Scena z próby przedstawienia "Królowa Margot", fot. Krzysztof Bieliński / Teatr Narodowy w Warszawie

Fanatyzmy religijne i walka o władzę w Teatrze Narodowym. Pierwszą od 150 lat polską adaptację powieści Aleksandra Dumasa "Królowa Margot", przygotowuje w Warszawie Grzegorz Wiśniewski. W obsadzie : Danuta Stenka i Wiktoria Gorodeckaja.

"Królowa Margot"  zabiera czytelników do XVI-wiecznego Paryża, najmroczniejszego miasta ówczesnej Europy, w którym rządy silnej ręki sprawuje Katarzyna Medycejska.  – Nie byliśmy w stanie dokładnie przenieść tego utworu na teatralną scenę. Choćby ze względu na ogromną ilość postaci – tłumaczą twórcy spektaklu. Dlatego typową dla Dumasa awanturniczą, sensacyjną narrację - z pojedynkami, szpadami, pościgami, spiskami i podstępami, zamienili w kameralną, intymną opowieść o relacjach rodzinnych.

Grzegorz Wiśniewski, uczeń Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego w takich scenicznych klimatach od lat czuje się najwygodniej.  W wywiadach przyznaje, że interesuje go człowiek poddany społecznym naciskom, borykający się z własną seksualnością, tożsamością, psychologią:

" Interesuje mnie sytuacja człowieka, którą ja - na swój własny użytek - określam jako sytuację 'w łazience'. 'Salon' mało mnie obchodzi. Chciałbym móc pokazywać ludzi w okolicznościach, kiedy nie chcą być oglądani. Bo tylko wtedy można zobaczyć prawdziwy kawałek 'biedy' człowieka. I ta 'bieda' intryguje mnie najbardziej. Nawet w życiu, kiedy spotykam ludzi ułożonych i zapiętych na ostatni guzik, mam ochotę ich obnażyć, by zobaczyć coś naprawdę ludzkiego." (za: www.artpapier.com )

Tak było w spektaklach realizowanych przez Wiśniewskiego jeszcze na pozawarszawskich scenach Gdańska, Łodzi i Krakowa. W 2010 roku za "Zmierzch bogów”, spektakl, który jest adaptacją tekstu o rodzinie niemieckich przemysłowców w erze rosnącego w siłę faszyzmu, reżyser został uhonorowany prestiżową nagrodą im. Konrada Swinarskiego. Jury doceniło konsekwentne podążanie osobną drogą twórczą i nieuleganie sezonowym modom. Podkreślane przez krytyków mistrzostwo w reżyserii psychologicznych, kameralnych scen Grzegorz Wiśniewski potwierdził m.in. w interpretacji szekspirowskiego "Ryszarda III". Za ten spektakl na jego konto trafiła nagroda dla najlepszego polskiego przedstawienia na tegorocznym Festiwalu Szekspirowskim. W "Królowej Margot" widzowie także nie powinni spodziewać się tłumu historyczny postaci i serii batalistycznych scen:

- Przewija się tu wątek wojny religijnej, sporu między katolikami i protestantami, ale jest ontylko jednym z elementów w głównej, rodzinnej rozgrywce -  przyznaje Wiktoria Gorodeckaja w rozmowie z Jackiem Cieślakiem z "Rzeczpospolitej" -  Najważniejszy okazuje się temat miłości, jej braku i nienawiści między najbliższymi sobie ludźmi. Matka, chcąc obronić dzieci, myśląc o ich dobru, o interesach rodziny, popełnia wielkie, nieodwracalne pomyłki. Doprowadza do jej zguby.

Odtwórca roli Karola IX  Marcin Hycnar, wskazuje inny wątek spektaklu - polityczną walkę o władzę: - Dodatkowo ta walka odbywa się wewnątrz rodziny królewskiej. Sztuka wypełniona jest grą relacji międzyludzkich, intrygujących i dla aktorów i dla widzów, którzy przyjdą ją oglądać. Jest to rzecz dotycząca wartości - również religijnych.

Główna oś fabularna opiera się na konflikcie protestantów i katolików. Jest rok 1572 roku,  Paryż. Na ślub katolickiej księżniczki Małgorzaty de Valois i Henryka Burbona - króla Nawarry, jednego z przywódców hugenotów - zjeżdżają się katoliccy i protestanccy poddani. Wydarzenie to traktowane jest jako szansa na zakończenie, trwającej od lat, wojny religijnej i pojednanie. Fanatyzm królowej matki - w tej roli Danuta Stenka - żądza władzy i wykorzystywania jej do własnych celów, spiski oraz nieudolność króla doprowadzają do katastrofy - rzezi hugenotów w noc św. Bartłomieja, znanej również jako "krwawe wesele królewskie".

W spektaklu gościnnie wystąpią także Jadwiga Jankowska-Cieślak i Julia Chmielewska. Premiera "Królowej Margot" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego 8 grudnia w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Oceń:
(76 głosów)

Tematem tegorocznej, drugiej, edycji festiwalu jest "Identyfikacja". Festiwal potrwa od 24 października do 23 listopada.

Jerzy Kozłowski w Labiryncie, fot. Grażyna Wyszomirska

21 października 2014 zmarł we Wrocławiu Jerzy Kozłowski – aktor, mim, choreograf, pedagog i reżyser teatralny. Miał 79 lat.

Premiera opery "Kupiec wenecki" Andrzeja Czajkowskiego w reżyserii Keitha Warnera odbędzie się 24 października w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej....

Po ponad 20 latach przygotowań i zbierania funduszy i kilkuletniej wytężonej pracy nad wystawą główną Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie otwiera...

Obchody 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych zaowocują w przyszłości - mówiła Minister Kultury Małgorzata Omilanowska, która w Stambule...

  •  
  • 1 z 857

W czym chodzono na fajfy i do kasyna, a w czym na przejażdżkę Citroenem i na charlestona? Zaglądamy do żurnali dwudziestolecia międzywojennego i szaf elegantów...

Muzeum Historii Miasta Łodzi

Okładka (nid 5952074)

Między październikiem a styczniem z inicjatywy Instytutu Polskiego w Berlinie zaplanowano szereg wydarzeń, które uświetnią program promocji kultury polskiej...

Okładka (nid 6269007)

Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych, których nagrania znalazły się na tej płycie, Zieliński skomponował "na przełomie tysiącleci" - pomiędzy rokiem 1993 a...

Okładka (nid 3716489)

Opera Karola Szymanowskiego w inscenizacji angielskiego reżysera Davida Pountneya zostanie zaprezentowana w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie...

  •  
  • 1 z 649

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 857