Celem Festiwalu jest:
- promowanie i wykorzystywanie lokalnych ośrodków wspierających Polską kulturę i sztukę.
- nawiązanie współpracy z ośrodkami sztuki z całego świata, a przez to promowanie sztuki polskiej na arenie międzynarodowej
- wymiana doświadczeń i wzmacnianie kulturalnych więzi z krajami Europy (jak Niemcy, Francja, Holandia, Włochy, Białoruś, Rumunia), jak również innych części świata (USA, Kanada, Indonezja, Nowa Zelandia, Izrael)
- prezentacja współczesnej sztuki powstającej w kontekście swej lokalnej kultury. Propozycja alternatywnej prezentacji różnorodności lokalnych kontekstów.
Ideą przedsięwzięcia jest konfrontowanie różnorodnych sposobów rozumienia i uprawiania sztuki. Jego formuła zakłada zaproszenie kilkudziesięciu kuratorów z całego świata. Każdy z nich (sam będąc artystą) może wybrać i zaprosić do Polski do 4 twórców ze swojego kraju i tą grupę zaprezentować na Festiwalu. Ponieważ każdy ze współkuratorów reprezentuje własne, lokalne środowisko, Festiwal będzie polegać na alternatywnym zaprezentowaniu różnic kulturowych pomiędzy poszczególnymi grupami twórców.
Na zaproszenia wysłane do ponad 40 artystów oraz ośrodków sztuki z całego świata odpowiedziało 30 osób, które wybrały razem ponad 60 twórców. Jest wśród nich 22 artystów pochodzących z Polski i 40 z reszty świata. Współkuratorzy reprezentują ważne i szanowane ośrodki kulturalne za granicą. Wśród nich znajdują się m.in. zrzeszenie prekursorów sztuki performance Black Market, ośrodek niemiecki ASA-Europeane.V.e /E.P.I.Zentrum, Wydział Sztuk Pięknych Nowozelandzkiego Uniwersytetu Massem, Uniwersytet w Einhoven, Uniwersytet Warszawski i Poznański, Białoruski Festiwal Navinki, indonezyjski PerformanceKlub, a także kanadyjskie, francuskie i amerykańskie instytuty sztuki.
Festiwal nie skupia się na tylko jednym rodzaju sztuki, podobnie jak lokalna kultura nie posługuje się tylko jednym środkiem wyrazu. Paleta możliwości z jakich korzystają zaproszeni twórcy przedstawia się następująco: performance, video, instalacja, happening, interwencja, pokaz multimedialny, muzyka, odczyt, malarstwo, rzeźba, poezja konkretna, sztuka niemożliwa, environment.
Oprócz współpracy z artystami nawiązane zostały także kontakty z krytykami, teoretykami i historykami sztuki wywodzącymi się nie tylko ze środowisk uniwersyteckich; z prasą krajową i zagraniczną, z telewizją, radiem i internetem. Dzięki temu Festiwal będzie miał szansę stać się nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale także intelektualnym. Będzie wchodził w kontakt z lokalnym środowiskiem, wzbudzał w nim zainteresowanie poruszaną przez artystów problematyką. Praca podejmowana przez nich znajdzie swe odzwierciedlenie w licznych publikacjach, artykułach, wywiadach i audycjach. Wreszcie, działalność ta podsumowana zostanie w obszernym katalogu.
"Świat współczesny nie tworzy obrazu rzeczywistości, który mógłby być przez wszystkich akceptowany.Sens sztuki jest związany z sensem jaki nadajemy rzeczywistości w której żyjemy. Ponieważ obraz rzeczywistości utracił swą jednoznaczność więc i obraz, który tworzy sztuka przestał być jednoznaczny.Współcześnie uniwersalny system wartości w sztuce nie funkcjonuje. To co chce uchodzić za taki system opiera się na stereotypach tworząc fałszywy, fikcyjny obraz pozornej rzeczywistości. Sztuka, nie pomagając nam zrozumieć rzeczywistości zostaje zdegradowana do roli przedmiotu wymiany handlowej podobnie jak inne dobra konsumpcyjne.Taka sztuka, która mogłaby stworzyć system wartości, na którym można by się oprzeć musi być związana z rzeczywistością a nie z fikcją, simulacrum. Takim dostępnym naszemu doświadczeniu światem jest dzisiaj nasza konkretna, lokalna rzeczywistość.
Tworząc sztukę mamy świadomość, że skutki naszych artystycznych działań nie zależą wyłącznie od tego, co my jako artyści wykonujemy, lecz również od specyficznego kontekstu, w którym działamy[...]
Czymże więc jako artyści nie jesteśmy zainteresowani? Nie interesuje nas bierna asymilacja kultury i jej wzorców[...]Przeciwstawiamy się zinstytucjonalizowanym strukturom, które tylko pozornie tworzą uniwersalne wartości a w rzeczywistości proponują wartości służące interesom jednej tylko grupy społecznej.
Czymże więc jesteśmy zainteresowani? Bezpośrednim kontaktem z rzeczywistością, która nabiera stale nowego kształtu w procesie stałych zmian zachodzących we współczesnej cywilizacji. Jesteśmy zainteresowani procesem stałego kształtowania naszej samoświadomości pozwalającym odnajdywać własne miejsce w stale zmieniającym się świecie.
Jesteśmy zainteresowani nieustannym kontaktem z konkretnymi ludźmi nie dzieląc ich na tych, którzy wiedzą i pouczają i na tych którzy są pouczani i maja się podporządkowywać.Co więc proponujemy?
Zastąpienie instytucjonalnej sieci sztuki formalną, spontanicznie tworzącą się więzią międzyludzkiego porozumienia."
z "Manifestu sztuki jako sztuki kontekstualnej"
Jana Świdzińskiego
Program festiwalu
Czwartek 28 września 2006
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Ulica Elektoralna 12, Sala widowiskowa
- 12.00 - Konferencja prasowa (Alina Witkowska - Dyrektor MCKiS, Jan Świdziński - Przewodniczący Festiwalu, Bartosz Łukasiewicz - Sekretarz Generalny Festiwalu, Łukasz Guzek - prowadzący panel dyskusyjny, Grzegorz Borkowski,Jan Przyłuski - Rzecznik Prasowy
- 16.30 - Rozpoczęcie Festiwalu
- 17.30 / 18.00 - Panel dyskusyjny "W Kontekście Sztuki / Różnice" (Łukasz Guzek, Grzegorz Borkowski, Bartosz Łukasiewicz, Jan Świdziński, Kitty Zijlmans, Kazimierz Piotrowski, Annie Graham, Marilyn Arsem, Bruce Barber, Idit Porat, Jan Przyłuski)
Piątek 29 września 2006
Galeria XX1
- 14.00 - 17.00
na zewnątrz galerii: Fabien Montmartin + Madjid Esfeyni
wewnatrz galerii: Jens Brand, Piotr Gajda + Gordian Piec, Stephan Schultz, Adina Bar-On - 19.00 - ?
wewnarz galerii: Nicola Frangione, Roberto Rossini, Lewis Gesner, Melanie Diseur, Marilyn Arsem, Ryszard Ługowski
Sobota 30 września 2006
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Ulica Elektoralna 12
- 13.00 - 18.00 - Bruce Barber, Adina Bar-On, Bartosz Lukasiewicz, Idit Porat, Waldemar Tatarczuk, Maya Pasternak
sala elektorska - Joanna Rice, Kristina Lenzi, Greg Scholette, Rachel Saraswati, Emilie Schlack, Amelie Laurence Fortin, Ewa Zarzycka, Artur Tajber - 20.00 sala widowiskowa - Zbigniew Warpechowski, Kathleen Ritter,Wacław Kuczma, Janusz Baldyga
Niedziela 01 października 2006
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Ulica Elektoralna 12
- 13.00 - 14.00
Galeria Elektor + Sala Baletowa + sala nr 27 (Paul Panhuysen, Guus Koenraads, Mirjam Berloth, Rudi Stroik, Rolad Bergere, Detlef Brezel, Zbigniew Libera, Józef Piwkowski), Klara Kopcińska - 15.00 sala widowiskowa - Iwan Wijono, Jerzy Bereś, Przemyslaw Kwiek, Jan Świdziński
- 17.00 - Zakończenie Festiwalu
Płock 29 września - 30 października 2006
Muzeum Mazowieckie, Ulica Tumska 8
Uto Gusztar, Barnabas Vetro, Krisztina Szabo, Toro Attila, Wiktor Petrow, Nataliya Lisovskaya, Juras Barysewicz, Sarna Aliaksandr, Maciej Sawicki, Maciej Mazur)
Szydłowiec 29 lutego 2006 - Orońsko 30 września 2006
Szydłowieckie Centrum Kultury Zamek, ul. Sowińskiego 2
Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko, ul. Topolowa 1
Francis O'Shaughnessy, Michelle Rhéaume, Travis McCoy Fuller, Stéphane Boulianne, Yuliana Yasin, Fredo Ojda, Janek Mioduszewski
Sokołowski Ośrodek Kultury 29 września 2006 - 30 września 2006
Artur Grafowski,
Teresa Murak, Andrzej Mitan, Emilie Schlack