Jan de Weryha-Wysoczański "OBJAWIENIA W DREWNIE - OROŃSKO 2006"

"Wystawa Objawienia w drewnie zainauguruje tegoroczny sezon wystawienniczy w Orońsku. Weryha-Wysoczański to jeden z najciekawszych współczesnych artystów tworzących w drewnie. Z przyciętych, odpowiednio wcześniej ukształtowanych fragmentów Wysoczański buduje większe, bardzo różnorodne konstrukcje. W jego rękach drewno zamienia się - w zależności od potrzeb, koncepcji dzieła - albo w tworzywo emanujące siłą, twardością albo urzekające swoją lekkością (...)" (Renata Metzger, Drewniany Świat, "Gazeta Wyborcza - Radom", 20-26/1 2006, fragment artykułu).
"Moja artystyczna koncepcja polega na procesie zgłębienia istoty drewna jako materiału, zrozumienia jego struktury. Interesuje mnie stopień możliwości ingerencji w drewno w takiej mierze, by nie utraciło ono poprzez to niczego ze swej własnej tożsamości." (Jan de Weryha-Wysoczański o swojej pracy artystycznej)

Twórczość Jana de Weryhy-Wysoczańskiego pojawia się po wielu latach nieobecności ponownie w kręgu polskiej kultury sztuk pięknych i inspiruje szereg refleksji o charakterze osobistym, a przede wszystkim artystyczno-estetycznym (...)(Jan St. Wojciechowski, wstęp do katalogu: "Epifanie natury w późno-nowoczesnym świecie").

(...) Weryha używa drewna zgodnie z jego właściwościami. Tnie na szczapy, łuski, plastry. Z setek czy tysięcy elementów buduje kopce, drogi, kręgi. Z plastrów ustawia kolumnę, z gałązek układa trójkąt. Z fragmentów kory układa stożek, usypuje kopiec, buduje nowe drzewo. Tworzy figury, które nie występują w naturze (drewniany kubik), a jednak nie gwałci jej zasad i naturalnego porządku. Chce zrozumieć strukturę drewna; interesuje go stopień możliwości ingerencji w drewno w takiej mierze, by nie utraciło ono poprzez to niczego ze swej tożsamości. To chyba jedyna czysta abstrakcja geometryczna, o której nie można powiedzieć, że jest zimna. Minimalizm z duszą (...)." (Monika Branicka, "Dusza drewna", "Art & Business" 7-8/2005, fragment artykułu).


Jan de Weryha-Wysoczański (ur. w Gdańsku w 1950) w latach 1971-1976 studiował w PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego i prof. Adama Smolany. Od 1981 mieszka i pracuje w Hamburgu. Na zlecenie Bund der Polen In Deutschland e.V. zaprojektował i zrealizował pomnik dla Muzeum - Miejsca Pamięci byłego obozu koncentracyjnego w Neuengamme koło Hamburga (1999) ku czci Polaków deportowanych tam po upadku Powstania Warszawskiego w 1944 roku.

Prace artysty znajdują się w zbiorach: Muzeum Rzeźby Współczesnej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Zbiorach watykańskich (Watykan), Miasto Kevelaer (Niemcy), Gimnazium Eckhorst (Bargteheide / Niemcy), Galeria Szyb Wilson (Katowice), Galeria Art Forum (Antwerpia / Belgia), Galeria im FeuerWerk (Fügen-Zillertal / Austria) oraz w wielu zbiorach prywatnych.

Kuratorzy wystawy: Jan Stanisław Wojciechowski, Leszek Golec. Koordynator ze strony CRP: Jarosław Pajek. Wystawie towarzyszy katalog.
Oceń:
Design Alive Awards, fot. materiały organizatora

Magazyn „Design Alive” po raz trzeci wyróżni wybitnych polskich twórców, kuratorów i managerów. W tym roku wśród nominowanych znalazła się także Barbara...

- Nie potrafimy podkładać ładunków wybuchowych, ale potrafimy zrobić teatr, który jest jak bomba - mówią twórcy poznańskiego Teatru Ósmego Dnia. Zespół legenda...

Prehistoria, historia i przyszłość Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie: historia miejsca, budynku i prac nad wystawą stałą, która została otwarta 28...

Podnoszenie repliki dachu synagogi w Muzeum Historii Żydów Polskich, 12 marca 2013, fot. Magda Starowieyska / MHŻP

Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie to symbol nowej Polski, która nie ucieka od trudnej przeszłości, a żydowskość uznaje za jej nierozerwalną część -...

Chris Niedenthal, Warszawa, grudzień 1981. Pierwsze dni stanu wojennego. W kinie Moskwa wyświetlano film Francisa Forda Coppoli "Czas Apokalipsy", fot. materiały promocyjne

Polska Rzeczpospolita Ludowa, trzydziestosiedmioletni okres w historii Polski zdominowany przez cenzurę i podporządkowanie ZSRR. Czas tragikomiczny: jedzenie...

  •  
  • 1 z 859
Okładka (nid 5993837)

Debiutował w 1976 roku na scenie stołecznego Teatru Dramatycznego rolą Stachowskiego w "Karykaturach" Jana Augusta Kisielewskiego w reżyserii Gustawa Holoubka.

Okładka (nid 6269007)

Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych, których nagrania znalazły się na tej płycie, Zieliński skomponował "na przełomie tysiącleci" - pomiędzy rokiem 1993 a...

Kalendarium wydarzeń kulturalnych.

Okładka (nid 6737476)

Fot. Sergej Piatakow // Reżyser teatralny

Artykuł Piotra Deptucha o korespondencji Karola Szymanowskiego.

  •  
  • 1 z 650

Czy strój może być deklaracją polityczną? Czy można być modnym w czasach, gdy na półkach w sklepach dostępne są jedynie ubrania robocze? Czy wyglądem można...

Sztuka symboliczna, dążąca do uchwycenia istoty ludzkiego bytu istniała od zarania dziejów. Pełniła funkcje magiczne, rytualne i sakralne, służyła okiełznaniu...

Szymborska jest laureatką wielu nagród, ale dopiero Nagroda Nobla, mimo jej usiłowań, by wszystko zostało po staremu, musiała choć trochę zmienić jej życie....

Wiesław Myśliwski Warszawskim Twórcą 2014. Pozostali laureaci w czterech kategoriach tegorocznej Nagrody Literackiej m.st. Warszawy to Ignacy Karpowicz,...

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii...

  •  
  • 1 z 859