Maciej Fortuna podczas festiwalu Ambientalnego 2012
Krzysztof Penderecki, kompozytor od kilkudziesięciu lat obecny w repertuarze zespołów zajmujących się muzyką współczesną, jest autorem ścieżki dźwiękowej do ''Rękopisu znalezionego w Sargarossie'' Wojciecha Jerzego Hasa. Jego kompozycje można usłyszeć też w wielu innych filmach – ''Egzorcyście'' Friedkina, ''Lśnieniu'' Kubricka i ''Katyniu'' Wajdy.
Trębacz jazzowy Maciej Fortuna i producentka muzyki elektronicznej, ukrywająca się pod pseudonimem An On Blast postanowili przetranskrybować tę muzykę na nowo. Tym razem wystąpią w Edynburgu, podczas Fringe Edinburgh 2013 - festiwalu, który trwa prawie cały miesiąc i obejmuje wszystkie dziedziny sztuk performatywnych - od muzyki, przez operę i musical, aż po teatr i kabaret.
''Processingbop'' – tak Maciej Fortuna i An On Blast określają swoją muzykę. ''Processing'', bo ich muzyka ciągle się rozwija i fluktuuje – zarówno krótkofalowo (podczas występów dźwięki ulegają progresji, płynnie przechodzą w inne brzmienie) i długotrwale, bo ich styl jest otwarty, nie ucieka od żadnych nowości i udoskonaleń; ''bop'' – bo korzenie tej muzyki tkwią w jazzie, improwizacji, a bepop to jedna z najciekawszych kart historii tego gatunku.
''Sygnał trąbki Macieja, oprócz tego, że jest słyszalny akustycznie – lub przez niego modyfikowany – wchodzi do mojego software’u, gdzie jest kontrolowalny przez moje efekty oraz jednocześnie nagrywany, edytowany, loopowany i po odsłuchu wypuszczany, by znów być poddawanym w czasie rzeczywistym różnym procesom, tak jak w żywiole live-acta'' – mówi An On Bast.
Krzysztof Penderecki zrealizował ścieżkę dźwiękową do ''Rękopisu znalezionego w Sargarossie'' w 1963 roku, w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, pod opieką Jerzego Patkowskiego. W 2009 roku niezależne wydawnictwo OBUH wydało muzykę z filmu Wojciecha Jerzego Hasa w limitowanym nakładzie na płycie winylowej i CD – nagrania wyprzedały się niemal natychmiastowo, dzisiaj są wielką rzadkością i gratką dla kolekcjonerów. Wojcek Czerń, wydawca płyty, pisał:
Ścieżka dźwiękowa do ''Rękopisu znalezionego w Saragossie'' odsłania niesamowitą miksturę niesfornej muzyki elektro-akustycznej, uderzających rozmachem i lekkością barokowych stylizacji, demonicznych odgłosów oraz tajemniczo-groteskowych ilustracji. Wydana po raz pierwszy w oderwaniu od filmu, po upływie prawie pół wieku, okazuje się nie tracić nic ze swojej magii.
Duet po raz pierwszy wykonywał swój program w 2012 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Jednym ze słuchaczy był sam Penderecki, który bardzo ciepło przyjął świeże spojrzenie na swoją muzykę – podobnie, jak zgromadzona na Uniwersycie publiczność. Reinterpretacjom Fortuny i An On Blast towarzyszą wizualizacje oparte na filmach, w których można było usłyszeć muzykę polskiego kompozytora. Ich autorem jest Paweł Wypych, znany też jako VJ Pillow.
An On Bast, jest kompozytorką i performerką, przez niektórych nazywana pierwszą damą polskiej elektroniki. Ma na koncie 5 albumów i 4 EP-ki wydane w Wielkiej Brytanii, USA, Polsce oraz wiele klubowych i festiwalowych koncertów w kraju i za granicą. Absolwentka Red Bull Music Academy w Melbourne (2006) oraz laureatka Grolsch Independence Award (2010).
Maciej Fortuna jest trębaczem i kompozytorem, doktorem sztuki i wykładowcą uniwersyteckim. Czytelnicy magazynu Jazz Forum dwukrotnie (w 2011 i 2012 roku) przyznali mu tytuł ''Nowej nadziei''. Ma w swoim dorobku pięć w pełni autorskich płyt, oraz dwie pyty nagrane z użyciem live electronics: ''In The Small Hours'' i ''1''. Ponadto, Fortuna nagrał kilkadziesiąt płyt z różnymi zespołami, również za granicą w międzynarodowych składach (jak np. Mack Goldsbury Quartet feat. Maciej Fortuna ''Live At CoCo’s'').
Źródła: Insytut Polski, wydawnictwo OBUH, materiały własne.
Autor: Filip Lech, sierpień 2013.