"Bohaterowie Conrada próbują ruszyć z posad bryłę świata, ponieważ nie dostrzegają dla siebie miejsca w systemie, który kanalizuje wszelki bunt - mówi reżyser Jan Klata. - Chcą ten system radykalnie zmienić, choć do końca nie wiedzą, czym go zastąpić. Wydaje mi się, że chęć destrukcji bierze się ze szlachetnych pobudek."
"Conrad ze sceptycyzmem, by nie powiedzieć z przerażeniem patrzy na anarchistyczną gorączkę, metody terrorystów w walce z systemem, bezwzględność zamachowców i cynizm tajnych służb. Co tak naprawdę wiemy o kulisach i pobudkach ludzkiego działania? - zastanawiają się twórcy przedstawienia. - Kto jest idealistycznym buntownikiem, a kto przestępcą i zdrajcą? Czy wspólne dobro ludzkości to jedynie fantazmat?"
Obie powieści Josepha Conrada poświęcone są tematowi terroryzmu. Bohaterem "Tajnego agenta" jest Verloc, angielski sklepikarz, z zarazem rezydent wywiadu na usługach wielkiego mocarstwa. Dostaje zlecenie dokonania ataku terrorystycznego, który ma wstrząsnąć światową opinią publiczną. "W oczach Zachodu" opowiada o kręgu rosyjskich rewolucjonistów i anarchistów w Petersburgu i Szwajcarii.
"Conrad, pisząc o swoich czasach, ujawnił nam coś bardzo ważnego o czasach naszych - uważa Jan Klata. - Opisuje bowiem świat targany falą terroru i wielkich przemian. Świat, w którym czyni się zło. Jak to powiedział ktoś mądry - historia może nie powtarza się, ale się rymuje. To jeden z powodów, dla którego zajęliśmy się tymi tekstami. W dziewiętnastym wieku też mieliśmy do czynienia z zamachami terrorystycznymi, w których ginęli ludzie i wybuchały budynki. Ten świat skądś znamy, dlatego warto o nim opowiedzieć. W naszym spektaklu będzie sporo muzyki klasycznej, będą projekcje".
Przedstawienie jest dwuczęściowe. Aktorzy zagrają w nich po dwie role.
"Teksty są ciekawe ze względu na to, że akcja toczy się w nietypowej, jak na Conrada, scenerii. To nie są powieści marynistyczne" - dodaje inscenizator.
Twórczy duet Jan Klata (reżyser) i Sebastian Majewski (dramaturg) zaznaczył wcześniej swoją obecność w krakowskim Starym Teatrze odczytaniami "Trylogii" Henryka Sienkiewicza oraz "Wesela hrabiego Orgaza" Romana Jaworskiego.
Jan Klata - urodzony w 1973 roku w Warszawie - reżyser teatralny, dramatopisarz i scenarzysta. Najczęściej współpracuje z teatrami: Polskim we Wrocławiu ("Sprawa Dantona", 2008; "Utwór o Matce i Ojczyźnie", 2011) oraz Starym w Krakowie ("Oresteja", 2007; "Trylogia", 2009). Reżyseruje także za granicą ("Ameryka" według Franza Kafki, Schauspielhaus Bochum, 2011).
"Koprofagi, czyli znienawidzeni, ale niezbędni" na podstawie powieści Josepha Conrada "W oczach zachodu" i "Tajny agent"; reżyseria, opracowanie muzyczne: Jan Klata; scenariusz: Jan Klata i Sebastian Majewski; scenografia i reżyseria światła: Justyna Łagowska; choreografia: Maćko Prusak; dramaturgia: Sebastian Majewski; projekcje: Michał Januszaniec; występują: Małgorzata Gałkowska, Ewa Kaim, Katarzyna Krzanowska, Anna Radwan-Gancarczyk, Juliusz Chrząstowski, Krzysztof Globisz, Jerzy Grałek, Mieczysław Grąbka, Zbigniew W. Kaleta, Wiktor Loga-Skarczewski, Jacek Romanowski; premiera: 1 października 2011.
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
ul. Jagiellońska 5, 31-010 Kraków
dyrektor naczelny: Mikołaj Grabowski
tel. (+48 12) 421 29 77, 421 88 48
fax (+48 12) 421 33 53
www.stary-teatr.krakow.pl
Źródło: informacje prasowe, www.stary-teatr.krakow.pl