Dwudziestolecie międzywojenne to czas bardzo płodny we wszystkich dziedzinach kultury. Po erupcji twórczej, jaką była Secesja na przełomie XIX i XX wieku, nastąpiła druga odsłona - w latach 20. i 30. XX wieku - art déco.
Przemiany, jakie wówczas nastąpiły, nie tylko artystyczne, ale i społeczno-polityczne, pozwalają zaliczyć ten okres już do ery nowoczesnej, zarówno jeśli chodzi o architekturę, malarstwo, modę, jak i sposób życia - co dotyczy przede wszystkim pozycji kobiet. Nowy gatunek muzyki, jakim był jazz, zyskiwał wielu fanów. Kinematografia święciła triumfy. Sztuka użytkowa tego okresu jest dziś poszukiwana na aukcjach.
Muzeum Narodowe w Krakowie organizuje wystawę Nie tylko art déco. Atrakcją ekspozycji jest nieprezentowana dotąd w Polsce, unikalna kolekcja polskiego plakatu okresu międzywojnia będąca obecnie własnością Muzeum Etnograficznego i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie, a pochodząca ze zbiorów lwowskiego Muzeum Przemysłowo-Technicznego.
Lwowska kolekcja plakatów liczy 182 prace. Na wystawę wybrano 100 plakatów najlepszych grafików międzywojnia: Tadeusza Gronowskiego, Wojciecha Jastrzębowskiego, Edmunda Bartłomiejczyka, Stefana Osieckiego, Anny Birtus-Seifert, Macieja Nowickiego, Adama Bowbelskiego i wielu innych pochodzących z rozmaitych środowisk artystycznych. Na wystawie będą prezentowane plakaty artystów krakowskich, warszawskich (najsilniejsze środowisko tego okresu związane z Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej), poznańskich, lwowskich i wileńskich.
Plakaty mają także charakter polityczny, informują o imprezach handlowych, reklamują uzdrowiska, zabytki, hotele (plakat Grand Hotelu w Łodzi), Polskie Linie Lotnicze "Lot", PKO, żarówki Philipsa, tłuszcz Ceres, kakao "Społem", czekoladę "Goplany", herbatę "z wieżą" firmy Szarski, firmę "Wedel", mydło "Rewolwer". Przestrzegają przed gruźlicą, rakiem, piciem denaturatu. Informują o zawodach sportowych, wystawach, balach i aukcjach. Większość plakatów nosi cechy stylistyczne art déco - geometryzację, rytmizację, syntetyzm. Niektóre plakaty, zwłaszcza środowiska krakowskiego, mają anachroniczne cechy secesyjne, plakaty poznańskie wyróżnia ekspresjonizm.
Eksponatom sprowadzonym ze Lwowa towarzyszyć będą liczne obiekty pochodzące z zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz z kolekcji prywatnych. Są to plakaty głównie z lat 1920. związane z wojną polsko-bolszewicką i odbudową kraju po odzyskaniu niepodległości, grafika użytkowa (ulotki Towarzystwa Szkół Ludowych), projekty autorstwa takich artystów, jak: Janina Dłuska, Witold Chomicz, Zofia Stryjeńska, a także kostiumy, akcesoria strojów, meble, ceramika i szkło artystyczne (m.in. z huty "Niemen" i "Hortensja") oraz falerystyka (liczne odznaczenia i odznaki wojskowe, stylizowane orzełki z początku lat 20.).
W sumie pokazanych zostanie przeszło 600 obiektów z lat 20. i 30. reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki stosowanej z lat 1914-1939. Wystawie towarzyszyć będą wydawnictwa: album "Polski plakat art déco. Muzeum Etnograficzne i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie" (wyd. przez
Muzeum Zamoyskich w Kozłówce) oraz katalog poświęcony kolekcji z
Muzeum Narodowego w Krakowie oraz zabytkom wypożyczonym od osób prywatnych i innych instytucji.
Na przełomie czerwca i lipca obiekty z Muzeum we Lwowie ze względów konserwatorskich, zostaną zastąpione przez plakaty ze zbiorów Biblioteki Głównej ASP w Krakowie. Prezentowane wtedy będą także rysunki architektoniczne Adolfa Szyszko-Bohusza i Józefa Gałęzowskiego.