Content anchor

"Makbet" Zbigniewa Lisowskiego - zgłębianie podświadomości

Kiedy: 
17wrz'11
Plakat przedstawienia "Makbet" Williama Szekspira w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego; Teatr "Baj Pomorski"

Walka o najwyższy urząd w kraju, to jeden z tematów, którym sztuka teatru skutecznie karmi się od tysiącleci. Słynną tragedię Williama Szekspira wyreżyserował Zbigniew Lisowski.

Scenografia przedstawienia nasycona jest obrazami w klimacie Hieronima Boscha i Salvadora Dalego. Zostały one jednak poddane artystycznej interpretacji przez czeskiego scenografa Pavla Hubičkę.

"Wielką tragedię Szekspira Lisowski czyta jako studium człowieka zarażonego ambicją i żądzą, który ulega najmroczniejszym podszeptom drzemiącym gdzieś na dnie duszy - mówi Marzenna Wiśniewska, kierownik literacki Baja. - Dramat bohaterów 'Makbeta' interpretuje poprzez teorie jungowskie, szczególnie zwracając uwagę na związek świadomości, podświadomości i nieświadomości. Działanie postaci jawi się wtedy jako proces uwikłany w różne konflikty i zależności, nie do końca uświadamiane, determinowane dodatkowo przez kulturę i struktury społeczne."

Muzykę ze sporą dawką ostrego brzmienia i kontrapunktów napisał Piotr Nazaruk.

"Trzy wiedźmy szekspirowskie to u Lisowskiego Intuicja, Pragnienie i Rozsądek - dopowiada Marzenna Wiśniewska. - One też rozporządzają symbolami ze skarbnicy pamięci zbiorowej ludzkości. Całą rzeczywistość sceniczną organizuje Trickman - przewodnik przedstawienia, który zagłębia się w podświadomość wszystkich bohaterów jak w kolejne kręgi piekła. Przez cały czas przypomina też widzom, że jesteśmy w teatrze, a ten - jak mówił Hamlet - jest zwierciadłem duszy."

Ważnym zabiegiem interpretacyjnym w toruńskim widowisku jest rozpisanie wielu tekstów na sekwencje muzyczne, jak również - wprowadzenie w tok akcji scenicznej songów oraz wykorzystanie piosenek: "Ty człowiek jesteś" zespołu Lao Che i fragmentu "Nie żyję ponad stan" Kazika Staszewskiego. Z tego właśnie utworu pochodzi pytanie, które aktorzy zadają widzom na początku przedstawienia: "Co poczniecie, jeśli okaże się, że Boga nie ma?"

 

 

"Makbet" Williama Szekspira; tłumaczenie: Stanisław Barańczak (w przedstawieniu wykorzystano fragmenty w przekładzie Macieja Słomczyńskiego); reżyseria: Zbigniew Lisowski; scenografia: Pavel Hubička; muzyka: Piotr Nazaruk (w przedstawieniu wykorzystano piosenkę "Ty człowiek jesteś" zespołu Lao Che oraz fragmenty piosenki "Nie żyję ponad stan" Kazika Staszewskiego); występują: Anna K. Chudek, Edyta Łukaszewicz-Lisowska, Dominika Miękus, Agnieszka Niezgoda, Marta Parfieniuk-Białowicz, Grażyna Rutkowska-Kusa, Krzysztof Grzęda, Andrzej Korkuz, Jacek Pietruski, Jacek Pysiak, Andrzej Słowik, Mirosław Szczepański, Mariusz Wójtowicz; premiera: 17 września 2011.

Teatr "Baj Pomorski" w Toruniu
ul. Piernikarska 9, 87-100 Toruń
dyrektor naczelny i artystyczny: Zbigniew Lisowski
tel. (+48 56) 652 24 24
tel./fax (+48 56) 652 27 17
www.bajpomorski.art.pl

Źródło: informacje prasowe, www.bajpomorski.art.pl

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Scena z filmu "Ostatnia rodzina" w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, 2016. Na zdjęciu: Andrzej Seweryn, fot. Hubert Komerski/Aurum Film

"Ostatnia rodzina" Jana P. Matuszyńskiego oraz "Zjednoczone Stany Miłości" Tomasza Wasilewskiego zostały największymi zwycięzcami Festiwalu Filmowego w Gdyni 2016. Czytaj dalej about: Znamy zwycięzców 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni

"Wołyń", obraz okrutny i piękny zarazem, to jeden z najważniejszych polskich filmów ostatnich lat. Uniwersalna opowieść o nienawiści ponad narodowymi podziałami potwierdza, że Smarzowski jest najwybitniejszym reżyserem swojego pokolenia. Czytaj dalej about: "Wołyń"

fot. materiały prasowe wystawy

Mistrz Wincenty, zwany Kadłubkiem, stworzył na przełomie wieków XII i XIII "Kronikę polską". Rękopis "Kroniki" zobaczyć będzie można w sobotę 24 września 2016 roku w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie na specjalnym, jednodniowym pokazie z cyklu Pierwsze/Najstarsze. Czytaj dalej about: Pokaz "Kroniki" Wincentego Kadłubka

"Polski Petersburg", fot. Międzynarodowe Centrum Kultury

Od września 2016 dostępny jest internetowy zbiór esejów pt. "Polacy i Petersburg" pod redakcją naukową Dariusza Konstantynowa, przybliżający wiedzę o roli, jaką przez wieki odgrywali Polacy w życiu społecznym, kulturalnym, naukowym, artystycznym, gospodarczym i politycznym miasta nad Newą. Czytaj dalej about: Popularnonaukowy zbiór esejów "Petersburg i Polska"

Józef Robakowski, "Jabłko akustyczne", wideo, 1994, 4', fot. CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi bada związki między artystami wizualnymi i muzykami w komunistycznej Europie Wschodniej. Znalazły się na niej m.in. nigdy nie pokazywane ręcznie modyfikowane filmy 8 mm, dźwięczące rzeźby oraz samizdatowe ziny i kasety. Czytaj dalej about: Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej

Jerzy Skolimowski, fot. Maksymilian Rigamonti / Reporter / East News

Jerzy Skolimowski otrzymał nagrodę na 25. Golden Rooster and Hundred Flowers Film Festival w Chinach. Artystę wyróżniono za reżyserię filmu "11 minut". Czytaj dalej about: Skolimowski nagrodzony w Chinach za reżyserię "11 minut"

Scena z przedstawienia "Jeden gest", fot. Kobas Laksa

Spektakl o porozumiewaniu się ze światem na migi i codziennych sprawach osób głuchych reżyseruje w warszawskim Nowym Teatrze Wojciech Ziemilski. Premiera "Jednego gestu" 24 września 2016. Czytaj dalej about: "Jeden gest", reż. Wojciech Ziemilski