Content anchor

Moskwa odkrywa Wajnberga na nowo

Gdzie: 
Rosja
Teatralnaya Square 1
Moscow
Kiedy: 
12lut'17
19lut'17
  Zdjęcia z przedstawienia "Pasażerka" Mieczysława Wajnberga w reżyserii Thaddeusa Strassbergera, 2016 Teatr Opery i Baletu w Jekaterynburgu, fot. Wojciech Grzędziński

W lutym 2017 roku Moskwa wybrzmi muzyką Mieczysława Wajnberga. W ramach muzycznego forum, które odbędzie się w Teatrze Balszoj, moskwiczanie będą mogli poznać życie i twórczość kompozytora ''Pasażerki''.  Wydarzenie wspiera Instytut Adama Mickiewicza.

Konferencje, wystawa i rozmowy

Konferencja prasowa zapowiadająca forum muzyczne ''Mieczysław Weinberg (1919–1996). A Re-Discovery'' (Mieczysław Wajnberg (1919-1996). Odkrywanie na nowo) odbyła się 10 lutego 2017 roku w Teatrze Balszoj. Forum poświęcone polskiemu kompozytorowi zapowiadali m.in.: Władimir Urin (dyrektor Teatru Bolszoj), Andriej Ustinow (redaktor czasopisma ''Muzykalnoje obozrienie'', Andriej Szyszkin (Jekaterynburski Teatr Opery i Baletu) i Aleksander Laskowski (Instytut Adama Mickiewicza).

Tego samego dnia, w Teatrze Balszoj, otworzono wystawę fotograficzną poświęconą rosyjskim inscenizacjom oper Wajnberga: ''Pasażerki'' (w Jekaterynburgu i w Moskwie) oraz ''Idioty'' (w Teatrze Balszoj i Teatrze Maryjskim w Petersburgu). Ekspozycja będzie otwarta do 19 lutego 2017 roku.

Ważnym punktem Wajnbergowskiego forum są referaty wygłaszane w ramach konferencji poświęcone jego twórczości. 16 lutego goście przybyli do Moskwy będą rozmawiać o ''Idiocie'', operze opartej na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego. 17 lutego przybliżona zostanie jego najsłynniejsza opera, ''Pasażerka''. Tego dnia odbędzie się spotkanie z Zofią Posmysz, więzionej w Auschwitz pisarki, autorki książki, na podstawie, której powstało dzieło Wajnberga. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Olendzki, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. 18 lutego będą miały miejsca spotkania przybliżające twórczość kameralną kompozytora urodzonego w Warszawie. 19 lutego prelegenci porozmawiają o życiu i tożsamości żydowsko-polskiego twórcy, który większość życia spędził w sowieckiej Rosji.

W konferencji wezmą udział znawcy muzyki Wajnberga z Rosji, Polski, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Izraela i Szwecji.

Opery

W trakcie ponownego odkrywania twórczości Wajnberga kluczowe miejsce odegrają inscenizacje jego dwóch oper: ''Idioty'' (16 i 17 lutego) oraz ''Pasażerki'' (18 i 19 lutego). Autorem libretta obydwu sztuk jest Aleksander Miedwiediew.

''Idiotę'' Wajnberg skomponował w 1985 roku, opera została po raz pierwszy wystawiona w 1991 roku na scenie Moskiewskiego Teatru Kameralnego (w reżyserii Borysa Pokrowskiego). Poza Rosją dzieło wykonano w Nationaltheater Mannheim w 2013 roku, dokonano wtedy nagrania, które ukazało się nakładem wytwórni Pan Classics. Moskiewska adaptacja została wyreżyserowana przez Jewgienija Arie (Yevgeny Arieh), rosyjsko-izraelskiego twórcę, utwór zostanie wykonany pod dyrekcją Michała Klauzy.

''Pasażerka'' została napisana przez Wajnberga w 1968 roku. Premiera pełnej inscenizacji opery odbyła się dopiero w 2010 roku na Festiwalu Operowym w Bregencji, Premiera pełnej inscenizacji opery odbyła się dopiero w 2010 roku na Festiwalu Operowym w Bregencji, do Rosji pełna wersja opery została wystawiona w 2016 roku, w Jekaterynburgu. Inspiracją do napisania opery były osobiste przeżycia wojenne i powojenne Zofii Posmysz, pierwotnie opracowane jako słuchowisko radiowe (1959), następnie rozbudowane do rozmiarów powieści (1962).

Operę przygotowuje międzynarodowy zespół, kierowany przez maestro Oliviera von Dohnányi, głównego dyrygenta Teatru Opery i Baletu w Jekaterynburgu oraz Thaddeusa Strassbergera, amerykańskiego reżysera i scenografa. Przygotowanie chóru powierzono Andżelice Grozinie, kostiumy zaprojektowała Vita Tzkun. 

''Nawet jeśli pewnych szczegółów publiczność nie zauważy, mają one ogromne znaczenie dla wykonawców, bo oddziałują na ich sytuację psychologiczną jako interpretatorów. W operze, której akcja toczy się w Auschwitz, jest to jeszcze ważniejsze niż zazwyczaj'' – mówiła Vita Tzkun, która w rozmowie z liczną grupą dziennikarzy tłumaczyła, że interesuje ją jak najbardziej realistyczne zbudowanie postaci.

Thaddeus Strassberger współpracuje ze scenami operowymi na całym świecie, w tym roku został wyróżniony nagrodą Złota maska (Critic's Award for Best Production) za operę ''Satyagraha'' skomponowaną przez Philipa Glassa, również przygotowaną w Jekaterynburgu. 

Dla mnie najważniejsze jest przekazanie emocji, która zawarta jest w danym dziele, a w przypadku Pasażerki są to emocje skrajne – powiedział reżyser na konferencji prasowej.

Koncerty

Forum Wajnberga towarzyszą również koncerty. 15 lutego w Państwowym Instytucie Sztuki Jelena Prochorowa (skrzypce) i Olga Makarowa (fortepian) wykonają 2. i 6. Sonatę na skrzypce i fortepian. 18 lutego w sali koncertowej ''Beethoven'', Orkiestra Kameralna Teatru Balszoj pod batutą Michaiła Cinmana wykona szereg kompozycji polsko-żydowskiego kompozytora, między innymi Koncert na orkiestrę kameralną i klarnet oraz Sześć sonetów na bas i fortepian do słów Szekspira.

Organizatorami ''Mieczysław Weinberg (1919–1996). A Re-Discovery'' są: moskiewski Teatr Bolszoj i czasopismo ''Muzykalnoje obozrienie''; wydarzenie wspierają Instytut Adama Mickiewicza oraz Instytut Polski w Moskwie. Pełny program wydarzeń towarzyszących forum dostępny jest po angielsku i rosyjsku.

15wrz'16
15wrz'16

15 września w Teatrze Opery i Baletu w Jekaterynburgu odbędzie się premiera opery Mieczysława... Czytaj dalej about: Premiera opery ''Pasażerka'' w Rosji

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza 9 września 2016, o godz. 18.00 na spotkanie z pisarką... Czytaj dalej about: Zofia Posmysz: życie z "Pasażerką"

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:

18 lutego 2017 zmarł operator, reżyser, scenarzysta i producent filmowy Witold Adamek. Był członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, autorem zdjęć do m.in. "Krótkiego filmu o miłości" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego i producentem "Daleko od okna" w reż. Jana Jakuba Kolskiego. Miał 71 lat. Czytaj dalej about: Zmarł Witold Adamek

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Agnieszka Holland, fot. Michele Tantussi/REUTERS/Forum 
Director Agnieszka Holland poses during a photocall to promote the movie 'Spoor' at the 67th Berlinale International Film Festival in Berlin, Germany, February 12, 2017.     REUTERS/Michele Tantussi

Srebrny Niedźwiedź dla Agnieszki Holland i Kryształowy Niedźwiedź dla "Butterfly Kisses" Rafała Kapelińskiego, a także nagrody dla młodych zdolnych polskiego kina Zofii Wichłacz oraz Kuby Czekaja. 67. MFF w Berlinie to wielki triumf polskiego kina. Czytaj dalej about: Polacy zwyciężają na Berlinale 2017

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Polska linia transatlantycka Gdynia - Ameryka, lata 30, rep. FoKa / Forum

25 lutego 2017 roku odbędzie się prapremiera widowiska muzycznego ''EMIGRA - Symfonia bez końca'' do muzyki skomponowanej przez laureata Oscara Jana A.P. Kaczmarka dla Muzeum Emigracji w Gdyni. Czytaj dalej about: Jan A.P. Kaczmarek: Emigracja ma wielki wpływ na odczuwanie polskości [WYWIAD]

Józef Szuba, grafika, 2016, dzięki uprzejmości autora

W dorobku poetyckim Włodzimierza Dulemby tom "Post i moderna" jest piąty z kolei. Z uwagi na rok ukazania się w druku jego pierwszych wierszy (1976) można powiedzieć, że zaledwie piąty. Jednak nie częstotliwość publikacji zbiorków jest tu istotna, lecz, co oczywiste, ich zawartość. Czytaj dalej about: Włodzimierz Dulemba, "Post i moderna"