Content anchor

Królowa Margot w łazience

Gdzie: 
Polska
Plac Teatralny 3
Warszawa
Kiedy: 
8gru'12

Scena z próby przedstawienia "Królowa Margot", fot. Krzysztof Bieliński / Teatr Narodowy w Warszawie

Fanatyzmy religijne i walka o władzę w Teatrze Narodowym. Pierwszą od 150 lat polską adaptację powieści Aleksandra Dumasa "Królowa Margot", przygotowuje w Warszawie Grzegorz Wiśniewski. W obsadzie : Danuta Stenka i Wiktoria Gorodeckaja.

"Królowa Margot"  zabiera czytelników do XVI-wiecznego Paryża, najmroczniejszego miasta ówczesnej Europy, w którym rządy silnej ręki sprawuje Katarzyna Medycejska.  – Nie byliśmy w stanie dokładnie przenieść tego utworu na teatralną scenę. Choćby ze względu na ogromną ilość postaci – tłumaczą twórcy spektaklu. Dlatego typową dla Dumasa awanturniczą, sensacyjną narrację - z pojedynkami, szpadami, pościgami, spiskami i podstępami, zamienili w kameralną, intymną opowieść o relacjach rodzinnych.

Grzegorz Wiśniewski, uczeń Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego w takich scenicznych klimatach od lat czuje się najwygodniej.  W wywiadach przyznaje, że interesuje go człowiek poddany społecznym naciskom, borykający się z własną seksualnością, tożsamością, psychologią:

" Interesuje mnie sytuacja człowieka, którą ja - na swój własny użytek - określam jako sytuację 'w łazience'. 'Salon' mało mnie obchodzi. Chciałbym móc pokazywać ludzi w okolicznościach, kiedy nie chcą być oglądani. Bo tylko wtedy można zobaczyć prawdziwy kawałek 'biedy' człowieka. I ta 'bieda' intryguje mnie najbardziej. Nawet w życiu, kiedy spotykam ludzi ułożonych i zapiętych na ostatni guzik, mam ochotę ich obnażyć, by zobaczyć coś naprawdę ludzkiego." (za: www.artpapier.com )

Tak było w spektaklach realizowanych przez Wiśniewskiego jeszcze na pozawarszawskich scenach Gdańska, Łodzi i Krakowa. W 2010 roku za "Zmierzch bogów”, spektakl, który jest adaptacją tekstu o rodzinie niemieckich przemysłowców w erze rosnącego w siłę faszyzmu, reżyser został uhonorowany prestiżową nagrodą im. Konrada Swinarskiego. Jury doceniło konsekwentne podążanie osobną drogą twórczą i nieuleganie sezonowym modom. Podkreślane przez krytyków mistrzostwo w reżyserii psychologicznych, kameralnych scen Grzegorz Wiśniewski potwierdził m.in. w interpretacji szekspirowskiego "Ryszarda III". Za ten spektakl na jego konto trafiła nagroda dla najlepszego polskiego przedstawienia na tegorocznym Festiwalu Szekspirowskim. W "Królowej Margot" widzowie także nie powinni spodziewać się tłumu historyczny postaci i serii batalistycznych scen:

- Przewija się tu wątek wojny religijnej, sporu między katolikami i protestantami, ale jest ontylko jednym z elementów w głównej, rodzinnej rozgrywce -  przyznaje Wiktoria Gorodeckaja w rozmowie z Jackiem Cieślakiem z "Rzeczpospolitej" -  Najważniejszy okazuje się temat miłości, jej braku i nienawiści między najbliższymi sobie ludźmi. Matka, chcąc obronić dzieci, myśląc o ich dobru, o interesach rodziny, popełnia wielkie, nieodwracalne pomyłki. Doprowadza do jej zguby.

Odtwórca roli Karola IX  Marcin Hycnar, wskazuje inny wątek spektaklu - polityczną walkę o władzę: - Dodatkowo ta walka odbywa się wewnątrz rodziny królewskiej. Sztuka wypełniona jest grą relacji międzyludzkich, intrygujących i dla aktorów i dla widzów, którzy przyjdą ją oglądać. Jest to rzecz dotycząca wartości - również religijnych.

Główna oś fabularna opiera się na konflikcie protestantów i katolików. Jest rok 1572 roku,  Paryż. Na ślub katolickiej księżniczki Małgorzaty de Valois i Henryka Burbona - króla Nawarry, jednego z przywódców hugenotów - zjeżdżają się katoliccy i protestanccy poddani. Wydarzenie to traktowane jest jako szansa na zakończenie, trwającej od lat, wojny religijnej i pojednanie. Fanatyzm królowej matki - w tej roli Danuta Stenka - żądza władzy i wykorzystywania jej do własnych celów, spiski oraz nieudolność króla doprowadzają do katastrofy - rzezi hugenotów w noc św. Bartłomieja, znanej również jako "krwawe wesele królewskie".

W spektaklu gościnnie wystąpią także Jadwiga Jankowska-Cieślak i Julia Chmielewska. Premiera "Królowej Margot" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego 8 grudnia w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Scena z filmu "Ostatnia rodzina" w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, 2016. Na zdjęciu: Andrzej Seweryn, fot. Hubert Komerski/Aurum Film

"Ostatnia rodzina" Jana P. Matuszyńskiego oraz "Zjednoczone Stany Miłości" Tomasza Wasilewskiego zostały największymi zwycięzcami Festiwalu Filmowego w Gdyni 2016. Czytaj dalej about: Znamy zwycięzców 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni

"Wołyń", obraz okrutny i piękny zarazem, to jeden z najważniejszych polskich filmów ostatnich lat. Uniwersalna opowieść o nienawiści ponad narodowymi podziałami potwierdza, że Smarzowski jest najwybitniejszym reżyserem swojego pokolenia. Czytaj dalej about: "Wołyń"

fot. materiały prasowe wystawy

Mistrz Wincenty, zwany Kadłubkiem, stworzył na przełomie wieków XII i XIII "Kronikę polską". Rękopis "Kroniki" zobaczyć będzie można w sobotę 24 września 2016 roku w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie na specjalnym, jednodniowym pokazie z cyklu Pierwsze/Najstarsze. Czytaj dalej about: Pokaz "Kroniki" Wincentego Kadłubka

"Polski Petersburg", fot. Międzynarodowe Centrum Kultury

Od września 2016 dostępny jest internetowy zbiór esejów pt. "Polacy i Petersburg" pod redakcją naukową Dariusza Konstantynowa, przybliżający wiedzę o roli, jaką przez wieki odgrywali Polacy w życiu społecznym, kulturalnym, naukowym, artystycznym, gospodarczym i politycznym miasta nad Newą. Czytaj dalej about: Popularnonaukowy zbiór esejów "Petersburg i Polska"

Józef Robakowski, "Jabłko akustyczne", wideo, 1994, 4', fot. CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi bada związki między artystami wizualnymi i muzykami w komunistycznej Europie Wschodniej. Znalazły się na niej m.in. nigdy nie pokazywane ręcznie modyfikowane filmy 8 mm, dźwięczące rzeźby oraz samizdatowe ziny i kasety. Czytaj dalej about: Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej

Jerzy Skolimowski, fot. Maksymilian Rigamonti / Reporter / East News

Jerzy Skolimowski otrzymał nagrodę na 25. Golden Rooster and Hundred Flowers Film Festival w Chinach. Artystę wyróżniono za reżyserię filmu "11 minut". Czytaj dalej about: Skolimowski nagrodzony w Chinach za reżyserię "11 minut"

Scena z przedstawienia "Jeden gest", fot. Kobas Laksa

Spektakl o porozumiewaniu się ze światem na migi i codziennych sprawach osób głuchych reżyseruje w warszawskim Nowym Teatrze Wojciech Ziemilski. Premiera "Jednego gestu" 24 września 2016. Czytaj dalej about: "Jeden gest", reż. Wojciech Ziemilski