Kadr z filmu "Od pełni do pełni" w reż. Tomasza Szafrańskiego, fot. Kino Świat
Debiutancki film Tomasza Szafrańskiego to komedia romantyczna wyłamująca się z gatunkowych schematów, ale pozbawiona czaru i niezbędnej lekkości. "Od pełni do pełni" podzieliło krytyków.
Lenka (Katarzyna Glinka) jest wróżką, która ma dar wyciągania pieniędzy od swych klientów. Pomaga jej w tym genialny wujek czarodziej (Jerzy Bończak). Interes przynosi kokosy aż do czasu, gdy najlepsza klientka Lenki, natchniona buddystka Iwona (Monika Kwiatkowska), postanawia popełnić samobójstwo, gdyż porzucił ją mężczyzna jej marzeń – Oskar (Andrzej Nejman). Ten ostatni, zawodowy oszust matrymonialny, wyciągnął od niej pieniądze, by pomagać biednym afrykańskim dzieciom, po czym z pełnym portfelem uciekł w siną dal. Zrozpaczona Iwona nie tylko próbuje ze sobą skończyć, ale też chce przekazać policji list samobójczy, którym obarcza całą winą Lenkę. Teraz dziewczyna musi odwieść Iwonę od samobójstwa. Aby tego dokonać, musi użyć swych magicznych sztuczek i sprawić, by Oskar zakochał się w Iwonie. Sęk w tym, że między Lenką i nieszczęsnym kochankiem pojawia się dziwna więź.
Tomasz Szafrański jest reżyserem i scenarzystą, absolwentem Wydziału Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest dwukrotnym laureatem polskiej edycji konkursu Hartley-Merrill - Specjalnej Nagrody HBO za scenariusz "Przestrzenie nieba" (2007) oraz Nagrody Specjalnej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za scenariusz "Derby" (2008). Jest autorem polskiego przekładu podręcznika dla operatorów "Pięć tajników warsztatu filmowego" Josepha V. Mascelliego.
W 2004 roku Szafrański wyreżyserował etiudę "Droga do szczęścia" oraz krótkometrażowy "Koniec wojny", a rok później zrealizował średniometrażowy film grozy "Diabeł". Szafrański był ponadto reżyserem popularnych telewizyjnych seriali: m.in. horroru "Naznaczony" i policyjnej serii "Nowa". "Od pełni do pełni" to pełnometrażowy debiut Tomasza Szafrańskiego. Debiut, na który autor musiał długo czekać: pierwotnie film trafić miał na ekrany wiosną 2009 roku, jednak trafia na nie z trzyletnim opóźnieniem.
Film wzbudził mieszane reakcje krytyków. "'Od pełni do pełni' ma wiele uroku, a przede wszystkim bardzo precyzyjny scenariusz – pisał Konrad J. Zarębski w Portalu Filmowym. - Czasem nawet wydaje się, że zbyt precyzyjny. Twórcy zbyt wiele uwagi poświęcili konstruowaniu sytuacji, które mogłyby odróżnić film od tuzinkowych komedii romantycznych, napędzających krajowy repertuar. Rezultatem jest z jednej strony spowolnienie akcji, z drugiej zaś wrażenie, że włożony w top wysiłek okazał się zbędny”.
Artur Zaborski ze Stopklatki pisał zaś: "W odróżnieniu od wielu innych komercyjnych polskich komedii romantycznych (której 'Od pełni do pełni' nie jest reprezentantem, jest raczej próbą trawestacji tego gatunku i thrillera prawie-erotycznego) do filmu Szafrańskiego naprawdę napisano scenariusz. Intryga nie jest zbyt absorbująca, ale na pewno nie można powiedzieć, że na ekranie oglądamy snujących się bez celu i sensu aktorów. Cel i sens jest, co najwyżej czasami trudno go zauważyć". I dodawał: „'Od pełni do pełni' świeci odbitym światłem wielu tradycji, nie tylko polskiego kina. Skojarzeniem, które budzi od pierwszej sceny (…), jest oczywiście 'Głos z tamtego świata' Stanisława Różewicza”.
Większość krytyków nie szczędziła jednak gorzkich słów filmowi Szafrańskiego. Jakub Popielecki w Filmwebie pisał: "Na plakacie filmu czytamy 'Najbardziej czarująca komedia tego roku'. Czarów tu jednak tyle, co kot napłakał. Główni bohaterowie co prawda 'czarują' na potęgę, ale magii w tym nie ma za grosz – trudnią się bowiem zwyczajnym naciągactwem.(…) Postacie są ledwie naszkicowane i nie wzbudzają sympatii ani zainteresowania widza", a "tonacja całości również wydaje się nietrafiona, w filmie panuje bowiem ponury, klaustrofobiczny nastrój".
Joanna Ostrowska w Interii zauważała, że: "Poczynając od dialogów, a na kreacji postaci kończąc, wszystko jest w filmie pana Tomasza przeraźliwie stereotypowe, przewidywalne i płaskie. Półnagi Andrzej Nejman udający maczo przed lustrem w obskurnym pokoiku to scena, za którą powinno się karać". Anna Kiedrzynek z "Dziennika Gazety Prawnej" pisała, że wprawdzie "Od pełni do pełni" jest "próbą przełamania schematów rządzących polską komedią romantyczną", ale "po seansie jakichkolwiek wspomnień zostaje naprawdę niewiele", a Anna Bielak w Wirtualnej Polsce dodawała, że "film Szafrańskiego jest jak festyn – mało wyrafinowana forma rozrywki na niedzielne popołudnie; tym którzy nie lubią cyrku i strojących miny klownów, podobać się ona na pewno nie będzie".
W Portalu Filmowym Konrad J. Zarębski tonował jednak krytyczne tony, pisząc: "Przewidywalność jest najcięższym grzechem 'Od pełni do pełni': jakkolwiek nie można powiedzieć, że film Tomasza Szafrańskiego nie niesie żadnych zaskoczeń. Dopracowany do ostatniego szczegółu koncept został zrealizowany nad podziw starannie i sumiennie, jednak bez właściwej dozy lekkości, by w fazie finałowej zamienić frywolny (w zamierzeniu) danse macabre w zemstę nie tyle słodką, ile ociekającą okrucieństwem. I tym razem dosłowność zabiła komediowy nastrój, na co scena kulminacyjna jest ponurym dowodem. A szkoda, bo połączenie sytuacji komediowo-romantycznej z lekkim dotykiem autentycznej magii mogłoby przynieść znacznie więcej".
Premiera filmu odbyła się 30 listopada 2012 roku.
- "Od pełni do pełni", Polska 2012. Reżyseria: Tomasz Szafrański, Scenariusz: Tomasz Szafrański, Agata Harrison, Jarosław Banaszek, zdjęcia: Artur Żurawski, scenografia: Andrzej Rafał Waltenberger, kostiumy: Iwona Rega, Występują: Andrzej Nejman (Oskar), Katarzyna Glinka (Lenka Lipowska), Monika Kwiatkowska-Dejczer (Iwona), Jerzy Bończak (Filip, wujek Lenki), Grzegorz Wojdon (Antoś Słowik), Robert Czechowski (Marian), Andrzej Grabowski (Kamiński), Jan Miodek (członek jury), Hanna Gucwińska (członek jury), Antoni Gucwiński (członek jury), Michał Wójcik (asystent Mariana). Produkcja: SPI International Polska, Koprodukcja: Kino Polska, Telekomunikacja Polska.
źródła: "Dziennik. Gazeta Prawna", www.stopklatka.pl, www.filmweb.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www.portalfilmowy.pl,