fot. materiały organizatora
W Paryżu odbędzie się światowa premiera opery "Madame Curie" do muzyki Elżbiety Sikory.
Biograficzne dzieło operowe poświęcone Marii Skłodowskiej – Curie, patronce Roku Chemii 2011 powstało na zamówienie Opery Bałtyckiej.
Kompozytorem jest wybitna polska artystka Elżbieta Sikora, autorka kilkudziesięciu kompozycji granych i nagrywanych na całym świecie. Libretto napisała Agata Miklaszewska, pisarka i librecistka, której musical "Metro" od 20 lat nie schodzi z desek scenicznych, ma też w swoim pisarskim dorobku zbiory opowiadań, powieści i teksty piosenek.
Na scenie stanie dziesięciu solistów, 30-osobowy chór i tancerka Bałtyckiego Teatru Tańca. W warstwie muzycznej, oprócz pełnej orkiestry symfonicznej, pojawią się też takie instrumenty jak saksofon, akordeon, gitary elektryczne. Fragmenty elektroniczne będą odtwarzane również z komputera.
Treść libretta inspirowana jest życiem dwukrotnej noblistki, której osiągnięcia zaważyły na rozwoju nauki i techniki. Po młodości spędzonej w Polsce, rozwijała swe naukowe skrzydła poza granicami kraju. Jednak opera, oprócz dorobku naukowego na skalę światową, pokazuje również życie prywatne Skłodowskiej, pełne nieznanych szerokiemu gronu odbiorców faktów.
Muzyka: Elżbieta Sikora.
Libretto: Agata Miklaszewska, adaptacja: Elżbieta Sikora, Gregor Blumstein.
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss.
Kierownictwo muzyczne: Wojciech Michniewski.
Scenografia: Hanna Szymczak.
W partii tytułowej wystąpi Anna Mikołajczyk (sopran).
Marek Weiss o "Madame Curie":
"Nikt nie kwestionuje jej wielkości, ale wiemy o niej niewiele. Przeważnie jest to zbiór stereotypowych informacji o pani profesor chemii, siwych włosach, oschłej aparycji, nagrodzie Nobla i mężu, który w niej partycypował. Niewiele osób czytało książki poświęcone jej życiu, jeszcze mniej zdaje sobie sprawę, jakim kamieniem milowym w nauce były jej odkrycia.
Ma należne jej miejsce w panteonie narodowych bohaterów i jej imieniem nazywamy ulice, szkoły i uczelnie. Jest jedną z siedmiu globalnych sław pochodzenia polskiego obok Kopernika, Chopina, Wojtyły, Wałęsy, Poli Negri i Polańskiego. Każdy wykształcony obywatel świata kojarzy ją i rozpoznaje. Teraz, kiedy rok 2011 ogłoszono jej rokiem, wiedza o niej pogłębi się i upowszechni. Mam taką nadzieję.
Jestem jej fanem od wielu lat i mój podziw dla niej rośnie wraz z moim wiekiem i doświadczeniami. Stawiam ją za wzór sobie i swoim dzieciom. Ale czy rzeczywiście wiem kim była? Ostatnio pojawiło się wiele publikacji usiłujących odbrązowić jej pomnik i przywrócić pamięci o niej bardziej ludzki wymiar. Postanowiliśmy się przyłączyć do tych poszukiwaczy prawdy i na swój, operowy sposób opowiedzieć o tej niezwykłej kobiecie, która podbiła świat pokonując niebywałe trudności, niechęć, wrogość i własne słabości. Jej żelazny charakter i genialny umysł ukształtowały się w delikatnym ciele, które było poddawane próbom namiętności i pokusom dalekim od purytańskiego wizerunku laboratoryjnej pracoholiczki. Piękna, dramatyczna postać z krwi i kości. Taką chcemy ją pokazać i taką kochać".
Opera "Madame Curie" jest pierwszym widowiskiem powstałym w projekcie "Opera Gedanesis", który zaplanowany jest na kilka najbliższych lat: od 2011 do 2016 roku. Projekt ten realizowany jest przez Operę Bałtycką. Wszystkie pozycje prezentowane w ramach cyklu są specjalnymi zamówieniami i będą prezentowane prapremierowo przez Operę Bałtycką. Cykl inaugurować będzie w listopadzie 2011 roku opera "Madame Curie" Elżbiety Sikory. W kolejnych latach zaplanowane są m.in.: premiera opery Piotra Mossa do libretta Antoniego Libery pod roboczym tytułem "Gdański Europejczyk", której bohaterem będzie urodzony w Gdańsku wybitny filozof i myśliciel Artur Schopenhauer oraz prapremiera opery do libretta wybitnego polskiego aktora Krzysztofa Pieczyńskiego, której tytuł roboczy to "Romeo i Julia z Krakowa".
Czas: 15 listopada 2011, godz. 19:00.
Miejsce: sala UNESCO, Paryż.
Organizatorzy: Państwowa Opera Bałtycka, Instytut Polski w Paryżu.
Partnerzy: Instytut Polski w Paryżu, Delegatura RP przy UNESCO, Muzeum Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz Instytut Francuski w Warszawie.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.