fot. Jarosław Budzyński / WOK
Dwudziestowieczny dramat liturgiczny Młodziankowie w piecu ognistym brytyjskiego kompozytora Benjamina Brittena już od 7 marca na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Spektakl wyreżyserował Maciej Prus.

Wystąpią m.in.: Sylwester Smulczyński (tenor), Andrzej Klimczak (bas-baryton), Krzysztof Kur (tenor), Tomasz Rak (baryton) i Artur Janda (bas-baryton) oraz Zespół Instrumentalny Warszawskiej Opery Kameralnej (w składzie m.in.: Alicja Bator - altówka, Magdalena Miłaszewska - harfa, Witold Sikora - waltornia). Kierownictwo muzyczne objął niemiecki dyrygent Kai Bumann. Scenografię przygotowała Marlena Skoneczko.

Benjamin Britten (1913-1976) to jeden z najwybitniejszych kompozytorów brytyjskich XX wieku. Tworząc swoje dzieła, sięgał m.in. po wątki ze Starego Testamentu. Tak też było w przypadku Młodzianków w piecu ognistym (The Burning Fiery Furnace) z 1966 roku, do libretta Williama Plomera. W operze znalazła się opowieść o trzech izraelskich młodzieńcach: Ananiaszu (Tomasz Rak), Misaelu (Krzysztof Kur) i Azariaszu (Artur Janda), którzy przebywają w Babilonii w czasach króla Nabuchodonozora (Sylwester Smulczyński). Trzej "młodziankowie" nie chcą oddać czci wzniesionemu przez Nabuchodonozora złotemu posągowi. Za karę zostają wrzuceni do rozpalonego pieca. Nie giną jednak, lecz - ufni w łaskę Jahwe - chodzą wśród płomieni, wysławiając Boga. Towarzyszy im opiekuńczy Anioł. Wstrząśnięty król nakazuje Izraelitom wyjść z pieca, wyznaje wiarę w Boga Izraela, a wreszcie sam przyłącza się do śpiewu młodzieńców. Ogłoszone zostaje "zwycięstwo światła nad mrokami Babilonu". Britten w swoim utworze tradycje chrześcijańskie połączył z doświadczeniami japońskiego teatru no, którym wówczas był zafascynowany.
"To dzieło jakby napisane specjalnie dla naszej opery - mówi dyrektor WOK Stefan Sutkowski. - Ten współczesny utwór nawiązuje tematyką i charakterem do średniowiecznych dramatów liturgicznych, które wystawialiśmy w warszawskich kościołach".
Premiera utworu Brittena w 1966 roku też miała miejsce w kościele, Warszawska Opera Kameralna przeniesie jednak akcję dzieła do współczesnego teatru, widzianego jako "świecka świątynia". Reżyser zastosował konwencję teatru w teatrze. Aktorzy ćwiczą dawny śpiew chorałowy, co podsuwa im myśl odegrania misterium opartego na motywach biblijnych.

Dyrektor opery Stefan Sutkowski przypomniał na konferencji prasowej, że w minionych latach WOK wystawiała dramaty liturgiczne, powierzając ich reżyserię Kazimierzowi Dejmkowi. Były to m.in. Gra o Herodzie. Dramat liturgiczny z XII wieku (1974) i Ordo ad representandum Herodem. Dramat liturgiczny XII wieku (1983).
  • Młodziankowie w piecu ognistym, opera do libretta Williama Plomera. Reżyseria: Maciej Prus, kierownictwo muzyczne: Kai Bumann. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej 7 marca 2010 roku.
Źródło: www.operakameralna.pl, www.rp.pl

Oceń:
(4 głosy)
Niemiecki pociąg pancerny z 1944 r., fot. Tomasz Wiech / Agencja Gazeta

Generalny Konserwator Zabytków Piotr Żuchowski jest przekonany "na ponad 99 procent", że w tunelu niedaleko Wałbrzycha ukryty jest historyczny pociąg z okresu...

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaprasza przedstawicieli sektora kultury z regionu Morza Bałtyckiego na Bałtyckie Forum Kultury, które odbędzie...

Unikalną kolekcję rysunków Tadeusza Kantora w nowych wnętrzach jego Galerii - Pracowni można już oglądać w Krakowie.

Aszram organizacji pozarządowej "Maitri" w mieście Vrindavan, fot. Ł. Chotkowski i M. Fertacz

Dramaturg Magda Fertacz i reżyser Łukasz Chotkowski stworzyli tekst sztuki o sytuacji społecznej indyjskich wdów. Na 2016 rok planowana jest indyjska i polska...

27  sierpnia, po zdemontowaniu „Tęczy” na Placu Zbawiciela, prawa do projektu zostały przekazane Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie

27 sierpnia 2015, po zdemontowaniu „Tęczy” na Placu Zbawiciela, prawa do projektu zostały przekazane Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie

  •  
  • 1 z 906
Krzysztof Penderecki, fot. Bruno Fidrych

- Słuchanie muzyki poważnej jest jak czytanie dzieł filozoficznych - mówi Krzysztof Penderecki, który latem 2015 roku nagrywa z zespołem Filharmonii Narodowej...

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o jury XVII Konkursu Chopinowskiego, ale baliście się zapytać.

"To najważniejsze wydarzenie dzisiejszych uroczystości. Jest to szczególnie ważne dziś, gdy Ukraina stawia opór rosyjskiej agresji na wschodzie" - powiedział...

''Celem naszego festiwalu jest, by podczas tych ośmiu dni miasto znów mówiło w jidysz'' mówi Gołda Tencer.

Mocne debiuty i długo wyczekiwane filmy uznanych reżyserów. Filmy akcji, kino grozy, dramaty społeczne i psychologiczne. Filmowa jesień w polskich kinach...

  •  
  • 1 z 774

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

  •  
  • 1 z 906