Content anchor

"Dziadek do orzechów i król myszy" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Kiedy: 
25lis'11
"Dziadek do orzechów" w Tatrze Wielkim - Operze Narodowej, fot. Ewa Krasucka
W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premiera baletu "Dziadek do orzechów i król myszy" Piotra Czajkowskiego w choreografii Toera van Schayka i Waynan Eaglinga, pod batutą Jewgienija Wolińskiego.
 
Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor zwrócił uwagę, że "Dziadek do orzechów" to spektakl zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci, świetne familijne przedstawienie, mocno związane jest z tradycją bożonarodzeniową. Pojawi się teraz na warszawskiej scenie w szczególnie widowiskowej oprawie plastycznej, z wykorzystaniem rozległych możliwości technicznych sceny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Twórcami choreografii tej inscenizacji są dwaj uznani artyści - choreograf i scenograf, a także rzeźbiarz, malarz i projektant kostiumów, Holender Toer van Schayk, nagrodzony niedawno w Moskwie za całokształt twórczości prestiżową nagrodą Benois de la Danse oraz Kanadyjczyk Wayne Eagling, dyrektor English National Ballet.

Scenografem przedstawienia jest również Toer van Schayk, którego dekoracje i kostiumy zdobiły wcześniej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej "Kopciuszka" w choreografii Fredericka Ashtona. Tym razem zamierza on umiejscowić akcję baletu w scenerii starej Warszawy.

"To przedstawienie ma duży związek z Warszawą, Ernst Hoffmann opowieść 'Dziadek do orzechów' pisał właśnie w Warszawie" - zauważył Pastor.

Pastor przypomniał, że niemiecki romantyk Ernst Theodor Amadeus Wilhelm Hoffmann sporą część życia spędził wśród Polaków. Miał polską żonę, tworzył i pracował w Głogowie, Poznaniu, Płocku, a na koniec w Warszawie. Mieszkał przy ulicy Freta i zaprzyjaźnił się z sąsiadem Juliusem Eduardem Hitzigiem, którego dzieci - Marię i Fritza - sportretował potem w swojej opowieści "Dziadek do orzechów i król myszy".

Czytaj więcej o związkach E. T. A. Hoffmanna z Polską...

Po latach, Aleksander Dumas (ojciec) uznał ją za "najpiękniejszą baśń" i przerobił na język francuski, dzięki czemu spopularyzował w całej Europie. W tej wersji trafiła ona także do rąk choreografa Mariusa Petipy i kompozytora Piotra Czajkowskiego w Petersburgu - twórców libretta i muzyki słynnego baletu (1892), który okazał się z czasem jednym z najpopularniejszych tytułów baletowych świata.

Spektakl w realizacji Toera van Schayka i Wayna Eaglinga był wcześniej prezentowany w amsterdamskim Het Nationale Ballet. Miał tam swoją premierę w 1996 roku.

W obsadzie warszawskiego spektaklu znajdą sie m.in. Aleksandra Liaszenko, Agnieszka Pietyra, Maria Żuk, Robert Gabdullin, Maksim Woitiul, Władimir Jaroszenko, Adam Kozal, Egor Menszikow, Magdalena Ciechowicz, Dagmara Dryl, Izabela Milewska. Wystąpią tancerze Baletu Narodowego, Orkiestry Opery Narodowej, uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza i chór dziecięcy Artos im. Władysława Skoraczewskiego.

Balet-feeria "Dziadek do orzechów i król myszy" Piotra Czajkowskiego, który zabrzmi pod dyrekcją Evgeny'a Volynsky'ego wpisany jest w krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji. Premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się 25 listopada 2011.

Źródło: PAP, www.teatrwielki.pl

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
"Crazy God", Teatr Pieśń Kozła,  fot. Mateusz Bral

17 artystów z 14 krajów: Kuwejtu, Iranu, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Norwegii i Finlandii weźmie udział w muzycznym widowisku "Crazy God", inspirowanej szekspirowskim "Hamletem" najnowszej premierze Teatru Pieśń Kozła.Czytaj więcej »

Koncert orkiestry Sinfonia Varsovia w NCPA, fot. Studio Panato

Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie zorganizuje w Chinach wystawę prac Aleksandra Kobzdeja, Tadeusza Kulisiewicza i Andrzeja Strumiłły, poświęconych tematyce chińskiej. Czytaj więcej »

Małopolski Ogród Sztuki, fot. © Krzysztof Ingarden

Międzynarodowa Nagroda S.ARCH 2016 trafiła do Małopolskiego Ogrodu Sztuki biura Ingarden & Ewy. Wyróżnienie przypadło Centrum Kongresowemu ICE Kraków. Czytaj więcej »

Hala fabryczna przy ulicy Grabiszyńskiej, fot. materiały promocyjne

Tematyka 14. edycji wrocławskiego przeglądu sztuki SURVIVAL będzie związana z zagadnieniem szeroko rozumianej pracy, a także z formami jej organizacji. Czytaj więcej »

Opowiadania i reportaże Zygmunta Haupta, jednego z "zapomnianych" XX-wiecznych polskich pisarzy ukazały się w tomie "Baskijski diabeł".Czytaj więcej »

Z jednej strony nowo otwarty, legendarny Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Narodowego, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO Hala Stulecia i neomodernistyczny gmach Narodowego Forum Muzyki. Z drugiej: XIX-wieczny dworzec PKP, nowoczesne lotnisko, Fabryka Automatów Tokarskich i zapomniane przedmieścia Wrocławia. Czytaj więcej »

Yanka Rudzka i Lia Robatto, fot. Sílvio Robatto / dzięki uprzejmości Lii Robatto

Nie chciała o Polsce mówić, a na pytania o przeszłość odpowiadała tylko, że nigdy do Polski nie wróci. Kim była Yanka Rudzka? Łódzka tancerka i wyprzedzająca swoją epokę bezkompromisowa artystka, emigrantka zafascynowana brazylijską afro-kulturą i jedna z najważniejszych postaci tańca nowoczesnego w Salwadorze. Czytaj więcej »