Scena z próby przedstawienia "Królowa Margot", fot. Krzysztof Bieliński / Teatr Narodowy w Warszawie

Fanatyzmy religijne i walka o władzę w Teatrze Narodowym. Pierwszą od 150 lat polską adaptację powieści Aleksandra Dumasa "Królowa Margot", przygotowuje w Warszawie Grzegorz Wiśniewski. W obsadzie : Danuta Stenka i Wiktoria Gorodeckaja.

"Królowa Margot"  zabiera czytelników do XVI-wiecznego Paryża, najmroczniejszego miasta ówczesnej Europy, w którym rządy silnej ręki sprawuje Katarzyna Medycejska.  – Nie byliśmy w stanie dokładnie przenieść tego utworu na teatralną scenę. Choćby ze względu na ogromną ilość postaci – tłumaczą twórcy spektaklu. Dlatego typową dla Dumasa awanturniczą, sensacyjną narrację - z pojedynkami, szpadami, pościgami, spiskami i podstępami, zamienili w kameralną, intymną opowieść o relacjach rodzinnych.

Grzegorz Wiśniewski, uczeń Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego w takich scenicznych klimatach od lat czuje się najwygodniej.  W wywiadach przyznaje, że interesuje go człowiek poddany społecznym naciskom, borykający się z własną seksualnością, tożsamością, psychologią:

" Interesuje mnie sytuacja człowieka, którą ja - na swój własny użytek - określam jako sytuację 'w łazience'. 'Salon' mało mnie obchodzi. Chciałbym móc pokazywać ludzi w okolicznościach, kiedy nie chcą być oglądani. Bo tylko wtedy można zobaczyć prawdziwy kawałek 'biedy' człowieka. I ta 'bieda' intryguje mnie najbardziej. Nawet w życiu, kiedy spotykam ludzi ułożonych i zapiętych na ostatni guzik, mam ochotę ich obnażyć, by zobaczyć coś naprawdę ludzkiego." (za: www.artpapier.com )

Tak było w spektaklach realizowanych przez Wiśniewskiego jeszcze na pozawarszawskich scenach Gdańska, Łodzi i Krakowa. W 2010 roku za "Zmierzch bogów”, spektakl, który jest adaptacją tekstu o rodzinie niemieckich przemysłowców w erze rosnącego w siłę faszyzmu, reżyser został uhonorowany prestiżową nagrodą im. Konrada Swinarskiego. Jury doceniło konsekwentne podążanie osobną drogą twórczą i nieuleganie sezonowym modom. Podkreślane przez krytyków mistrzostwo w reżyserii psychologicznych, kameralnych scen Grzegorz Wiśniewski potwierdził m.in. w interpretacji szekspirowskiego "Ryszarda III". Za ten spektakl na jego konto trafiła nagroda dla najlepszego polskiego przedstawienia na tegorocznym Festiwalu Szekspirowskim. W "Królowej Margot" widzowie także nie powinni spodziewać się tłumu historyczny postaci i serii batalistycznych scen:

- Przewija się tu wątek wojny religijnej, sporu między katolikami i protestantami, ale jest ontylko jednym z elementów w głównej, rodzinnej rozgrywce -  przyznaje Wiktoria Gorodeckaja w rozmowie z Jackiem Cieślakiem z "Rzeczpospolitej" -  Najważniejszy okazuje się temat miłości, jej braku i nienawiści między najbliższymi sobie ludźmi. Matka, chcąc obronić dzieci, myśląc o ich dobru, o interesach rodziny, popełnia wielkie, nieodwracalne pomyłki. Doprowadza do jej zguby.

Odtwórca roli Karola IX  Marcin Hycnar, wskazuje inny wątek spektaklu - polityczną walkę o władzę: - Dodatkowo ta walka odbywa się wewnątrz rodziny królewskiej. Sztuka wypełniona jest grą relacji międzyludzkich, intrygujących i dla aktorów i dla widzów, którzy przyjdą ją oglądać. Jest to rzecz dotycząca wartości - również religijnych.

Główna oś fabularna opiera się na konflikcie protestantów i katolików. Jest rok 1572 roku,  Paryż. Na ślub katolickiej księżniczki Małgorzaty de Valois i Henryka Burbona - króla Nawarry, jednego z przywódców hugenotów - zjeżdżają się katoliccy i protestanccy poddani. Wydarzenie to traktowane jest jako szansa na zakończenie, trwającej od lat, wojny religijnej i pojednanie. Fanatyzm królowej matki - w tej roli Danuta Stenka - żądza władzy i wykorzystywania jej do własnych celów, spiski oraz nieudolność króla doprowadzają do katastrofy - rzezi hugenotów w noc św. Bartłomieja, znanej również jako "krwawe wesele królewskie".

W spektaklu gościnnie wystąpią także Jadwiga Jankowska-Cieślak i Julia Chmielewska. Premiera "Królowej Margot" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego 8 grudnia w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Oceń:
(152 głosy)
Cricoteka (Muzeum Tadeusza Kantora ), Kraków, fot. Wojciech Krynski / Forum

Redakcja tygodnia "Polityka" już po raz czwarty przyznała swoje nagrody architektoniczne. Najlepszym budynkiem 2014 roku jury uznało krakowskie Muzeum i...

Polka zwyciężyła w fotograficznym konkursie Leica Oskar Barnack Newcomer Award. Spośród kilkudziesięciu projektów z całego świata wybrano jej serię portretów...

Zdjęcie z przedstawienia "Na Arce o ósmej", fot. materiały promocyjne organizatora

Widowiskiem "Magia folkloru" zespół State Puppet Theatre Stara Zagora z Bułgarii wywalczył Grand Prix 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Walizka w...

Żaden polski reżyser nie znalazł w światowym kinie tylu uczniów i naśladowców co Krzysztof Kieślowski. Żaden też nie doczekał się tak wielu hołdów wywołujących...

Przestrzeń 13. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. materiały promocyjne organizatorów

Czescy i polscy artyści poszukują (zabronionej) fizyczności dźwięku.

  •  
  • 1 z 873

Galeria Sztuki

Józef Hen, fot. Piotr Bławicki / East News

"Mój przyjaciel król" - książka, w której Józef Hen próbuje oddać sprawiedliwość ostatniemu królowi Polski, została przełożona na języki państw – spadkobierców...

Tego lata Michał Zadara przywracać będzie współczesnej kulturze romantyzm. Na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie wyreżyseruje aż dwa dramaty Juliusza...

Aleksandra Kurzak, fot. Olszanka/East News

Tenor Jonas Kaufmann i sopranistka Aleksandra Kurzak otrzymali nagrody publiczności ''operowych oscarów''.

Prapremiera opery kameralnej "Olga Bo" odbędzie się 10 czerwca 2015 r. w Operze Krakowskiej. To część projektu Fundacji "Perspektywy", który upamiętnia 150....

  •  
  • 1 z 737

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

  •  
  • 1 z 873