Content anchor

Diapason d'Or dla płyty z koncertami Bacewicz

Kiedy: 
23mar'10
Prestiżowa nagroda Diapason d'Or francuskiego magazynu muzycznego "Diapason" przyznana została w marcu 2010 roku płycie z koncertami skrzypcowymi nr 1, 3 i 7 Grażyny Bacewicz w wykonaniu Joanny Kurkowicz oraz Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Nagrania dokonano w Studiu S1 im. Witolda Lutosławskiego dla wytwórni Chandos w kooperacji z Polskim Radiem. Wyróżnienie w kategorii Nouveautés otrzymało w sumie siedem znakomitych wydawnictw.

Publikacja ukazała się w 2009 roku z okazji przypadającej wówczas setnej rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz, jednej z najznakomitszych kompozytorek muzyki XX wieku.
"Pomysł, aby nagrać płytę z koncertami zrodził się we mnie w chwili, gdy uświadomiłam sobie po prostu, że te fantastyczne utwory należą do arcydzieł literatury skrzypcowej - mówi Joanna Kurkowicz, wykonawczyni utworów na płycie. - Napisane przez skrzypaczkę, która znała wyzwania techniczne instrumentu, są naprawdę trudne. Jednocześnie wydają się naturalne i wprowadzają pomysły muzyczne w absolutnej przejrzystości. Wybory kompozytorki co do brzmienia, artykulacji, temp, nawet palcowania w tekście muzycznym wskazują na głębokie rozumienie instrumentu, co jeszcze bardziej pociąga mnie w tej muzyce" - dodaje skrzypaczka.
Dorota Szwarcman w recenzji nagrodzonej płyty w tygodniku "Polityka" tak pisała o Joannie Kurkowicz:
"Coraz częściej poznajemy polskich muzyków, gdy odniosą najpierw sukces za granicą. Joanna Kurkowicz pochodzi z Lublina, ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu i od 1992 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych. Nagrana w Polskim Radiu płyta z jej wykonaniem trzech koncertów Grażyny Bacewicz (...) ukazała się ostatnio nakładem brytyjskiej wytwórni Chandos, ma więc łatwiejsze wejście na rynki światowe, dzięki czemu więcej osób pozna te świetne utwory, mimo różnic stylistycznych (atonalny 'Koncert nr 7' z 1965 roku obok nawiązującego do Szymanowskiego i muzyki góralskiej 'Koncertu nr 2' z 1948 roku), zdradzających to samo niezwykle sprawne pióro kompozytorskie. Skrzypaczka interpretuje tę muzykę z zadziornością, ale i śpiewnością w częściach powolnych, zachwycając pięknym dźwiękiem (skrzypce Guarneriego!). Orkiestra współpracuje z nią godnie. Ta płyta to dobry towar eksportowy."
Źródło: www.polmic.pl, www.polityka.pl

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
"Do You Miss Your Country?", Monika Szydłowska, fot. dzięki uprzejmości wydawcy

Polska artystka Monika Szydłowska, autorka popularnych ilustracji przedstawiających życie Polaków na emigracji, wydała swoją pierwszą książkę "Do You Miss Your Country?" ("Czy tęsknisz za swoim krajem?"). "To kluczowe pytanie, które zadają sobie Polacy mieszkający poza granicami kraju" – tłumaczy Szydłowska.Czytaj więcej »

Rafał Olbiński, "Pasja plakatów", fot. okładka albumu

Dzieła niekwestionowanego klasyka polskiej szkoły plakatu zebrane w jednym tomie. Album "Pasja plakatów" Rafała Olbińskiego to przekrój przez 40 lat twórczości wybitnego artysty.Czytaj więcej »

Nagroda Wielkiego Kalibru, statuetka

Kapituła Nagrody Wielkiego Kalibru nominowała sześć książek do 13. edycji Nagrody Wielkiego Kalibru, przyznawanej za najlepszą polską powieść kryminalną lub sensacyjną opublikowaną w roku minionym. Czytaj więcej »

"Księgi Jaubowe", materiały prasowe

Historia samozwańczego mesjasza Jakuba Franka na teatralnej scenie. Monumentalne "Księgi Jakubowe" Olgi Tokarczuk wystawi w Powszechnym Ewelina Marciniak, laureatka Paszportu Polityki 2015.Czytaj więcej »

O współpracy z litewskimi artystami i o tym, jak najmocniejszy politycznie tekst Thomasa Bernharda odczytują widzowie w różnych zakątkach świata Krystian Lupa opowiedział w rozmowie z Anną Legierską. Czytaj więcej »