Les Arts Florissants z Williamem Christie, fot. Philippe Matsas
W Warszawie wystąpi dawno tu niesłyszany zespół Les Arts Florissants.
To prawdziwy fenomen na muzycznej scenie - działając od przeszło trzydziestu, zespół lat dokonał repertuarowej rewolucji, przywracając wykonawczej praktyce ogromną liczbę zapomnianych dzieł zwłaszcza epoki baroku, ze szczególnym naciskiem na twórczość francuską. Podczas gdy w latach 60. i 70. w wielu wiodących ośrodkach wciąż wzrastało zainteresowanie interpretacją "historycznie wierną", z wykorzystaniem dawnych instrumentów i technik gry oraz śpiewu, środowisko muzyczne Francji zdawało się na te nowinki dość obojętne, a ogromna część wspaniałego kompozytorskiego dziedzictwa tego kraju pozostawała w zapomnieniu.
W roku 1971 przybył do Francji klawesynista William Christie, jeden z wielu młodych Amerykanów, którzy nie godzili się z krwawą, przedłużającą się wojną w Wietnamie. Absolwent Yale University (w klasie Ralpha Kirkpatricka) nawiązał współpracę z czołowymi europejskimi wykonawcami muzyki dawnej, m.in. z kontratenorem René Jacobsem i w roku 1979 założył własny ansambl, który swe miano zaczerpnął z tytułu opery Marc-Antoine'a Charpentiera.
Wspaniałe interpretacje dzieł Jean-Baptiste'a Lully'ego i Jean-Philippe'a Rameau, lecz także Claudia Monteverdiego, Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Wolfganga Amadeusza Mozarta wkrótce ugruntowały światową sławę zespołu i jego kierownika artystycznego, a sposób, w jaki wykonywali muzykę francuskiego baroku stał się czymś w rodzaju wzorca, do którego nawiązywali -mniej lub bardziej twórczo - młodsi wykonawcy.
W Warszawie Les Arts Florissants wystąpią z gościnnym dyrygentem - Jonathanem Cohenem. Artysta poza dyrygenturą specjalizuje się także w grze na wiolonczeli, wykonując dzieła od baroku po współczesność. Szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę dawną. Podczas studiów założył Cambridge Baroque Chamber Ensemble. Obecnie asystuje szefowi Les Arts Florissants - Williamowi Christie, sam również prowadzi wiele koncertów zespołu.
Podczas warszawskiego koncertu zabrzmią dwa barokowe arcydzieła kameralnej muzyki scenicznej. "Wenus i Adonis" Johna Blowa uchodzi za pierwszą operę angielską, walcząc o palmę pierwszeństwa z "Dydoną i Eneaszem" Henry'ego Purcella, wobec niepewnego datowania obu dzieł (właściwie oba należą do specyficznie angielskiego gatunku maski). "La descente d'Orphée aux enfers" Charpentiera jest kameralną mini-operą (zapewne niedokończoną), jednym z nader licznych dzieł barokowych biorących za temat mit orficki.
Les Arts Florissants oraz soliści: Anna Reinhold (mezzosopran), Katherine Watson (sopran), Callum Thorpe (bas-baryton), Fernando Guimarães (kontratenor), Sabine Devielhe (sopran), Samuel Boden (kontratenor), Christopher Ainslie (kontratenor), Reinoud van Mechelen (kontratenor), Virgile Ancely (bas-baryton), Lisandro Abadie (bas-baryton), wystąpią w Filharmonii Narodowej pod kierunkem Jonathana Cohena.
Koncert filharmonicznego cyklu "Muzyka Dawna" odbędzie się 9 stycznia 2012 w Filharmonii Narodowej. Więcej informacji na stronie filharmonia.pl.
Filharmonia Narodowa
ul. Jasna 5
00-950 Warszawa
Tel.: (+48 22) 551 71 11
www.filharmonia.pl
filharmonia@filharmonia.pl
Źródło: filharmonia.pl