedzinach mieliśmy wręcz nadmiar mocnych kandydatów, a ostateczne wybory poprzedziły długotrwałe i wyczerpujące debaty. [...] Nominowanym, którzy nie dostali w tym roku naszych nagród, obiecujemy, że ze szczególną uwagą będziemy śledzić ich nowe dokonania. Za rok kolejne rozdanie. (Zdzisław Pietrasik)
PASZPORTY "POLITYKI" 2007 - LAUREACI
LITERATURA
- Paszport "Polityki" otrzymał Michał Witkowski.
"Nagroda za tropienie polskich mitów i rozrachunek ze współczesnością, za stylistyczne mistrzostwo i umiejętność posługiwania się konwencją literacką."
FILM - Paszport "Polityki" otrzymał Łukasz Palkowski.
"Nagroda za film 'Rezerwat', najbardziej obiecujący debiut ostatnich sezonów, za umiejętne połączenie własnych ambicji artystycznych z oczekiwaniami widowni, za wzorcową pracę z aktorami.
TEATR - Paszport "Polityki" otrzymał Michał Zadara.
"Nagroda za imponującą aktywność twórczą, za przedstawienia przywracające wiarę w to, że teatr jest przestrzenią artystycznej wolności.
SZTUKI WIZUALNE - Paszport "Polityki" otrzymała Joanna Rajkowska.
"Nagroda za 'Dotleniacz' i inne niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciągnięcie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka.
MUZYKA POWAŻNA - Paszport "Polityki" otrzymał Łukasz Borowicz.
"Nagroda za konsekwentne budowanie kariery dyrygenckiej, za efektowne wydobycie z zapaści Polskiej Orkiestry Radiowej i za odwagę w dobieraniu nietuzinkowego repertuaru.
MUZYKA POPULARNA - Paszporty "Polityki" otrzymał Krzysztof "Grabaż" Grabowski.
"Nagroda za niezależność postawy artystycznej, za umiejętność łączenia estetyki rocka z tekstem literackim."
KREATOR KULTURY - wyróżnienie przyznane po raz szósty - Wyróżnienie otrzymał Andrzej Wajda.
"Paszporty to także okazja do podsumowania kulturalnych osiągnięć minionego roku. [...] W kinie najważniejszym wydarzeniem była niewątpliwie premiera 'Katynia' Andrzeja Wajdy. I właśnie temu twórcy postanowiliśmy przyznać naszą Nagrodę Specjalną."
Paszporty "Polityki"zostaną przyznane już po raz piętnasty. "Wiek XXI rozpędza się. Ani się obejrzeliśmy, a już pora rozpocząć przygotowania do kolejnej edycji Paszportów 'Polityki'. W tym roku przyznamy je już po raz piętnasty, będzie zatem okazja do jubileuszowych podsumowań i wspomnień. Kiedy postanowiliśmy przyznawać nasze nagrody kulturalne, wyszliśmy z założenia, że nie chcemy nagradzać już nagradzanych (przynajmniej nie najważniejszymi nagrodami), lecz twórców młodych, rozpoczynających karierę. Od początku zwracaliśmy uwagę na artystów oryginalnych, poszukujących, nie poddających się wymogom ekspansywnej komercji. Symboliczny Paszport jest dowodem tożsamości potwierdzającym przede wszystkim talent, ale też umiejętność przekraczania granic - artystycznych i geograficznych. Wyróżniamy dzieła uniwersalne, które mają szanse dotrzeć nie tylko do krajowego odbiorcy.
O randze każdej nagrody najlepiej świadczą nagrodzeni. Nasi laureaci nie zawiedli. Adnotacja 'Laureat Paszportu >Polityki<' pojawia się w biogramach wielu cenionych dzisiaj artystów, decydujących o kształcie polskiej kultury. Wkrótce do tej coraz dłuższej listy dopisane zostaną nowe nazwiska.
[...]
W każdej z sześciu dziedzin (film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna) dziesięciu krytyków zgłasza po trzy kandydatury wraz z uzasadnieniem. Trzy kandydatury, które dostały największą liczbę zgłoszeń, otrzymują nasze oficjalne nominacje. Spośród tej trójki redakcyjna Kapituła wybierze laureata."
Poszczególne nominacje będą prezentowane w kolejnych numerach "Polityki". Nagrody wręczone zostaną 8 stycznia 2008 roku podczas uroczystej gali w warszawskim Teatrze Polskim. Retransmisja uroczystości tego samego dnia na antenie TVP 2, godz. 22:06.
LITERATURA
Hubert Klimko-Dobrzaniecki "Wydał w tym roku aż trzy tomy prozy i każda z tych książek jest zupełnie inna. Wygląda na to, że czterdziestoletni pisarz nabrał wiatru w żagle i stara się wypracować własny styl i tematykę... Najbardziej ciekawi mnie poetycka proza, za pomocą której autor opisuje miłość, przyjaźń i doświadczenie życia w egzotycznej Islandii ('Kołysanka dla wisielca'). Ciekawe, co będzie dalej." (Magdalena Miecznicka)
"U prozaików, którzy dużo piszą i publikują, zazwyczaj ilość nie przechodzi w jakość. Na szczęście nie jest tak w przypadku Klimko-Dobrzanieckiego, który w ostatnich miesiącach wydał aż trzy książki: 'Wariata', 'Raz. Dwa. Trzy' i 'Kołysankę dla wisielca'. Każda z nich jest zupełnie inna, ale wszystkie naznaczone są wyrazistą autorską sygnaturą. Klimko-Dobrzaniecki, sam niespokojny duch, oprowadza czytelników po światach odmieńców, wariatów, Innych, którzy próbują znaleźć swoje miejsce w świecie. To proza pełna zarazem życiowego konkretu, jak i ulotnej poezji." (Robert Ostaszewski)
"Autor opowiadań 'Wariat', pokazujących dzisiejsze życie polskiej prowincji, i świetnego dyptyku 'Dom róży. Krysuvik', nominowanego w tym roku do nagrody Nike. Pierwsza opowieść to historia emigranta z Polski, pracującego w domu starców w Reykjaviku. Druga - prawdziwie bergmanowska tragedia losu i baśń zarazem. Przykład biografii nowoczesnego Polaka, piszącego dla nas z Reykjaviku, przypominającego wczepionym w siebie Polakom, że i tam żyją ludzie i tam mają dusze (może nawet bardziej je mają niż my tutaj)." (Marek Zaleski)
Michał Witkowski "Przewrotność i przegięcie 'Barbary Radziwiłłówny z Jaworzna-Szczakowej' polegają na tym, że gawędę szlachecką snuje parweniusz, że gawęda pełna jest katolickich uniesień doświadczanych przez człowieka, dla którego obrzęd zastępuje wiarę, i że gawęda opiewa męskie zwycięstwo w bezwzględnym świecie kapitalizmu, choć wypowiada ją mężczyzna, który marzy o innym mężczyźnie. Witkowski zebrał w tej powieści fantazmaty narodowe, które pozostały nam po przełomie ustrojowym i które przetrwały czas karnawałowej zapaści: są tu romantyczne i mesjanistyczne fantazmaty polskości, Matki Boskiej, sprawującej opiekę nad naszym narodem, i modernistyczne rojenia o pięknie kapitału." (Przemysław Czapliński)
"Powieść 'Barbara Radziwiłłówna' nie epatuje homoseksualną sensacją, choć w zasadzie jest o tym samym co 'Lubiewo' - o marzeniach, silnej potrzebie autokreacji i dziwności wewnętrznego świata, który każdy sobie mebluje po swojemu, a niektórzy zupełnie inaczej niż tzw. większość." (Anna Nasiłowska)
" 'Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej' to powieść artystycznie okazała i problemowo ciekawa. Jak na zakładnika sukcesu 'Lubiewa' jej autor radzi sobie całkiem nieźle. Odważnie patrzy w przyszłość i doskonali pisarski warsztat." (Dariusz Nowacki)
Mariusz Sieniewicz "Mariusz Sieniewicz był już nominowany do Paszportu 'Polityki' dwa razy: za powieść 'Czwarte niebo' i za zbiór opowiadań, którego tytuł budzi moją odrazę, więc go nie przytoczę. Najnowsza tegoroczna powieść 'Rebelia' mówi o konflikcie młodości ze starością, w którym, odwrotnie niż u Gombrowicza, racje stoją po stronie starości, choć siła - niewątpliwie po tej drugiej." (Anna Nasiłowska )
"Każda kolejna książka tego prozaika jest lepsza od poprzedniej, napisana z większym rozmachem, bardziej okazała artystycznie i bardziej wymagająca w lekturze. Wydana jesienią tego roku 'Rebelia' jest powieścią znakomitą. Aż strach pomyśleć, co będzie dalej." (Dariusz Nowacki)
"Aby opisać rebelię starców, walczących z terrorem młodości, trzeba mieć wiele wyobraźni - tę Sieniewicz bez wątpienia ma. Autor 'Rebelii' nie po raz pierwszy zajmuje się problemem wykluczania grup społecznych, nie po raz pierwszy też dowodzi, że o tych sprawach można pisać, unikając stylistyki ideologicznej agitki. W tej powieści rebelia odbywa się także na poziomie języka, a nieomal każde zdanie tekstu staje się dla czytelnika zaproszeniem do lekturowej przygody." (Robert Ostaszewski)
Ponadto zgłoszeni zostali: Dawid Bieńkowski, Bartek Chaciński, Jacek Dukaj, Kinga Dunin, Ignacy Karpowicz, Grzegorz Kopaczewski, Zygmunt Miłoszewski, Tomasz Różycki, Piotr Śliwiński, Krzysztof Varga.
Nominowali: Leszek Bugajski ("Newsweek Polska", "Twórczość"), Przemysław Czapliński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Paweł Dunin-Wąsowicz ("Lampa"), Jarosław Klejnocki (Uniwersytet Warszawski), Magdalena Miecznicka ("Dziennik"), Anna Nasiłowska (Instytut Badań Literackich PAN), Robert Ostaszewski ("FA-art"), Dariusz Nowacki (Uniwersytet Śląski), Kazimiera Szczuka (Instytut Badań Literackich PAN), Marek Zaleski (Instytut Badań Literackich PAN).
FILM
Marcin Dorociński za rolę w filmie Ogród Luizy (reż. Maciej Wojtyszko) "Rola w 'Ogrodzie Luizy' to największa aktorska niespodzianka roku; Dorociński łączy w niej cechy gangsterskiego macho i spragnionego miłości zwykłego faceta, nie naśladując przy tym żadnego z wcześniejszych polskich twardzieli, z Bogusławem Lindą na czele." (Michał Chaciński)
"W 'Ogrodzie Luizy' pokazał całą gamę swoich możliwości aktorskich: równie finezyjnie, przekonująco i z wdziękiem zagrał twardego gangstera jak czułego mężczyznę chroniącego chorą, bezbronną kobietę przed światem." (Barbara Hollender)
"Potrafi być liryczny i charakterystyczny. Trzeba go doceniać, bo gotów rozmienić swój talent na drobne." (Magdalena Michalska)
Marcin Koszałka za film dokumentalny Istnienie "Paszport przyznałabym Koszałce za niebywałą odwagę w zbliżaniu się do tajemnicy istnienia, za szczerość, która musi boleć." (Barbara Hollender)
"Jest niepokorny, odstający od polskiego środowiska filmowego. Swoimi dokumentami potrafi, jak nikt w branży, zepsuć nastrój, zburzyć zadowolenie, zmusić do myślenia. (Magdalena Michalska)
"Pokazuje, że wcale nie jest skandalistą. Temat zapowiadał makabrę, tymczasem powstała przepełniona spokojem medytacja o śmierci, życiu i sztuce - filmowe memento mori." (Tadeusz Sobolewski)
Łukasz Palkowski za film fabularny Rezerwat "Jego film 'Rezerwat' to brawurowy debiut fabularny: umiejętne połączenie własnych ambicji artystycznych z oczekiwaniami widowni. Znakomicie dobrani i poprowadzeni aktorzy. Świeży oddech w polskim kinie. Ambitne plany na przyszłość." (Ryszard Jaźwiński)
"Nominuję Palkowskiego, reżysera filmu 'Rezerwat', za umiejętność opowiadania bajek, które nie obrażają inteligencji dorosłego widza." (Lech Kurpiewski)
"Obiecujący debiut jest wiarygodnym portretem konkretnej stołecznej dzielnicy o bardzo wyraźnej specyfice, widocznej zarówno w obdrapanej bieda-architekturze, jak i w stylu życia jej malowniczych mieszkańców." (Jerzy Płażewski)
Ponadto zgłoszeni zostali: Tomasz Drozdowicz (za film Futro), Grzegorz Jonkajtys (za film animowany Arka), Dorota Kędzierzawska (za film Pora umierać), Bodo Kox (za osiągnięcia w kinie niezależnym), Bartek Konopka (za etiudę filmową Trójka do wzięcia), Radosław Markiewicz (za paradokument Raj za daleko), Rafał Skalski (za dokument 52 procent), Wawrzyniec Smoczyński i Dominik Wieczorkowski-Rettinger (za scenariusz serialu Ekipa, reż. Agnieszka Holland), Piotr Szczepański (za film Aleja Gówniarzy), Grażyna Torbicka (za organizację Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi), Tomasz Wiszniewski (za film Wszystko będzie dobrze).
Nominowali: Michał Chaciński (TVP Kultura), Barbara Hollender ("Rzeczpospolita"), Ryszard Jaźwiński (Polskie Radio, Program 3), Krzysztof Kłopotowski (TVP), Andrzej Kołodyński ("Kino"), Lech Kurpiewski ("Newsweek"), Magdalena Michalska ("Dziennik"), Anita Piotrowska ("Tygodnik Powszechny"), Jerzy Płażewski ("Kino"), Tadeusz Sobolewski ("Gazeta Wyborcza").
TEATR
Marek Fiedor "Jeszcze na tyle młody, żeby uniknąć grzechu starczej pychy i na tyle dojrzały, by dobrze sterować szaleństwami młodości. Ma zdolność logicznego łączenia awangardowych wynalazków ze sprawdzoną tradycją, co zazwyczaj bywa karkołomne, ale gdy się uda, trudno o lepsze efekty." (Tadeusz Nyczek)
"Konsekwentnie robi swój teatr, nieco na uboczu, nie wpisuje się w mody ani ideologie. Warto to docenić." (Wojciech Majcherek)
"Za dyskretny, inteligentny i inteligencki dyskurs w teatrze o kondycji współczesnych Polaków, z ich obsesjami, obciążeniami, pragnieniami i rozczarowaniami, za świadome konstruowanie własnej poetyki scenicznej, wolnej od uproszczeń i efekciarstwa." (Jacek Sieradzki)
"Tworzy bardzo różne spektakle, jakby poprzez każdy z nich chciał odkryć inną cząstkę natury świata i człowieka. W ubiegłorocznym 'Baalu' ukazywał mroczne pierwiastki natury ludzkiej, w zrealizowanym w tym roku 'Wyszedł z domu' Różewicza pokazał - wieloznacznie i dowcipnie - jak życie rodzinne i, szerzej, społeczne determinuje świat człowieka." (Tadeusz Kornaś)
Piotr Tomaszuk "Artysta wierny własnym korzeniom; za reżyserię dwóch świetnych przedstawień w stylu dawnego Wierszalina: spektakli 'Bóg Niżyński' i 'Wierszalin. Reportaż o końcu świata'." (Jacek Kopciński)
"Za dojrzałe, konsekwentne prowadzenie autorskiego teatru, skupiającego się na rozdarciu człowieka między aspiracjami do świętości a przyrodzoną, cielesną, 'niską' grzesznością, za mądry dialog z tradycją, połączony ze słuchem na współczesność, za zadziorność będącą czymś wartościowszym niż powierzchowne prowokacje." (Jacek Sieradzki)
"Za niewyczerpaną inwencję oraz mądre i piękne przedstawienia Teatru Wierszalin (i nie tylko)." (Janusz R. Kowalczyk)
Michał Zadara "Teatralny wariat. Biega od teatru do teatru z plecakiem pełnym tekstów do wystawienia od zaraz i, choć wszyscy go namawiają, żeby na moment stanął i coś głębiej przemyślał - zdaje się tego nie słuchać. Intuicjonista, który pisze swoją książkę kucharską, mieszając na oczach publiczności różne ingrediencje wywołujące ból głowy u zawodowych kucharzy. Ale sztuka lubi takich." (Tadeusz Nyczek)
"Za uwieńczoną sukcesem teatralną ekshumację 'Odprawy posłów greckich' Kochanowskiego i wydobycie w mądrej, skupionej, czystej inscenizacji wszystkich odcieni tego dramatu. Za tworzenie teatru zdyscyplinowanego intelektualnie i stroniącego od estetycznych i myślowych dogmatów, a także unikalny sposób pracy z aktorami." (Anna Burzyńska)
"Jego żywiołem jest forma, ale nigdy nie tworzy jedynie formalnych bibelocików. Poprzez rozbijanie konwencji teatralnych bada sytuację współczesnego człowieka. Po obejrzeniu jego spektakli wraca wiara w to, że teatr jest przestrzenią wolności." (Paweł Sztarbowski)
"Jego program dydaktyzmu z ludzką twarzą, czyli przemycania zawiłych diagnoz i teorii w lekkich, komediowo-musicalowych formach to nie tylko przygotowane na potrzeby mediów hasło. Stoi za nim namysł, katorżnicza praca i niewiarygodny talent." (Joanna Derkaczew)
Ponadto zgłoszeni zostali: Małgorzata Bulanda (scenografka), Michał Borczuch (reżyser), Paweł Demirski (dramaturg), Jacek Głomb (reżyser, dyr. Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy), Mariusz Grzegorzek (reżyser), Piotr Kruszczyński (reżyser, dyr. Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu), Leszek Mądzik (reżyser, dyr. Sceny Plastycznej KUL), Johann Wolfgang Niklaus (kier. art. Scholi Teatru Węgajty), Bogna Podbielska (reżyserka), Wiktor Rubin (reżyser), Michał Siegoczyński (reżyser), Bartosz Szydłowski (reżyser, dyr. Teatru Łaźnia Nowa), Waldemar Śmigasiewicz (reżyser), Przemysław Wojcieszek (dramaturg i reżyser), Barbara Wysocka (aktorka).
Nominowali: Anna R. Burzyńska ("Tygodnik Powszechny", "Didaskalia"), Joanna Derkaczew ("Gazeta Wyborcza"), Łukasz Drewniak (TVP Kultura, "Przekrój", "Dziennik"), Jacek Kopciński ("Teatr"), Tadeusz Kornaś ("Didaskalia"), Janusz R. Kowalczyk ("Rzeczpospolita"), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Tadeusz Nyczek ("Przekrój"), Jacek Sieradzki ("Dialog", "Przekrój"), Paweł Sztarbowski ("Newsweek Polska", Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).
SZTUKI WIZUALNE
Bogna Burska "Od dyplomu niezwykle twórcza i aktywna. Bywa drastyczna, ale przecież jej chodzi o estetyczny szok - żeby pokazać mało ładny aspekt cielesności, zwłaszcza fizjologii kobiety." (Monika Małkowska)
"Artystka wszechstronna. Posługuje się wieloma formami wypowiedzi i wieloznaczną symboliką, kojarzącą się z siłami witalnymi i śmiercią, przemocą, bólem, lękiem, czyli wszystkim tym, czym jest życie w pełni. Udaje się jej pokazać to, czego widzieć, wiedzieć nie chcemy, w formie, którą akceptujemy." (Marek Nowicki)
Maciej Kurak "Jego twórczość charakteryzuje się dużą dozą humoru, ale nie zatraca głębszej refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Prowokuje i bawi się z widzem, wykorzystując nasze przyzwyczajenia do oczywistych relacji przestrzennych w architekturze miejskiej, publicznej czy prywatnej." (Paweł Łubowski)
"Zręczny majsterkowicz i konsekwentny manipulator. Analizuje i drąży przestrzenie wspólnego doświadczenia - ostatnio blokowiska i przystanki. Pokazuje, jak zmieniają się definicje kategorii przestrzeni, obszaru i miejsca." (Anna Theiss)
Joanna Rajkowska "W 'Dotleniaczu' Rajkowska stworzyła nową koncepcję pomnika, która detronizuje tę starą jako anachroniczną, patriarchalną, XIX-wieczną, wręcz feudalną. Zrzuciła z pomnika figurę władcy, wodza, ofiary. Wykreowała miejsce, które promieniuje własnym sensem, daje możliwość odpoczynku, zadumy nad historią. Świetny gest. To nie uderzenie, skierowane przeciw komuś czy czemuś, ale wyciągnięcie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka." (Dorota Jarecka)
"Inteligentna, kreatywna, jak trzeba - piekielnie uparta. W każdym medium doskonała i precyzyjna. Fantastycznie wykorzystuje przestrzeń publiczną (palma, 'Dotleniacz'). Potrafi też wzruszyć (wideo o powrocie do Polski Żydówki z Amsterdamu)." (Monika Małkowska)
"Posiada wyjątkową umiejętność poruszania głęboko ukrytych pokładów kompleksów oraz utajonych potrzeb." (Karol Sienkiewicz)
Ponadto zgłoszeni zostali: Paweł Althamer, Ewa Beata Białecka, Basia Bańda, Hubert Czerepok, Nicolas Grospierre, Rafał Jakubowicz, Katarzyna Krakowiak, Kamil Kuskowski, Marzena Nowak, Włodzimierz Pawlak, Przemysław Pokrycki, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Jan Simon, Jakub Julian Ziółkowski, Artur Żmijewski.
Nominowali: Kuba Banasiak (www.krytykant.blogspot.com), Piotr Bernatowicz ("Arteon"), Dorota Jarecka ("Gazeta Wyborcza"), Rafał Kamecki (portal www.artinfo.pl), Paweł Łubowski ("Artluk"), Monika Małkowska ("Rzeczpospolita"), Marek Nowicki ("Sztuka.pl Gazeta Antykwaryczna"), Karol Sienkiewicz (magazyn internetowy www.sekcja.org), Anna Theiss ("Dziennik"), Katarzyna Włodarska ("Art&Business")
MUZYKA POWAŻNA
Łukasz Borowicz "Dyrygent-wizjoner, z doskonałym warsztatem, estetycznie otwarty, dżentelmen we współpracy. Przechodząca od kilku lat kryzys Polska Orkiestra Radiowa pod jego kierownictwem złapała wiatr w żagle, metodycznie poszerza repertuar, gra coraz lepiej, dojrzalej i - co najważniejsze - z większym entuzjazmem." (Daniel Cichy)
"Nominacja za wyciągnięcie - w tak krótkim czasie dyrektorowania - Polskiej Orkiestry Radiowej z głębokiej zapaści. Za wrażliwość i charyzmę, która nawet najbardziej uśpionych muzyków i słuchaczy wyrwie do życia. Za nieustępliwość w przypominaniu, że dzieła muzyczne z drugiego i trzeciego rzędu są tam dlatego, że nikt ich nie kładzie na pulpit. Chyba że Borowicz." (Tomasz Cyz)
"Od kilkunastu miesięcy jego nazwisko niemal nie schodzi z afisza. Dyryguje wszystkimi najważniejszymi polskimi zespołami. Nominacja za fantastyczne rzemiosło, upór i determinację, rozsądne sterowanie swoją karierą. Za reanimację Polskiej Orkiestry Radiowej, ale przede wszystkim za moc (i urok) przekonywania do muzyki, nawet tych najbardziej opornych." (Jacek Hawryluk)
Michał Dworzyński "Przyjechał, zadyrygował, zwyciężył (na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Donatella Flick). I został asystentem dyrygenta London Symphony Orchestra, co w przypadku pracy u boku nieprzewidywalnego Valerego Gergieva oznacza ciągły stan gotowości i bezgraniczne zaangażowanie. Powoli, choć konsekwentnie podbija Londyn, ale i rodzime sale koncertowe. Talent czystej wody!" (Jacek Hawryluk)
"Najzdolniejszy dyrygent młodego pokolenia. W swych interpretacjach bywa żywiołowy, emanuje młodzieńczą witalnością, ale zadziwia też dojrzałością artystyczną." (Jacek Marczyński)
"Nominacja za wyśmienity warsztat, energię i świeżość inwencji, którą zaskarbia sobie uznanie najlepszych europejskich orkiestr i porywa do wytrwałej pracy polskie zespoły." (Adam Suprynowicz)
Łukasz Kuropaczewski "Nominacja za przekonujące, dojrzałe i znakomite technicznie interpretacje, które czynią tego artystę jednym z najciekawszych gitarzystów młodego pokolenia." (Robert Kamyk)
"Odnosi coraz więcej sukcesów za granicą, łącznie z udanym debiutem w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Niezwykła muzykalność połączona z indywidualnością. Nie hołduje modom, lansuje ambitną, oryginalną muzykę." (Jacek Marczyński)
"Cieszy się wielkim autorytetem nie tylko wśród polskich gitarzystów. Wykorzystał w pełni szansę, jaką był kontakt z wielkim Manuelem Barrueco. Jest artystą muzykiem grającym na gitarze, a nie tylko wirtuozem tego instrumentu. To słychać w jego subtelnych interpretacjach." (Ewa Solińska)
Ponadto zgłoszeni zostali: Rafał Bartmiński (tenor), Filip Berkowicz (organizator), Aleksandra Buczek (sopran), Łukasz Długosz (flecista), Michał Górczyński (klarnecista), Marcin Koziak (pianista), Urszula Kryger (mezzosopranistka), Aleksandra Kurzak (sopran), Kwadrofonik, Royal String Quartet, Piotr Różański (pianista), Anna Zaradny i Robert Piotrowicz (muzycy-improwizatorzy, twórcy i organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Eksperymentalnej i Improwizowanej Musica Genera), Michał Talma-Sutt (kompozytor), Jakub Tchorzewski (pianista), Marcin Zdunik (wiolonczelista), Wojciech Ziemowit Zych (kompozytor)
Nominowali: Daniel Cichy ("Tygodnik Powszechny"), Tomasz Cyz ("Zeszyty Literackie"), Jacek Hawryluk (Polskie Radio "Dwójka", "Gazeta Wyborcza"), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska ("Ruch Muzyczny"), Jacek Marczyński ("Rzeczpospolita"), Adam Rozlach (Polskie Radio "Jedynka"), Ewa Solińska (NIFC, "Kaleidoscope"), Adam Suprynowicz (Polskie Radio "Dwójka"), Jan Topolski ("Glissando")
MUZYKA POPULARNA
Krzysztof "Grabaż" Grabowski za płytę Autor zespołu "Strachy Na Lachy" "Płyta 'Autor' to bardzo osobiste, chwilami szokujące, zawsze intrygujące odczytanie dorobku barda Solidarności Jacka Kaczmarskiego (Wiesław Weiss)
"Kaczmarski Grabowskiego przemawia do mnie bardziej niż Kaczmarski bez Grabowskiego. A z dziedzictwem tego pierwszego próbowało zmierzyć się wielu.
I wielu poległo. Gdy etatowi porywacze sumień czyli Kazik, Kukiz i Muniek stracili trochę poweru, tym bardziej powinniśmy docenić Krzysztofa Grabowskiego.
Nawet w cudzym repertuarze, z którym i literacko i duchowo zespawał się smakowicie. (Kuba Wojewódzki)
"Wielkie uznanie za konsekwentną niezależność oraz umiejętność łączenia estetyki rocka z literackim tekstem, czego zwieńczeniem jest nagrana przez jego zespół Strachy Na Lachy płyta 'Autor' z nowymi, czasami bardzo zaskakującymi wersjami piosenek z repertuaru Jacka Kaczmarskiego." (Robert Sankowski)
Tomek Makowiecki za płytę Ostatnie wspólne zdjęcie "Po paru latach prób nagrał nareszcie bardzo dojrzałą płytę. Jednocześnie udowodnił, że nie tylko ma głos o bardzo ciekawej barwie, ale umie zrobić z tego optymalny użytek." (Marek Sierocki)
"Uwolnił się jak nikt inny od 'Idola' i nagrał płytę jakiej sam chciał. Ma dar do pisania świetnych popowych tekstów i melodii. Niby niewiele, a u nas wyjątek." (Piotr Metz)
"Zdecydowanie najbardziej dojrzały muzycznie artysta młodego pokolenia. Jego trzecia, wydana w tym roku płyta jest największym zaskoczeniem in plus na naszym fonograficznym rynku. Wreszcie dużo przepięknych melodii, beatlesowskie zaśpiewy, bogate orkiestrowe aranżacje. Chłopak zrobił nastrojowy, pop-rockowy album na europejskim poziomie." (Marek Wiernik)
zespół Kobiety za płytę Amnestia "Zmiana składu, roczna pauza koncertowa i twórcza współpraca z niekonwencjonalnym producentem Piotrem Pawlakiem zaowocowały znakomitą i jak dotąd najlepszą w dorobku płytą 'Amnestia'. Lider zespołu Grzegorz Nawrocki nie tylko umie podejmować odważne decyzje, ale, co najważniejsze, pisze dobre piosenki w klimacie przeostrzonego gitarowego pop z impresyjnymi tekstami." (Maciej Chmiel)
"Zespół-ewenement na krajowej scenie niezależnego rocka, wykonujący muzykę niezwykle przyjazną i wręcz relaksacyjną, nawiązując przy tym do najbardziej intrygujących wydarzeń w dziejach alternatywy. Niepowtarzalna estetyka, trójmiejskie klimaty i naprawdę niegłupie teksty." (Marek Wiernik)
"Lubię 'Kobiety'. Za to, że z Trójmiasta. Za 'Doskonale tracę czas'. Za nonkonformizm. Za tę 'niepolską' żyłkę optymizmu i lekkości. Za gitarę Neli Gzowskiej. Za najbardziej prowokacyjną nazwę w branży." (Michał Figurski)
Ponadto zgłoszeni zostali: Feel, Indios Bravos, Kanał Audytywny, Kapela ze Wsi Warszawa, Nigel Kennedy, Jędrzej Kodymowski (zespół Apteka), Gabriela Kulka, L.U.C., Julia Marcell, Muchy, Kasia Nosowska, Bartłomiej i Marcin Olesiowie, O.S.T.R., Raz Dwa Trzy, Jacek Szymkiewicz [zespół Pogodno], Vavamuffin, Aga Zaryan, Żywioły.
Nominowali: Grzegorz Brzozowicz (publicysta niezależny), Bartek Chaciński ("Przekrój"), Maciej Chmiel ("Łosskot" TVP1, TVP Kultura), Michał Figurski (AntyRadio), Piotr Metz ("Machina"), Robert Sankowski ("Gazeta Wyborcza"), Marek Sierocki ("Teleexpress" TVP1), Wiesław Weiss ("Teraz Rock"), Marek Wiernik (Radio Dla Ciebie), Kuba Wojewódzki (TVN).
Zobacz również: Paszporty "Polityki" edycja 2006..., edycja 2005..., edycja 2004..., edycja 2003..., edycja 2002..., Festiwal 2003...