Jan Józef Gosławski (1908-1963) pozostawił po sobie liczne realizacje w zakresie rzeźby pomnikowej i portretowej, medalierstwa, rysunku, karykatury i konserwacji. Ciągłe poszukiwania motywowały go do wypowiadania się w różnych formach i materiałach. Tematem jego prac był najczęściej człowiek. Wczesne prace wykazują wpływy kubizmu, są bliskie koncepcjom artystów z kręgu Polskiej Sztuki Stosowanej. Po wojnie zajmował się medalierstwem, zrealizował pomnik Adama Mickiewicza w Gorzowie Wielkopolskim, pomnik ofiar obozu w Żabikowie pod Poznaniem, pomnik Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, ołtarz Przemienienia Pańskiego w Masłowie.

Jan Józef Gosławski studiował w pracowni rzeźby prof. Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na ostatnim roku studiów przeniósł się do warszawskiej ASP, do pracowni prof. Tadeusza Breyera (dyplom 1935). Był także studentem Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie, której dyplom uzyskał w 1937 roku. Po wojnie, do 1956 roku prowadził katedrę medalierstwa i rzeźby w metalu w poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Przedwczesna śmierć artysty przerwała najciekawszy okres jego twórczości.

Wernisaż wystawy: 17 lipca 2003, godz. 18:00.
Oceń:
(37 głosów)
Xawery Żuławski, fot. Tadusz Poźniak / Reporter / East News

Czołówka polskich aktorów, 3 tysiące statystów, inspiracje kinem lat 50-tych i filmami o superbohaterach - reżyser ujawnia szczegóły swojego nowego filmu.

Mówił, że obrazy reżyseruje, a w spektaklach farby zastępuje aktorami i rekwizytami. Tadeusz Kantor wzruszał pod każdą szerokością geograficzną - od Sydney i...

Przypominające gotowe do strzału armaty krzyże, bicykl krążący w takt walca Francois, aparat fotograficzny zmieniający się w karabin maszynowy. Ruchome rzeźby...

Anna Mirkes-Radziwon, fot. Aleksandr Susłow

Instytut Adama Mickiewicza uruchomił właśnie wersję rosyjską portalu Culture.pl. W odróżnieniu od redakcji polskiej i angielskiej strona rosyjska, jakkolwiek...

Joanna Mytkowska, fot.  Radek Pasterski / Fotorzepa / Forum

O scenie artystycznej w Rosji i sztuce rosyjskiej w Polsce opowiada Dorocie Jareckiej Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

  •  
  • 1 z 798
Okładka (nid 5838598)

Jeden z trzech nokturnów skomponowanych przez Fryderyka Chopina w latach 1830-1831.

Kaja Danczowska o "Mitach" Karola Szymanowskiego, "Tygodnik Powszechny" 7 października 2007 (Dodatek z okazji Roku Karola Szymanowskiego).

Katarzyna Szalewska o "Przezroczystości" Marka Bieńczyka. "Twórczość" listopad 2008

Okładka (nid 5836275)

Agnieszka Czachowska o "Wyprowadzce z czyśćca" Tadeusza Drewnowskiego. "Twórczość", maj 2007

  •  
  • 1 z 608

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 798