Projekty powstałe zgodnie z założeniami Formy Otwartej i wywodzących się z niej koncepcji aktywnego negatywu, chłonnego tła czy Linearnego Systemu Ciągłego są prezentowane w sześciu częściach wystawy. Polityka Skali prezentuje koncepcje urbanistyczne Hansena, Architektura zdarzeń – projekty architektury mobilnej oraz związki architektury z cybernetyką. W części Anty-Pomnik zostaje przywołany projekt Pomnika-Drogi dla Auschwitz-Birkenau, stanowiący próbę zastosowania Formy Otwartej w rzeźbie pomnikowej.
Dom jako Forma Otwarta prezentuje przestrzenie własne Hansenów, a Sztuka i Dydaktyka – dydaktykę Formy Otwartej prowadzoną przez Hansena na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ten temat jest kontynuowany w części zatytułowanej Tradycja Formy Otwartej, w której można obejrzeć prace dwóch pokoleń polskich artystów w różny sposób odnoszących się do hansenowskich koncepcji. Architektura wystawy, nawiązująca do projektów wystawienniczych Hansena i spajająca wszystkie jej części, tworzy integralną część ekspozycji (Architekt jako kurator).
Wystawę zorganizowano w ramach projektu badawczo-wystawienniczego poświęconego twórczości Hansena oraz trwania jego myśli w nauczaniu architektury i sztuk wizualnych w Polsce i Norwegii.
MACBA to najważniejsze muzeum sztuki współczesnej w Barcelonie otworte dla publiczności w 1995 roku. Jego historia zaczęła się już w 1959 roku. Wtedy to krytyk sztuki Alexandre Cirici Pellicer założył grupę artystyczną i zorganizował serię 23 wystaw, z których prace miały być zaczątkiem kolekcji nowego muzeum sztuki współczesnej. W 1986 zaprojektowanie budynku zlecono amerykańskiej pracowni architektonicznej Richard Meier & Partners, natomiast opracowanie koncepcji i misji muzeum – krytykom sztuki Francescowi Miralles i Rosie Queralt.
"Oskar Hansen – Forma Otwarta"
Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Barcelona
10.07.2014 – 6.01.2015
Kuratorzy: Soledad Gutiérrez, Łukasz Ronduda
Współpraca kuratorska: Aleksandra Kędziorek
Architektura wystawy: Centrala
Źródła: artmuseum.pl, macba.cat, oprac. AS, 4.07.2014