Content anchor

"Lech Majewski, projekty, plakaty, szkice"

Kiedy: 
4cze'04
25cze'04
Lech Majewski (ur. 1947) debiutował na początku lat 70. Dwadzieścia lat później jego plakat anonsujący szesnastą edycję zamojskiego Festiwalu Wokalistów Jazzowych znalazł się na liście stu najważniejszych plakatów z Europy i Stanów Zjednoczonych powstałych w latach 1945-1990. Plakaty artysty z pierwszego okresu twórczości wpisały się w nurt plakatu malarskiego, operującego zbliżeniem ludzkiej twarzy. Z początkiem lat 80. Lech Majewski rezygnuje z koloru, jego plakaty stają się niemal wyłącznie czarno-białymi grafikami, w których dominuje obraz-znak. Kolejne dziesięciolecie to w twórczości artysty nowa formuła plakatu, odpowiadająca współczesnej estetyce ulicy. Jego oblicze kształtuje oszczędny graficznie obraz, komponowany za pomocą płaskich, szablonowych form o jednolitych, intensywnych kolorach. W biografii artysty rozpoczął się bardzo udany okres jego współpracy z Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a zwłaszcza z wydawnictwem BOSZ w Lesku. Lech Majewski nadal poszukuje zaskakujących skojarzeń.

Michał Warda w zaproszeniu na wernisaż wystawy napisał:
"Każde kolejne wydawnictwo Lech Majewski traktuje jako obiekt - zamkniętą całość o własnym, specyficznym rytmie narracji, niczym przesuwający się przed oczami czytelnika ciąg sekwencji filmowych. Tutaj Majewski wciela się w rolę reżysera, budującego układ graficzny książki na podstawie dostępnego tekstu - scenariusza. Pierwszy kontakt czytelnika z książką następuje poprzez zmysł wzroku, stąd w realizacjach Majewskiego szereg nieszablonowych rozwiązań, obalających tradycyjne podziały - niekiedy stara się w porozumieniu z autorem modelować układ opracowywanego materiału w imię plastycznej atrakcyjności tekstu. Okładka książki, z czego nie w pełni zdają sobie sprawę polscy wydawcy, pełni funkcję reklamową, stąd powinna korzystać, podobnie jak plakat, z całego arsenału środków graficznych, począwszy od rozpoznawalnego znaku, zdecydowanej kolorystyki, kończąc na czytelnej typografii. Majewski z powodzeniem wykorzystuje tu ogromne doświadczenie plakacisty, operując znakiem - przewrotnym, graficznym aforyzmem, co w efekcie daje błyskotliwą zapowiedź zawartej w książce treści. Na okładce albumu Helmuta Bauera 'SETZ DICH!' (München Stadmuseum, 2000) poświęconego historii krzesła znalazła się jedynie siedząca w próżni czarnego tła postać ludzka; 'ALMANACH POLSKICH ILUSTRATORÓW DLA DZIECI' (Związek Polskich Artystów Polskich, Warszawa 2003) anonsuje krocząca książka wycięta w kartonie obwoluty, przez którą widzimy fragment fantazyjnej ilustracji Józefa Wilkonia. Na karcie tytułowej albumu 'FOTOGRAFIE TATR I ZAKOPANEGO' 1859-1914 (Wydawnictwo BOSZ, Lesko 2000) pionowy napis 'Tatry' ujęty został w uciekającej perspektywie górującego nad horyzontem skalnego szczytu."
Lech Majewski specjalizuje się w dziedzinie grafiki wydawniczej i reklamowej, plakatu, grafiki i rysunku. W 1972 roku ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni, prowadzi zajęcia w Pracowni Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki, którego obecnie jest dziekanem. Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Bierze udział w licznych prezentacjach i konkursach plakatu na całym świecie, laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, Międzynarodowego Salonu Plakatu w Paryżu, Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie, w konkursach PTWK na Najpiękniejszą Książkę Roku.

Wystawa towarzyszy 19. Międzynarodowemu Biennale Plakatu Warszawa 2004 w Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Wernisaż wystawy: 3 czerwca 2004, godz. 18:00.
Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach

Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Obszerny wybór wierszy i piosenek Wojciecha Młynarskiego "Od oddechu do oddechu" daje wyobrażenie o skali i mocy jego pióra. Większość tych tekstów znamy z perfekcyjnej interpretacji samego autora, jednak dopiero w skupionym czytaniu ujawniają swoje nieprzeciętne walory literackie. Czytaj dalej about: Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Piotr Orzechowski, fot. Adam Golec

Piotr Orzechowski, pianista znany pod pseudonimem Pianohooligan, opowiada o elektrycznym fortepianie Rhodesa, z którym wystąpi na Festiwalu Prawykonań w Katowicach, o ''Dziadach'' Mickiewicza (i Orzechowskiego) i o miejscu, w którym znajduje się jazz w XXI wieku. Czytaj dalej about: Piotr Orzechowski: Muzyka nas interpretuje [WYWIAD]

Grafika promująca wydarzenie "Wystawiajmy się!", fot. IAM

Instytut Adama Mickiewicza ogłasza otwarty nabór dla projektantów do projektu "Wystawiajmy się!". Zgłoszenia można wysyłać do dnia 7 kwietnia 2017. Czytaj dalej about: "Wystawiajmy się!" 2017

"Nibyland", fot. Adam Lach/NAPO Images, dzięki uprzejmości fotografa

"Nibyland" to nieco baśniowa opowieść o życiu mieszkańców Wrześni. Ekspresyjnym czarno-białym fotografiom Adama Lacha towarzyszą poezje 12-letniej Nadii Smolarkiewicz. Czytaj dalej about: Adam Lach, "Nibyland"