Pocysterski zespół klasztorny w Gościkowie-Paradyżu jest jednym z najwspanialszych zabytków Ziemi Lubuskiej i całej zachodniej Polski. Pomimo narodowościowych niejasności przez wiele wieków klasztor bez większych przeszkód spełniał swoje funkcje religijne, a także naukowe i edukacyjne. Jednym z jego opatów był słynny teolog i filozof, profesor Akademii Krakowskiej i rektor uniwersytetu w Erfurcie, Jakub z Paradyża. To na jego wniosek papież Bonifacy IX nakazał wszystkim cystersom działającym na ziemiach polskich studia w Krakowie. Symbolicznym końcem złotej ery Paradyża był pożar, który w 1633 roku strawił średniowieczne budowle. Remont i rozbudowa klasztoru trwała przez ponad sto lat, doprowadzając obiekt do obecnej, barokowej postaci.
W roku 1952 w Paradyżu utworzono Wydział Filozoficzny Gorzowskiego Diecezjalnego Seminarium Duchownego, a w roku 1960 całe Seminarium przeniosło się z Gorzowa do Paradyża. Prowadzone w ostatnich latach prace restauratorskie przywróciły opactwu dawny blask. Spełniając swoje funkcje akademickie i religijne, Paradyż otwiera się coraz bardziej, udostępniając turystom swoje zabytki oraz inicjując wydarzenia kulturalne i niezwykłe projekty artystyczne. Odbywają się w nim plenery malarskie, koncerty, a nagrań dokonuje orkiestra Arte dei Suonatori. Paradyż powraca do swoich historycznych korzeni i wyrasta na jeden z najważniejszych w tej części Polski ośrodków kulturalnych. W dniach 20-29 sierpnia 2004 roku odbędzie się druga edycja festiwalu muzyki dawnej "Muzyka w Raju".
Muzyka dawna jest damą niezwykle wymagającą. By w pełni ukazać swoje prawdziwe piękno żąda nie tylko znakomitych muzyków, potrzebuje nie tylko wspaniałych instrumentów, wymaga nie tylko ogromnej o sobie wiedzy, ale niemniej wrażliwa jest na przestrzeń, w której ma się publicznie pokazać. Dawne instrumenty o bardziej nasyconym brzmieniu, lecz zarazem cichsze niż współczesne, w obecności większego audytorium potrzebują dodatkowego wsparcia. Wiedzieli o tym dawni architekci, budowniczowie kościołów i pałaców, wykazując nie tylko doskonałe oko i wyczucie proporcji przestrzennych, ale i mistrzowskie ucho. Oni nie tylko widzieli, ale i słyszeli, co budują, choć przecież nie można narysować kształtu dźwięku. Pocysterskie opactwo w Paradyżu jest jednym z takich wspaniałych instrumentów architektury, niezwykle wdzięcznym właśnie dla muzyki dawnej. Od 2003 roku organizowany jest tam festiwal "Muzyka w Raju". Koncerty festiwalu są podsumowaniem dotychczasowej współpracy orkiestry Arte dei Suonatori i jej najważniejszych, najbliższych partnerów, a jednocześnie zapowiedzią kierunków w jakich ta współpraca będzie przebiegała w przyszłości. W tym roku wśród zaproszonych artystów znaleźli się:
Maria Keohane (Szwecja) - wykonuje utwory wokalne wszystkich gatunków - od muzyki kameralnej przez oratoria do oper. Poza Skandynawią występowała już w Anglii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie, w Libanie, Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii. Ze słynnym barokowym trębaczem Niklasem Eklundem nagrała płytę z włoską muzyką barokową, a w planie ma realizację płyty z muzyką Hassego, Boccheriniego i Krausego.
Alexis Kossenko (Francja) - gra na wszystkich typach historycznych i współczesnych fletów poprzecznych oraz na fletach prostych. Współpracował z wieloma słynnymi zespołami muzyki dawnej i romantycznej pod dyrekcją między innymi Tona Koopmana, Roya Goodmana, Johna Eliota Gardinera i Josa van Immerseela. Brał udział w nagraniu około trzydziestu płyt. Od kilku lat stoi na czele dwóch zespołów muzyki dawnej: La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche. Od roku 2000 współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori.
Allan Rasmussen (Dania) - klawesynista. Jako solista występował, m.in. z: Concerto Copenhagen, Collegium Musicum, Helsingborg Symphony Orchestra oraz Tivoli Symphony Orchestra. Z orkiestrą Arte dei Suonatori współpracuje od roku 2002. Wziął udział w nagraniu płyty La Stravaganza.
Dan Laurin (Szwecja) - flecista. Starania zmierzające do odkrycia możliwości brzmieniowych fletu prostego zaowocowały swobodą techniczną i stylem gry, który przyniósł mu liczne nagrody, między innymi Grammy. Wieloletnia współpraca z australijskim budowniczym fletów, Frederickiem Morganem, doprowadziła do powstania całej serii rekonstrukcji dawnych instrumentów, które znacząco wzbogaciły świat muzyki fletowej. Jest profesorem fletu prostego w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Sztokholmie.
Hidemi Suzuki (Japonia) - wiolonczelista. Jest pierwszym wiolonczelistą zespołu Bach Collegium Japan i szefem orkiestry Orchestra Libera Classica. Jest także współzałożycielem kwartetu Mitto dell'arco. Artysta prowadzi kursy muzyki dawnej w Europie, Australii, Izraelu i w Japonii.
Matthew White (Kanada) - kontratenor. Jest założycielem i członkiem kanadyjskiej grupy Ensemble Les Voix Baroques. W sierpinu 2000 jego recital otwierał słynny Festiwal Muzyki Dawnej w Utrechcie. Rozległy repertuar White'a sięga od oper Monteverdiego, pieśni Dowlanda i Purcella, przez kantaty Bacha, oratoria Haendla po dzieła Carla Orfa i Brittena. Z zespołami wokalnymi śpiewa także repertuar renesansowy i średniowieczny.
Tom Pitt (Wielka Brytania) - wiolonczelista. Współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori.
Dyrekcja Festiwalu: Cezary Zych (0-603 858 882), ks. dr Ryszard Tomczak (+48 68) 381 10 21
Kierownictwo muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy (0603 858 404)
Szef Biura Festiwalu: Dorota Puszkiel (0603 858 909)
Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne
Gościkowo 3, 66-200 Świebodzin
tel. (068) 381 10 21, (095) 741 27 09
fax. (068) 382 08 87
www.muzykawraju.pl