W Łodzi odbywa się druga edycja festiwalu, który przybliża najnowszą polską muzykę niezależną – często wydawaną własnym sumptem, albo w niewielkich, jednoosobowych wytwórniach.
Podczas kilku godzin festiwalu wystąpią artyści prezentujący zupełnie różne style i prądy muzyczne. Wszystkich łączy jedno – tworzą i wydają swoją muzykę niezależnie. Festiwal organizowany jest przez Wojciecha Krasowskiego, założyciela wytwórni Few Quiet People i Filipa Kalinowskiego, jednego z członków grupy kIRk.
Pomysł na festiwal zrodził się w mojej głowie jeszcze podczas współpracy z festiwalem Plateaux – opowiada Krasowski - Tam poznałem Filipa Kalinowskiego, z którym przy nie-jednym piwku rozmawialiśmy o takim wydarzeniu. Drugim bodźcem był trud w zorganizowaniu koncertów dla artystów wydających w mojej wytwórni. Postanowiłem stworzyć własny festiwal wspierający wytwórnie podobne do mojej DIY od początku do końca. Ideą festiwalu jest promocja wyłącznie polskich projektów. Jest jakaś magiczna moc w tych labelach, która mi przypomina falę yassu czy punk rocka w latach wcześniejszych. Szkoda aby się zmarnowała.
Michał Biela
Michała Bielę znamy przede wszystkim jako basistę kilku świetnych zespołów – jest współzałożycielem inspirującej się math rockiem grupy Kirsten, a od 2005 roku gra z legendarną Ścianką. Ostatnio coraz częściej występuje solo, gra wtedy na gitarze barytonowej – śpiewa skomponowane przez siebie piosenki. Niekiedy występuje w składach związanych z muzyką improwizowaną: współpracuje z Raphaelem Rogińskim, Pawłem Szpurą; niedawno nakładem oficyny Bôłt wyszedł tryptyk poświęcony muzyce amerykańskiej, na którym występował ob-ok DJ’a Lenara, Davida Grubbsa, Małgorzaty Penkalli z Enchanted Hunters i innych.
Wilhelm Bras
Pod tym pseudonimem kryje się Paweł Kulczyński – muzyk, artysta, inżynier – autor instalacji wideo i dźwiękowych, który sam konstruuje syntezatory. To właśnie surowe brzmienie syntezatorów domowej roboty jest jego znakiem rozpoznawczym. Czasami jego kompozycje są dotkliwymi dla ludzkiego słuchu eksperymentami – jak ''When Attitudes Become Form'' w potężnym, dziesięciopiętrowym betonowym silosie dawnej cementowni w Będzinie. Ostatnio skłania się ku bardziej rytmicznym, tanecznym brzmieniom – ''Wordless Songs By The Electric Fire'' to połamane, poszukujące techno z najwyższej półki.
Demolka
To projekt Moniki ''Dziewczyny Rakiety'' Cywińskiej, która odpowiada za śpiew i teksty, oraz Grzegorza ''Procesora Plus'' Fajngolda komponującego muzykę. Towarzyszą im wizualizacje Justyny Zet składające się z fragmentów filmów s-f i dokumentów popularnonaukowych, a sami występują w charakterycznych kombinezonach. Grają retrofuturystyczny synthpunk, a ich koncerty przenoszą słuchaczy w intergalaktyczne pogo.
Etamski
Od kilku lat sprawnie tnie sample i klei z nich surowe bity. Sample czerpie skąd tylko może, ale przede wszystkim z jazzu i nagrań terenowych – na pierwszy plan wychodzą szumy, piski i zgrzyty. Etamski tworzy muzykę niepokojącą i na swój sposób medytacyjną – jest to medytacja w wielkim mieście.
Przeczytaj sylwetkę Etamskiego na culture.pl
Kapital
To nowy projekt, tworzony przez Kubę Ziołka i Rafała Iwańskiego – artystów poruszających się na co dzień w zupełnie odmiennych od siebie nurtach estetycznych. Ziołek to muzyk zaangażowany w kilkanaście projektów – na czele z zespołem Ed Wood, black metalową Starą Rzeką i zespołem Ed Wood. Iwański reprezentuję muzykę wywodzącą się z fascynacji psychodelią i rytualnością – znany jest z grupy HATI i Voices of the Cosmos, występuje także jako X-Navi:Et. W Kapital te, na pierwszy rzut oka odmienne stylistyki, konfrontują się ze sobą.
Piotr Kurek
Za pomocą instrumentów klawiszowych Piotr Kurek tworzy zapętlające się, rytmiczne utwory o szkatułkowej strukturze. Brzmienie jego muzyki jest bardzo ciepłe, ale jednocześnie bardzo analogowe i nieokrzesane – pełne drobnych zgrzytów i niuansów. Właśnie wrócił z bardzo dobrze przyjętej trasy po ośmiu europejskich krajach, a jego płyta ‘’Heat’’ wyszła na winylu we włoskiej wytwórni Black Sweat Records. W Polsce wydaje w oficynie Sangoplasmo Records.
Pussykrew
Andrzej Wojtas (Mi$gogo) i Ewelina Aleksandrowicz (Tikul) tworzą duet Pussykrew od 2008 roku. Zajmują się tworzeniem teledysków (współpracowali z takimi twórcami jak HTRK, Darkstar, Raime, Oni Ayhun) i wizualizacji - przez wiele lat współpracowali z krakowskim festiwalem Unsound, zapewniając artystom z całego świata najlepszej jakości oprawę graficzną. Jednak ich głównym polem działania jest sztuka wideo. Skończyli studia na wydziale nowych mediów w Culture Lab – Newcastle University, w tej chwili biorą udział w Rezydencji Artystycznej w PLATOON Kunsthalle Berlin. Podczas festiwalu LDZ Mi$gogo zagra didżejski set, podczas którego zaprezentuje szalone wariacje na temat muzyki pochodzącej z Angoli i Wybrzeża Kości Słoniowej - kuduro, kizomby, Coupé-Décalé i innych. Tikul ozdobi jego występ wizualizacjami przedstawiającymi między innymi kręcące się banany - możecie spodziewać się wszystkiego.
Posłuchaj miksu Mi$aGogo:
GLISSANDO densinghour vol. 31 by mi$gogo by Glissando on Mixcloud
Obejrzyj teledysk zrealizowany przez Pussykrew:
HTRK_love_triangle from pussykrew on Vimeo.
Msza święta w Altonie
To projekt muzyków zespołu kIRk i duetu Altona. Ich muzyka to bardzo napięta improwizacja, którą wyróżnia bardzo dramatyczna narracja. Instrumenty naprawdę ze sobą rozmawiają - a właściwie wyją, krzyczą i piszczą. Muzycy korzystają z gitary, gramofonów, trąbki i elektroniki.