Architektka Zofia Hansen będzie bohaterką pierwszej odsłony nowego cyklu "Bio/Formy" w TR Warszawa. "To jest próba opowiedzenia o Zofii Hansen za pośrednictwem tańca" – mówi kurator cyklu Tomasz Plata.
"Bio/Formy" to seria wykładów performatywnych – to szeroka i pojemna formuła: mogą być muzycznym koncertem, teatralnym spektaklem, akademicką prezentacją.
– To będzie bardzo śmiało potraktowany wykład. W przypadku pierwszego spotkania, dotyczącego Zofii Hansen, spróbujemy opowiedzieć o niej za pośrednictwem tańca. To będzie trochę tańczenie architektury, z przymrużeniem oka. Publiczność będzie mogła – mam nadzieję – czegoś o bohaterce zdarzenia się dowiedzieć i w tym sensie będzie to miało cechy wykładu. Ale nie będzie zwartej narracji, uporządkowanej i opowiadającej o jej życiu i twórczości – tłumaczył Tomasz Plata.
Jak zauważył, punktem odniesienia dla całego cyklu jest przedstawienie "Premiera", które przygotowuje dyrektor artystyczny TR Warszawa Grzegorz Jarzyna. To adaptacja teatralna filmu Johna Cassavetesa "Opening Night".
– Bohaterami są artyści, którzy przygotowują premierę teatralną i którym, w decydującym momencie, rzeczywistość zaczyna się mieszać z fikcją teatralną. To zaburzenie pomiędzy prawdą a fikcją jest dla nas – w przypadku "Bio/Form" – istotnym tematem i punktem doniesienia" – zauważył.
– Można wypracować kilka strategii – elementarną strategią jest próba powtórzenia gestów artystów, którzy będą przez nas w ramach wykładów przypominani. Przyjrzenie się im i zastanowienie się, co było zajmującego w ich twórczości i w jaki sposób o tym opowiadać. Można to oczywiście robić w standardowy, stereotypowy sposób – czyli za pomocą tradycyjnego wykładu, w czasie którego opowiada się życiu i twórczości, tworząc jakąś zamkniętą opowieść. "Bio/Formy" będą jednak próbą zapytania czy nie ma innych, może ciekawszych sposobów przybliżenia odbiorcom twórców – mówił Plata.
Wybitna architektka Zofia Hansen zmarła w 2013 roku. Była żoną i współpracowniczką słynnego architekta i artysty Oskara Hansena. Wspólnie stworzyli kilkadziesiąt projektów architektonicznych; byli autorami teorii formy otwartej i koncepcji linearnego systemu ciągłego.
Wykład performatywny o Zofii Hansen przygotowali grupa Centrala i Centrum w Ruchu.
Grupa projektowa Centrala to Platforma wspólnych poszukiwań architektów, designerów i artystów, m.in. Krzysztofa Banaszewskiego, Małgorzaty Kuciewicz i Jakuba Szczęsnego. Projektowanie to dla nich proces twórczy, który nie może odbywać się w oderwaniu od współczesnej myśli filozoficznej i innych dziedzin sztuki. Obok projektów ściśle architektonicznych i urbanistycznych Centrala tworzy projekty artystyczne służące krytycznej wypowiedzi na temat polskiej przestrzeni. Centrala otrzymała nagrody lub wyróżnienia w wielu konkursach, w których brała udział. Wiele ich projektów to próba wywołania dyskusji na temat ochrony i rewitalizacji dziedzictwa powojennej awangardy modernistycznej. Wśród realizacji Centrali znajdują się m.in. Dom Kereta w Warszawie oraz rewitalizacja dworca Warszawa Powiśle.
Centrum w Ruchu to zrzeszenie młodych polskich choreografów. Współtworzą je Aleksandra Borys, Izabela Chlewińska, Maria Jędrzejewska, Korina Kordova, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak, Karol Tymiński, Aleksandra Zdunek i Wojtek Ziemilski. W większości wykształceni zagranicą, próbują wprowadzać do Polski nowe stylistyki taneczne. Tworzą autorskie przedstawienia taneczne, współpracują również z najwybitniejszymi artystami polskiego teatru.
Współpraca Centrali i Centrum w Ruchu została zainicjowana w ramach projektu "Learning from Warsaw". W kolejnych odsłonach Bio/form m.in. Marcin Masecki i Michał Kupicz o Beethovenie, Sebastian Cichocki o Robercie Smithsonie, Weronika Szczawińska i Tomasz Plata o Monice Vitti, Daniel Muzyczuk i Alessandro Bosetti o Wojciechu Bruszewskim.
Cykl produkowany jest przez TR Warszawa; kuratorami są reprezentanci Instytutu Sztuk Performatywnych (Michał Libera, Grzegorz Laszuk, Tomasz Plata).
Źródło: kultura.wp.pl, trwarszawa.pl, opr. MG, 14.02.2014