Zafrasowany szympans z malinową plamą na głowie - to symbol szóstego festiwalu designu w Łodzi. "Postawa kontemplacji szympansa ma sugerować konieczność rozumowego rozbioru swojego światopoglądu, zachęcać do weryfikacji poglądów zastanych, do dokonywania oglądu rzeczywistości w nowy, świadomy sposób" - tłumaczy Joanna Namyślak ze studia Ortografika, współautorka oprawy graficznej festiwalu.
Najważniejszy w Polsce - bo ponadnarodowy i jeden z większych w tej części Europy - Łódź Design Festival rusza 18 października, po raz drugi w swej historii w odnowionym centrum festiwalowym przy ulicy Targowej. Przed wojną mieściła się tu fabryka tkanin braci Borysa i Nauma Eitingtonów - fakt ten zainspirował architektów ze biura Centrala do "utkania" aranżacji wystaw m. in. z wielokolorowych tasiemek.
Do hasła przewodniego - Awareness, czyli świadomości - nawiązują wystawy programu głównego: "The future is stupid" Svena Ehmanna, "Ways of seeing / sitting" Marii Jeglińskiej oraz "Kto ty jesteś?" Agnieszki Jacobson-Cieleckiej i Klary Czerniewskiej. Pierwsza, której kuratorem jest szef cenionego wydawnictwa Gestalten, definiuje design jako design thinking - myślenie projektowe. To postawa oparta na zaangażowaniu, otwartości i odwadze, przyjmowana w procesie tworzenia nowych rozwiązań w każdej dziedzinie życia, nie tylko przez profesjonalnych designerów, ale i "zwykłych ludzi". Posiłkując się cytatem z artystki Jenny Holzer ("Przyszłość jest głupia"), Ehmann wskazuje, że dzięki "designerskiej mentalności" każdy może kształtować "lepsze teraz" – a to za sprawą tak innowacyjnych wynalazków, jak guma Sugru opatentowana przez Jane Ni Dhulchaointigh, dzięki której naprawa czy modyfikowanie przedmiotów staje się dziecinnie proste.
Maria Jeglińska, młoda, acz niezwykle doświadczona projektantka i badaczka wykształcona w najlepszych szkołach i biurach projektowych Europy (m.in. ECAL w Lozannie, studio Konstantina Grcicia w Monachium i Alexandra Taylora w Londynie), idee stojące za powstaniem rzeczy przedstawia w niezwykle zdyscyplinowany sposób, na zasadzie siatki pojęć i kategorii, przypominającej analogowe oprogramowanie. Szesnaście par projektów - siedzisk i odzwierciedlających tę samą ideę projektową innych obiektów, przyporządkowała ściśle czterem kategoriom: digitalizacji produkcji, jej personalizacji (kustomizacji), lokalnej geografii oraz typologii.
Z kolei kuratorki wystawy "Kto ty jesteś?", przewrotnie odwołując się do starego patriotycznego wierszyka, zadają pytanie o tożsamość współczesnych projektantów – konstruowaną bynajmniej nie w oparciu o przynależność narodową. Projektanci grafiki, produktu czy interakcji, w różny sposób deklarujący związki z Polską, zademonstrują nie tylko swoje prace, ale i kawałek własnej osobowości.
W ramach projektu "Edukreacja: Spotkanie dzieci z designem" w wypełnionej świetnie zaprojektowanymi zabawkami i meblami bawialni odbędą się twórcze warsztaty. Ewa Solarz, autorka słynnej książki dla dzieci "D.E.S.I.G.N." oprowadzi po swojej wystawie "Dizajn dla dzieci", na której prezentuje obiekty wyprodukowane z poszanowaniem zasady 3R - reduce, reuse i recycle. Po polsku zasada ta nazywa się 3U: unikaj (nadmiernej konsumpcji, niepotrzebnych produktów), użyj ponownie, utylizuj. W przypadku mebli dla dzieci chodzi tu m. in. o wydłużenie "życia" przedmiotu, sprawienie, żeby mebel rósł razem z dzieckiem.
Tak jak w ubiegłym roku, publiczność będzie też miała okazję zapoznać się z najlepszymi produktami nagrodzonymi w plebiscycie "Must have". To kilkadziesiąt produktów wskazanych przez cenione w Polsce autorytety - przedstawicieli instytucji i wydawnictw promujących wzornictwo, znawców trendów, dziennikarzy i doświadczonych projektantów, wśród nich biżuteria Anny Orskiej czy niezwykle popularne Kubki Barowe produkcji MAMSAM. Te dostępne na polskim rynku, zaprojektowane i wyprodukowane w kraju przedmioty stanowią według ekspertów wzorowy przykład racjonalnego inwestowania we wzornictwo.
Spośród 130 prac młodych projektantów, nadesłanych do konkursu Make me, postanowiono wyróżnić ledwie sześć, spełniających kryteria dobrego projektowania i zasługujących na debiut rynkowy. Wśród nagrodzonych znalazła się laureatka tegorocznej edycji konkursu Young Design organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego - Katarzyna Koprowska (w obu konkursach nagrodzona za projekt Ul Wielkopolski, przenoszący na polski grunt coraz popularniejsze na zachodzie idee mikro-ogrodnictwa i miejskiego pszczelarstwa), a także projektant i fotograf Jan Lutyk (nagrodzony za projekt stołka "Ribbon chair" z giętej w trzech kierunkach sklejki z polskiego buku).