W trakcie wykonania ''Blind Walk'' publiczność będzie miała oczy zakryte opaską. ''Jeśli mamy zasłonięte oczy, pamięć dźwiękowa i słuch precyzują się. Dokładniej śledzimy i zapamiętujemy wydarzenia muzyczne i łączymy z nimi nasze wyobrażenia'' mówił kompozytor na łamach Dziennika Łódzkiego. To rozwinięcie pomysłu, który Stańczykowi przyszedł do głowy w trakcie pracy nad utworem ''Aftersounds'' (''Podźwięki''), w którym wychodzodząc od optycznego zjawiska powidoku (zapamiętany na siatkówce oka obraz, który po przeniesieniu wzroku na inny obiekt nakłada się na niego) starał się przenieść to zjawisko na środowisko dźwiękowe.
''W "Podźwiękach" istotne były różnice między tym, co widzimy a tym, co słyszymy. Nie zawsze jedno odpowiada drugiemu - mówi Marcin Stańczyk - Teraz myślałem o różnicach w słuchaniu muzyki elektronicznej i tej granej na żywo. W pierwszej nie widzimy, w którą stronę dźwięk powędruje, bo głośniki są nieruchome. W drugiej widzimy muzyków i jeśli się ruszają, możemy przewidzieć trajektorię dźwięku. Chciałem tego uniknąć''.
''Blindwalk'' powstaje na zamówienie weneckiego Biennale i zespołu MusikFabrik. Propozycja nawiązania współpracy padła podczas 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej ''Warszawska Jesień'', na którym wykonano jego utwór ''SIGHS'' (''Westchnienia''). Ensemble musikFabrik powstał w 1990 roku w Düsseldorfie, od 2003 roku zespół działa w Kolonii. Grupa skupia się na współpracy z najmłodszymi kompozytorami i dyrygentami, ale współpracuje też z największymi twórcami muzyki współczesnej – Heinerem Goebbelsem, Péterem Eötvösem, Georgiem Friedrichem Haasem, Wolfgangiem Rihmem, Rebbecą Saunders i Karlheinzem Stockhausenem.
Marcin Stańczyk urodził się w 1977 roku, studiował kompozycję w klasie Zygmunta Krauze w łódzkiej Akademii Muzycznej. Uczestniczył w wielu warsztatach, między innymi z Klangforum Wien i Trilokiem Gurtu na La Biennale di Venezia (2007, 2008) i Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (2010). W 2012 roku odbył roczny staż w paryskim studiu IRCAM, w tym samym roku odbył się jego koncert monograficzny na festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W 2013 roku został wyróżniony prestiżową Toru Takemitsu Composition Award. Jest laureatem programu rezydencji artystycznych Miasta Paryż i Instytutu Francuskiego. Utwory Stańczyka wyróżnia złożoność i bogactwo niespodziewanych różnic pomiędzy poszczególnymi partiami utworu.
Źródła: Dziennik Łódzki