Content anchor

"Makbet" Zbigniewa Lisowskiego - zgłębianie podświadomości

Kiedy: 
17wrz'11
Plakat przedstawienia "Makbet" Williama Szekspira w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego; Teatr "Baj Pomorski"

Walka o najwyższy urząd w kraju, to jeden z tematów, którym sztuka teatru skutecznie karmi się od tysiącleci. Słynną tragedię Williama Szekspira wyreżyserował Zbigniew Lisowski.

Scenografia przedstawienia nasycona jest obrazami w klimacie Hieronima Boscha i Salvadora Dalego. Zostały one jednak poddane artystycznej interpretacji przez czeskiego scenografa Pavla Hubičkę.

"Wielką tragedię Szekspira Lisowski czyta jako studium człowieka zarażonego ambicją i żądzą, który ulega najmroczniejszym podszeptom drzemiącym gdzieś na dnie duszy - mówi Marzenna Wiśniewska, kierownik literacki Baja. - Dramat bohaterów 'Makbeta' interpretuje poprzez teorie jungowskie, szczególnie zwracając uwagę na związek świadomości, podświadomości i nieświadomości. Działanie postaci jawi się wtedy jako proces uwikłany w różne konflikty i zależności, nie do końca uświadamiane, determinowane dodatkowo przez kulturę i struktury społeczne."

Muzykę ze sporą dawką ostrego brzmienia i kontrapunktów napisał Piotr Nazaruk.

"Trzy wiedźmy szekspirowskie to u Lisowskiego Intuicja, Pragnienie i Rozsądek - dopowiada Marzenna Wiśniewska. - One też rozporządzają symbolami ze skarbnicy pamięci zbiorowej ludzkości. Całą rzeczywistość sceniczną organizuje Trickman - przewodnik przedstawienia, który zagłębia się w podświadomość wszystkich bohaterów jak w kolejne kręgi piekła. Przez cały czas przypomina też widzom, że jesteśmy w teatrze, a ten - jak mówił Hamlet - jest zwierciadłem duszy."

Ważnym zabiegiem interpretacyjnym w toruńskim widowisku jest rozpisanie wielu tekstów na sekwencje muzyczne, jak również - wprowadzenie w tok akcji scenicznej songów oraz wykorzystanie piosenek: "Ty człowiek jesteś" zespołu Lao Che i fragmentu "Nie żyję ponad stan" Kazika Staszewskiego. Z tego właśnie utworu pochodzi pytanie, które aktorzy zadają widzom na początku przedstawienia: "Co poczniecie, jeśli okaże się, że Boga nie ma?"

 

 

"Makbet" Williama Szekspira; tłumaczenie: Stanisław Barańczak (w przedstawieniu wykorzystano fragmenty w przekładzie Macieja Słomczyńskiego); reżyseria: Zbigniew Lisowski; scenografia: Pavel Hubička; muzyka: Piotr Nazaruk (w przedstawieniu wykorzystano piosenkę "Ty człowiek jesteś" zespołu Lao Che oraz fragmenty piosenki "Nie żyję ponad stan" Kazika Staszewskiego); występują: Anna K. Chudek, Edyta Łukaszewicz-Lisowska, Dominika Miękus, Agnieszka Niezgoda, Marta Parfieniuk-Białowicz, Grażyna Rutkowska-Kusa, Krzysztof Grzęda, Andrzej Korkuz, Jacek Pietruski, Jacek Pysiak, Andrzej Słowik, Mirosław Szczepański, Mariusz Wójtowicz; premiera: 17 września 2011.

Teatr "Baj Pomorski" w Toruniu
ul. Piernikarska 9, 87-100 Toruń
dyrektor naczelny i artystyczny: Zbigniew Lisowski
tel. (+48 56) 652 24 24
tel./fax (+48 56) 652 27 17
www.bajpomorski.art.pl

Źródło: informacje prasowe, www.bajpomorski.art.pl

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Kadr z filmu "Czerwony kapitan" w reżyserii Michala Kollara, 2016. Na zdjęciu: Maciej Stuhr, fot. Krzysztof Kuczyk / Kino Świat

Chyba każdy chłopiec marzy, by zostać bohaterem, który wie, co dobre, a co złe i który ściga z pistoletem złych ludzi – opowiada Maciej Stuhr o roli w "Czerwonym Kapitanie" słowackiego reżysera Michala Kollara. Czytaj dalej about: Maciej Stuhr: na planie "Czerwonego Kapitana" pobiłem rekord w bieganiu

11.02.2016, podpisanie porozumienia miedzy Instytutem Pamięci Narodowej a Narodowym Centrum Kultury, nz. wiceminister kultury dr Magdalena Gawin i prezes IPN dr Łukasz Kamiński. Fot. Joanna Borowska / FORUM

W upamiętnianiu polskiej historii ważne jest przedstawianie doświadczenia walki, jak i cierpienia, oba są komplementarne - mówi historyk i wiceminister kultury Magdalena Gawin, która przedstawiła misję Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami. Czytaj dalej about: Co jest ważne w upamiętnianiu polskiej historii? [wywiad]

"21 x Nowy Jork", reż. Piotr Stasik, fot. KFF

Dokument "21 x Nowy Jork" Piotra Stasika znalazł się wśród 15 tytułów z szansą na nominację do Europejskich Nagród Filmowych 2016. Czytaj dalej about: "21 x Nowy Jork" powalczy o Europejską Nagrodę Filmową

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, fot. materiały prasowe

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej 29 sierpnia 2016 wystąpi po raz pierwszy na Festiwalu Morza Bałtyckiego w Sztokholmie. Czytaj dalej about: Orkiestra Symfoniczna PFB w Sztokholmie

1940, piloci Dywizjonu 303. Od lewej P/O Ferić, F/Lt Kent, F/O Grzeszczak, P/O Radomski, P/O Zumbach, P/O Łukuciewski, F/O Henneberg, Sgt. Rogowski, Sgt. Szaposznikow, fot. domena publiczna/wikimedia

Maciej Zakościelny i Piotr Adamczyk wystąpią w "Dywizjonie 303", do którego zdjęcia rozpoczęto w Drwalewie niedaleko Warszawy. Film o polskich lotnikach biorących udział w Bitwie o Anglię reżyseruje, na podstawie książki Arkadego Fiedlera, Wiesław Saniewski. Czytaj dalej about: Początek zdjęć do "Dywizjonu 303"