Uczestnicy przyjrzą się miejscu fotografii w kolekcjach współczesnych instytucji muzealnych, w kontekście planów ustanowienia pierwszego muzeum fotografii w Warszawie, jako oddziału Muzeum Narodowego. Postawione zostaną pytania o znaczenie tego rodzaju miejsca dzisiaj, o strategie rozwoju kolekcji. Kwestie te omówią doświadczeni kuratorzy zbiorów fotograficznych międzynarodowych muzeów, dyrektorzy muzeów fotografii, a także historycy i koordynatorzy techniczni. Celem sesji jest podsumowanie historii kolekcji, wystaw i muzeów fotografii, które wpłynęły na to, jak wygląda dziś historia fotografii światowej, jak fotografia jest definiowana, kolekcjonowana, wreszcie – wykluczana, jakie podziały w jej obrębie funkcjonują.
Fotografia jest obecna w muzeach sztuki odkąd została wynaleziona, jednak to, jak ją kolekcjonowano i jaki miała status w zbiorach muzealnych, zmieniało się przez 170 lat w sposób burzliwy i niejednorodny. Instytucje muzealne oraz kuratorzy odegrali istotną rolę w tworzeniu historii fotografii i są odpowiedzialni za fakt, że myślenie o niej w kategoriach medium jest wciąż rozpowszechnione. Jednakże zarówno gromadzenie, czyli strategia tworzenia kolekcji, jak i udostępnianie, czyli wystawy czasowe, a później stałe, definiowały fotografię niekiedy raczej jako technikę, niekiedy bardziej jako sztukę, innym razem – przede wszystkim jako dokument. Te współistniejące statusy fotografii są nadal aktualne, ale różne muzea przyjmują odmienne metody radzenia sobie z owym pluralizmem. Bywa, że fotografie ze wszystkich działów – biblioteki, zbiorów ikonografii, sztuki, grafiki – zgromadzone zostają w jednym dziale fotografii, który odpowiada za strategię dalszych zakupów oraz szerzej – za wszelkie projekty z fotografią związane. Kolejny model to pozostawianie fotografii w jej pierwotnych miejscach w kolekcji, jeszcze inny – znoszenie podziału na media i włączanie fotografii do ogólnej kolekcji sztuki – piszą organizatorzy.
Seminarium będzie gościć specjalistów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Warszawie, dając im okazję do krytycznej wymiany zdań z lokalnymi ekspertami i publicznością, a także umożliwiając im lepsze zapoznanie się z polskimi zbiorami fotograficznymi i ich patronami. Program obejmuje wykład Wojciecha Nowickiego, koncentrujący się na stanie Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, krytyczne porównanie Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Narodowego we Wrocławiu Adama Mazura, jak i wgląd w historię i intencje nowego oddziału fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie, przedstawiony przez Danutę Jackiewicz, obecną kustosz Zbiorów Ikonograficznych i Fotograficznych w Muzeum. W ramach seminarium przewidziany został również panel o cyfrowych archiwach fotografii.
Na liście uczestników są m.in.: Mark Robbins z International Center of Photography w Nowym Jorku, Virgina Heckert z J. Paul Getty Museum w Los Angeles, Matthew Witkovsky z Art Institute of Chicago, Quentin Bajac z Museum of Modern Art w Nowmy Jorku), a także goście z Europy Zachodniej (Martijn van den Broek z Nederlands Fotomuseum w Rotterdamie, François Cheval z Musée Nicéphore Niepce w Chalon-sur-Saone, Tamara Berghmans z FotoMuseum w Antwerpii) oraz z krajów sąsiadujących z Polską (Jaroslav Anděl z Centrum Sztuki Współczesnej DOX w Pradze, Ulrich Pohlmanna ze Stadmuseum w Monachium).
archeologiafotografii.pl
Źródło: materiały prasowe, Oprac. 26.09.2013, MS