Jan de Weryha-Wysoczański "OBJAWIENIA W DREWNIE - OROŃSKO 2006"

"Wystawa Objawienia w drewnie zainauguruje tegoroczny sezon wystawienniczy w Orońsku. Weryha-Wysoczański to jeden z najciekawszych współczesnych artystów tworzących w drewnie. Z przyciętych, odpowiednio wcześniej ukształtowanych fragmentów Wysoczański buduje większe, bardzo różnorodne konstrukcje. W jego rękach drewno zamienia się - w zależności od potrzeb, koncepcji dzieła - albo w tworzywo emanujące siłą, twardością albo urzekające swoją lekkością (...)" (Renata Metzger, Drewniany Świat, "Gazeta Wyborcza - Radom", 20-26/1 2006, fragment artykułu).
"Moja artystyczna koncepcja polega na procesie zgłębienia istoty drewna jako materiału, zrozumienia jego struktury. Interesuje mnie stopień możliwości ingerencji w drewno w takiej mierze, by nie utraciło ono poprzez to niczego ze swej własnej tożsamości." (Jan de Weryha-Wysoczański o swojej pracy artystycznej)

Twórczość Jana de Weryhy-Wysoczańskiego pojawia się po wielu latach nieobecności ponownie w kręgu polskiej kultury sztuk pięknych i inspiruje szereg refleksji o charakterze osobistym, a przede wszystkim artystyczno-estetycznym (...)(Jan St. Wojciechowski, wstęp do katalogu: "Epifanie natury w późno-nowoczesnym świecie").

(...) Weryha używa drewna zgodnie z jego właściwościami. Tnie na szczapy, łuski, plastry. Z setek czy tysięcy elementów buduje kopce, drogi, kręgi. Z plastrów ustawia kolumnę, z gałązek układa trójkąt. Z fragmentów kory układa stożek, usypuje kopiec, buduje nowe drzewo. Tworzy figury, które nie występują w naturze (drewniany kubik), a jednak nie gwałci jej zasad i naturalnego porządku. Chce zrozumieć strukturę drewna; interesuje go stopień możliwości ingerencji w drewno w takiej mierze, by nie utraciło ono poprzez to niczego ze swej tożsamości. To chyba jedyna czysta abstrakcja geometryczna, o której nie można powiedzieć, że jest zimna. Minimalizm z duszą (...)." (Monika Branicka, "Dusza drewna", "Art & Business" 7-8/2005, fragment artykułu).


Jan de Weryha-Wysoczański (ur. w Gdańsku w 1950) w latach 1971-1976 studiował w PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego i prof. Adama Smolany. Od 1981 mieszka i pracuje w Hamburgu. Na zlecenie Bund der Polen In Deutschland e.V. zaprojektował i zrealizował pomnik dla Muzeum - Miejsca Pamięci byłego obozu koncentracyjnego w Neuengamme koło Hamburga (1999) ku czci Polaków deportowanych tam po upadku Powstania Warszawskiego w 1944 roku.

Prace artysty znajdują się w zbiorach: Muzeum Rzeźby Współczesnej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Zbiorach watykańskich (Watykan), Miasto Kevelaer (Niemcy), Gimnazium Eckhorst (Bargteheide / Niemcy), Galeria Szyb Wilson (Katowice), Galeria Art Forum (Antwerpia / Belgia), Galeria im FeuerWerk (Fügen-Zillertal / Austria) oraz w wielu zbiorach prywatnych.

Kuratorzy wystawy: Jan Stanisław Wojciechowski, Leszek Golec. Koordynator ze strony CRP: Jarosław Pajek. Wystawie towarzyszy katalog.
Oceń:
Jerzy Kozłowski w Labiryncie, fot. Grażyna Wyszomirska

Jerzy Kozłowski od 1959 do 1984 roku był etatowym aktorem Wrocławskiego Teatru Pantomimy, w którym stworzył wiele wybitnych kreacji aktorskich.

Premiera opery "Kupiec wenecki" Andrzeja Czajkowskiego w reżyserii Keitha Warnera odbędzie się 24 października w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej....

Po ponad 20 latach przygotowań i zbierania funduszy i kilkuletniej wytężonej pracy nad wystawą główną Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie otwiera...

Obchody 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych zaowocują w przyszłości - mówiła Minister Kultury Małgorzata Omilanowska, która w Stambule...

Zbigniew Herbert na spotkaniu z radzieckimi pisarzami, Warszawa, 20 maja 1972; fot. Danuta B. Łomaczewska/East News

O dyskrecji Herberta, jego konflikcie z Miłoszem i zmaganiach z chorobą psychiczną opowiada Andrzej Franaszek, który pracuje nad biografią poety.

  •  
  • 1 z 857

Galeria "Zamek" w Reszlu

Andrzej Romanowski o Jerzym Giedroyciu, "Tygodnik Powszechny" nr 39, 24 września 2000.

Artykuł Piotra Deptucha o korespondencji Karola Szymanowskiego.

Okładka (nid 5993837)

Debiutował w 1976 roku na scenie stołecznego Teatru Dramatycznego rolą Stachowskiego w "Karykaturach" Jana Augusta Kisielewskiego w reżyserii Gustawa Holoubka.

W Muzeum Narodowym w Warszawie na nowo otwiera się Galeria Faras, jedyna w Europie kolekcja średniowiecznego malarstwa chrześcijańskiego z Doliny Nilu. Dzięki...

  •  
  • 1 z 650

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 857